Spannings verschil tussen radio en antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PDØDFM

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#31 Bericht door PDØDFM »

Hmm,,...

Misschien wel een goed idee.
Een aardpen de grond inspuiten,... :?
Dat zie ik eigenlijk niet als mogelijkheid,vanwege het terras achter.
Als ik daar ga kliederen met een koperen pijp van zes meter en daar de tuinslang aangekoppeld,..
De XYL zal dat niet echt kunnen waarderen.
Al helemaal niet als ik een gat zou boren in de mooie natuurstenen tegels.
Maar een aarddraad erbij trekken moet wel lukken, morgen eens even naar de Praxis.
Een trekveer halen, aarddraad heb ik nog wel een 20 meter liggen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#32 Bericht door PA3DJS »

PDØDFM schreef:Hmm,,...

Nu er toch veel over aarde gepraat wordt, op mijn shack heb ik geen randaarde.
Nu is mijn vraag,...
Kan ik de buizen van de verwarming gebruiken ??.
Want die staan weer in verbinding met de cv-ketel en die weer met de waterleiding.
Dan kan ik een open lijn naar buiten trekken voor het hf-gebeuren en tegelijkertijd alles mooi aarden.
Of is het vragen om problemen met instraling op allerlei apparatuur ??.
Dan heb jij wellicht apparatuur in de shack voorzien van stekker met randaarde waarvan de aarde loshangt.

Zo ja: Die randaarde (veililgheidsaarde) is onderdeel van de veiligheid van het betreffende apparaat. Als er in het apparaat een sluiting optreedt naar een aanraakbaar deel, dan is de bedoeling dat die kortsluitstroom via de randaarde wegvloeit, en niet via jouw lijf. Je kunt vertrouwen op een aardlekschakelaar, maar ik zou toch randaarde vanuit de meterkast naar de shack brengen. Doe dit in de pijp die naar de shack gaat waarin ook de fase en nul zitten.

Je CV is geen betrouwbare aardpunt. Het gevolg kan zijn dat als er in je Shack iets foutgaat, een deel van CV installatie onder spanning komt te staan. Kortom, gewoon een draad trekken welke langs de fase en nul loopt totdat je een andere aardedraad tegenkomt.

PDØDFM

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#33 Bericht door PDØDFM »

Hmm,,...

Ik ga die randaarde zeker aanleggen.
Ik heb ook een paar geschakelde voedingen,... en echt 100% vertrouwen doe ik die dingen niet.
Die moeten randaarde hebben, het zou zomaar eens flink mis kunnen gaan met die dingen.
Dat extra draadje ga ik vanuit de meterkast naar boven trekken, is wel een beetje beter.
Gaat goed komen, het is wat werk, maar zeker de moeite waard.

PA4CL
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 nov 2006, 21:47

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#34 Bericht door PA4CL »

In het verleden, toen ik nog op een flat woonde, heb ik hetzelfde ervaren. Echter dan wanneer ik een 'yagi 2 elements 6meter antenne' in mijn ene hand hield, en met korte mouwen de metalen ballustrade aanraakte. Ik ben toen ook op zoektocht gegaan. Conclusie, ruim 100 Volt tussen een vrije, niet aangesloten antenne en metalen balkonhek... Nooit een oorzaak kunnen vinden. Wel altijd met handschoenen aan antenne experimenten gedaan op het balkon i.v.m. enkele rake klappen in het verleden. Dus NIET AANGESLOTEN antenne (boom in ene hand, andere hand aan balkonhek) Dit werkte alleen met een antenne, een soeplepel gaf geen resultaat, hihi).

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#35 Bericht door PA1GVZ »

PA4CL schreef:In het verleden, toen ik nog op een flat woonde, heb ik hetzelfde ervaren. Echter dan wanneer ik een 'yagi 2 elements 6meter antenne' in mijn ene hand hield, en met korte mouwen de metalen ballustrade aanraakte. Ik ben toen ook op zoektocht gegaan. Conclusie, ruim 100 Volt tussen een vrije, niet aangesloten antenne en metalen balkonhek... Nooit een oorzaak kunnen vinden. Wel altijd met handschoenen aan antenne experimenten gedaan op het balkon i.v.m. enkele rake klappen in het verleden. Dus NIET AANGESLOTEN antenne (boom in ene hand, andere hand aan balkonhek) Dit werkte alleen met een antenne, een soeplepel gaf geen resultaat, hihi).

Inderdaad een soortgelijk verschijnsel. Blijft bijzonder. Op zich niet erg als je het weet, alleen weet ik niet wat het effect is op de ontvanger ingang van mijn radio.

Plaats reactie