antenne afschakelunit ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1LV
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2017, 11:50
Locatie: Nieuw-weerdinge

antenne afschakelunit ?

#1 Bericht door PD1LV »

Hallo allen,

ik ben bezig met mijn antennepark te veranderen cq op te bouwen.
Nu ben ik op zoek naar een unit / afschakel iets om de antenne's dus bij onweer aan de buitenkant van de woning te ontkoppelen.
Het gaat om drie antenne's. Nu zit ik met meerdere vragen.
1. is zoiets standaard te kopen ergens ? (of voorbeelden van zelfgemaakten)
2. heeft dit voor zenden en ontvangst invloed op elkaar, omdat het in een kastje naast elkaar zou komen ? dus verliezen of/en invloed op elkaar ?
3. kastje aarden ?

wie heeft er goede tips ???

m.v.g. Roelof.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: antenne afschakelunit ?

#2 Bericht door PA0RAB »

Roelof
Over de statische electriciteit bij antennes wordt verschillend gedachtIk geef je mijn zienswijze en ervaring
Wanneer een onweerstoring in de buurt is kan de antenne statisch geladen worden. Die spanning zoekt een ontlaadweg en kan zo veel kapot maken.
Die statische ladingen kunnen hoog zijn'
Het afschakelen van de antenne zal weing zin hebben want de hoge spanning blijfty op de antennen
De antenne aarden kan ook gevaarlijk zijn .Je maakt een punt met dde laagere statische spanning dan
de omgeving .
Je moet dus de statische spanning niet laten oplopen tot gevaarlijke waarden
Dus een lekker aantrekkelijk punt wat niet aantrekkelijk is
Er is een peperdure gasontladings zekering hiervoor
Simpeler is een neonlampje of devotielampje wat eigenlijk ook gasontladingslampjes zijn met een doorslagspanning rond de 85 -90 volt, Er komt zo geen hogere spanning dan die 85 - 90 volt op de antenne
Een andere methode is een HF soorspoel tussen binneader en mantel smoorspoel is HF weerstand en kortsluiting voor de statische lading De statische lading vloeit dus zo weg zonder schade
Bedenk dat de statische lading echt hoog kan oplopen en kan overslaan over de schakelaar kontakten

De GPA antenne is oa berucht om de statische lading Ik heb zelfs trekvonkoverslag tussen de elementen gezien lopend van voet tot halverwege de straler
De personenoproep en terugmeld instalatie op het werk van m'n vrouw lag er regelmatig uit- ontvanger of zender.
Vrouwlief maar een Stevige HF smoorspoel mee gegeven met een hoogohmige weerstand en een briefje mee hoe te gebruiken Storingen verholpen
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PD1LV
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2017, 11:50
Locatie: Nieuw-weerdinge

Re: antenne afschakelunit ?

#3 Bericht door PD1LV »

Bedankt Ruud,

best wel een ingewikkelde en spannende materie !
En als ik dan koppelstukken in de coax aanbreng en die bij naderend onweerd van elkaar haal ? Dan ben ik toch voor de apparatuur klaar binnen. ?
Verlies door die koppelstukken ? bij 25 watt zou dat teveel worden ? (is me altijd verteld dat bij zo min mogelijk onderbrekingen in de kabel het meeste vermogen bij de ant aankomt)
Mijn bedoeling was / is dus een waterdicht kastje op de kop te tikken en daar de verbindingen in te doen en dan bij naderend onweer te ontkoppelen.

Roelof.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: antenne afschakelunit ?

#4 Bericht door EA5JEX »

Ik heb zoiets: http://www.ebay.com/itm/KIT-2-1-remote- ... 1767543884

Als er geen spanning op staat, zijn alle antennes kortgesloten naar massa.
(is wel voor HF, niet vhf of uhf).
Dan heb je ook nog zoiets: https://www.portofoonweb.nl/diamond-ca- ... iging.html

Kees

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: antenne afschakelunit ?

#5 Bericht door pe1cmo »

Om van statische ladingen af te komen en er gaat maar één frequentie door, dan kan je een kwart golflengte coax dat kortgesloten is gebruiken.
Een spoel naar aarde geeft soms een verstemming van andere kringen. Dat is weer uit te nullen met een capaciteit. (parallelkring)
Die coax is een mooie kortsluiting, maar doet op de zendfrequentie niets en de 2e harmonische verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Dus voor 2 meter bijvoorbeeld, 1/4 golflengte coax is 76 cm x verkortingsfactor is 50cm RG58
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie