Zin of Onzin RF isolator ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Zin of Onzin RF isolator ?

#1 Bericht door PE4BAS »

Wat is de zin of Onzin van een RF Isolator zoals de MFJ-915 of de Line Isolator T4 van Radio Works. Er staan mooie theorie verhalen over geschreven. Maar heeft iemand er ervaring mee ? Praktijk is belangrijker dan een theorie over zoiets.

nl199
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 dec 2005, 22:32
Roepletters: PA0M
Locatie: Veldhoven

#2 Bericht door nl199 »

kijk zeker eens op http://www.eham.net/reviews/detail/2622 , de reviews van Eham zijn (vaak) geen promotiepraatjes. Het is een mantelstroomtrafo, heel gebruikelijk om HF in de shack weg te houden. Dat is vooral nodig by asymmetrische antennes zoals G5RV. De coax blijft wel stralen tot aan de "RF-Trafo" (met alle kans op storing en HF dicht bij huis en haard. Beter is een balun dicht bij de antenne. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een symmetrische antenne zoals een dipool. :idea:
Dingen zijn niet moeilijk, als je ze begrijpt...

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#3 Bericht door PA3GVQ »

Ik kan mij bij NL-199 aansluiten. Ik woon in een flat en ben dus zeer beperkt met het plaatsen van antennes op het balkon. Met veel moeite kan ik 2 x 5 meter draaddipool kwijt langs het balkon.

Met coax voeding niets dan ellende, op alles en bij iedereen inspraak en de antenne was enorm slecht te tunen. Eerst dacht ik dat het aan het soort coax lag maar ook met RG-214 en andere dubbel afgeschermde kabels bleef het een probleem, als ik meer dan 5 Watt maakte ging alles brommen en mee praten. Wat ook probeerde aan filters enz niets hielp. Ik dacht gelijk dit is het einde van de HF hobby.

Een paar jaar geleden heb ik als test op aanraden van een lokale amateur, die coax maar eens vervangen voor 300 ohm lintlijn en de gebalanceerde uitgang gebruikt van de tuner. (toen een MFJ-969).

Ik moet de eerste klachten nog krijgen, terwijl ik toch regelmatig met 50 Watt of meer QSO's maak op 40 tot 10 meter. Het is werkelijk een wereld van verschil. Ook het tunen van de die 2x5 meter van 40 tot 10 meter is geen enkel probleem meer. Uiteraard is het rendement op 40 laag, maar dat is logisch.

Mijn ervaring dan ook dat 300 ohm lijn, veel minder (tot geen) ellende geeft op het gebied van RFI geeft. Terwijl dat met coax een regelrechte ramp kan zijn ondanks alle mooie producten die dit zouden moeten verhelpen.

Succes in de hobby.

Edwin

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#4 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi allemaal

Ik kan me aansluiten bij de rest

Als je antenne niet in orde is krijg je geheid storingen, daar helpen RF isolatoren wel iets mee, maar het is veel beter je antenne in orde te maken.
En met antenne bedoel ik alles wat er achter je set zit dus coax lintlijn tuner etc.


73 succes
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Plaats reactie