Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakelaar

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd3jag
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2006, 15:44
Locatie: tholen

Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakelaar

#1 Bericht door pd3jag »

Is het mogelijk om op de ft847 een duplexer te zetten diamondMX72A, op de antenneaansluitingen van 2 / 70 want dat zijn aparte ant ingangen.
En dan vanaf de diamond mx72a naar een 2 standen antenne schakelaar waarop een rondstraler komt voor 2/70 (comet) op de ene ingang en op de andere ingang weer een kabel naar antenne schakelaar 2 waarop een combi beam komt voor 2 en 70 cm van tonna . zodat ik dus doormiddel van de schakelaars in de juiste stand tezetten kan kiezen voor de rondstraler en door schakelaar 1 op de stand 2 te kiezen dus naar schakelaar 2 daar een keuze kan maken voor de 70cm of de 2mtr beam. en zou dat gaan met de 50watt die de ft847 levert. dit voor contesten te gaan doen met groep amateurs. in het veld.
Ook zit er in de ft847 de mogelijkheid tot gebruik van externe voeding over de coax naar preamp die je onder de mast of zo dichtmogelijk bij de antenne kan plaatsen dus loopt er een stroompje over de coax om die te schakelen , kan de duplexer dat ook handelen??
Hoor het graag of iemand er ervaring mee heeft, voordat de boel stuk zou gaan.

73'jan pd3jag

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#2 Bericht door PD5DJ »

pd3jag schreef:Is het mogelijk om op de ft847 een duplexer te zetten diamondMX72A, op de antenneaansluitingen van 2 / 70 want dat zijn aparte ant ingangen.
En dan vanaf de diamond mx72a naar een 2 standen antenne schakelaar waarop een rondstraler komt voor 2/70 (comet) op de ene ingang en op de andere ingang weer een kabel naar antenne schakelaar 2 waarop een combi beam komt voor 2 en 70 cm van tonna . zodat ik dus doormiddel van de schakelaars in de juiste stand tezetten kan kiezen voor de rondstraler en door schakelaar 1 op de stand 2 te kiezen dus naar schakelaar 2 daar een keuze kan maken voor de 70cm of de 2mtr beam. en zou dat gaan met de 50watt die de ft847 levert. dit voor contesten te gaan doen met groep amateurs. in het veld.
Ook zit er in de ft847 de mogelijkheid tot gebruik van externe voeding over de coax naar preamp die je onder de mast of zo dichtmogelijk bij de antenne kan plaatsen dus loopt er een stroompje over de coax om die te schakelen , kan de duplexer dat ook handelen??
Hoor het graag of iemand er ervaring mee heeft, voordat de boel stuk zou gaan.

73'jan pd3jag
Alles wat je wilt is mogelijk Behalve dat de Duplexer de spanning kan handelen, dat gaat helaas niet.. de spanning gaat maar naar 1 poort ivm met de constructie van het Diplex Filter.
Die bestaat uit een Highpass filter en een lowpass filter.. daar bij 1 van de 2 de spoelen in serie staan zal de spanning/stroom daar wel doorheen lopen.. maar bij het andere filter, zitten er condensatoren in serie, daar zal de spanning gespert worden.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pd3jag
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2006, 15:44
Locatie: tholen

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#3 Bericht door pd3jag »

PD5DJ schreef:
pd3jag schreef:Is het mogelijk om op de ft847 een duplexer te zetten diamondMX72A, op de antenneaansluitingen van 2 / 70 want dat zijn aparte ant ingangen.
En dan vanaf de diamond mx72a naar een 2 standen antenne schakelaar waarop een rondstraler komt voor 2/70 (comet) op de ene ingang en op de andere ingang weer een kabel naar antenne schakelaar 2 waarop een combi beam komt voor 2 en 70 cm van tonna . zodat ik dus doormiddel van de schakelaars in de juiste stand tezetten kan kiezen voor de rondstraler en door schakelaar 1 op de stand 2 te kiezen dus naar schakelaar 2 daar een keuze kan maken voor de 70cm of de 2mtr beam. en zou dat gaan met de 50watt die de ft847 levert. dit voor contesten te gaan doen met groep amateurs. in het veld.
Ook zit er in de ft847 de mogelijkheid tot gebruik van externe voeding over de coax naar preamp die je onder de mast of zo dichtmogelijk bij de antenne kan plaatsen dus loopt er een stroompje over de coax om die te schakelen , kan de duplexer dat ook handelen??
Hoor het graag of iemand er ervaring mee heeft, voordat de boel stuk zou gaan.

73'jan pd3jag
Alles wat je wilt is mogelijk Behalve dat de Duplexer de spanning kan handelen, dat gaat helaas niet.. de spanning gaat maar naar 1 poort ivm met de constructie van het Diplex Filter.
Die bestaat uit een Highpass filter en een lowpass filter.. daar bij 1 van de 2 de spoelen in serie staan zal de spanning/stroom daar wel doorheen lopen.. maar bij het andere filter, zitten er condensatoren in serie, daar zal de spanning gespert worden.
Oke ,maar als ik voor de beam , de schakelaars zo zet dat ik de 70cm beam gebruik dan kan toch die preamp voor 70 cm aangestuurd worden, althans dat lijkt mij. en als ik de schakelaar zo zet dat ik de 2 mtr beam gebruik dan zou die preamp voor 2 mtr toch ingeschakeld worden. er word maar 1 band gebruikt het is of 2 mtr of 70cm met beam samen met preamps en als vertical gebruikt word helemaal geen preamp.
De preamps zijn vanuit de ft847 in en uit teschakelen in het menu, dus als ik een van de 2 banden gebruik dan moet dat toch kunnen lijkt mij of zie ik dit verkeerd????????

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#4 Bericht door EA5JEX »

Volgens mij kun je beter een CAT control programma gebruiken om daarmee antenne om te schakelen. Ik gebruik dit op HF met elecraft en n1mm logger om stukje hardware aan te sturen die automatisch of handmatig om te schakelen.
Kees

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#5 Bericht door EA5JEX »

Volgens mij kun je beter een CAT control programma gebruiken om daarmee antenne om te schakelen. Ik gebruik dit op HF met elecraft en n1mm logger om stukje hardware aan te sturen die automatisch of handmatig om te schakelen.
[url]http://www.unifiedmicro.com/decoder.html/url]
Kees

pd3jag
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2006, 15:44
Locatie: tholen

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#6 Bericht door pd3jag »

pa5cw schreef:Volgens mij kun je beter een CAT control programma gebruiken om daarmee antenne om te schakelen. Ik gebruik dit op HF met elecraft en n1mm logger om stukje hardware aan te sturen die automatisch of handmatig om te schakelen.
[url]http://www.unifiedmicro.com/decoder.html/url]
Kees

Okee Kees , bedankt voor jou info. Maar ik heb dit liggen en gebruik dat dan ook graag, geef liever me geld uit aan de nieuwe antenne voor HF die straks komen gaat. Want daar heb ik nog maar genoeg voor nodig hihi ipv 2/70 cm. Niet dat vhf /uhf niet leuk is , maar geef er niet zoveel om hihiiii. en dat ik handmatig over zou schakelen naar 2 of 70 cm beam met preamps of naar de vertical vind ik geen ramp. Ik ga de antenne niet gebruiken voor sat ofzo waarbij je tekamen heb met up en dwn link. Maar gewoon voor wat kleine qso's op 70cm of 2mtr snapje??

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#7 Bericht door PA3DAT »

Dit is de link zoals die blijkbaar bedoeld was. Waarom heeft PA5CW die niet zélf even gecorrigeerd?
Bovendien: als je een link plaatst hoef je die url-codes van het forum niet te gebruiken.

En als je rechtstreeks op elkaar reageert, ga dan niet álles citeren (quoten).
Daarvan wordt zo'n draadje lastig te lezen...

Even nalezen wat je zojuist geschreven hebt, dát zouden meer mensen moeten doen! :mrgreen:

Terug on topic. In de jaren '80 deed ik in Friesland ook mee met een VHF/UHF contestgroep. Op VHF
en UHF probeer je zo min mogelijk verliezen te hebben. Dus transceiver > eindtrap > antennes. Geen
schakelaars, geen swr/powermeters ertussen, elke extra connector = extra verliezen!

Met dubbele yagi's heb je in de praktijk 2,5 tot 3dB winst. Met connectoren en splinters ben je het
grootste deel van die winst zomaar weer kwijt... Thuis had ik ook schakelaars en SWR/powermeters
ertussen. Maar als er condities waren ging alles er tussenuit, de Trx rechtstreeks aan de 16ele Tonna!
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#8 Bericht door PA0RAB »

citaat , he weer een , nog eentje waar gaat die nu
Jan
veel antwoorden kun je zelf vinden
1/4 golf 145 = 3/4 435dwz een 2m antenne is bruikbaar op 70cm
omgekeerd niet
Teken nu je verlangens eens uit 847 met 2x uit vhf-UHF naar 1x 2/70cm ant
Waar knelt het
zendend en ontvang evt met 2kleuren kleurpotlood

Je wilt ook nog horizontaal en verticaal teken het maar
Wat Alloys stelt over schakelaar verliezen is een koeienwijsheid en nu niet van die Kamper koe op het torendak
Nergens hatelijk bedoeld maar ter leringhe ende vermaek
73 de Ruud PA0RAB

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#9 Bericht door pe1br »

Dit is even snel uitgetekend hoe ik het gedaan heb:
2-7-setup.jpg
Voorwaarden:
tegelijk kunnen zenden en ontvangen op 2 en 70.
altijd een antenne aangesloten op zowel 2 als 70 (nooit per ongeluk vermogen in een open aansluiting).
Horizontaal de mogelijkheid om dc spanning te sturen naar de voorversterkers.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Vraag met betrekking tot antennes , duplexer antschakela

#10 Bericht door PA0RAB »

Jan.
Nu de knelpunten ontdekken
wat kan er gebeuren als je 2 en 70 gelijktijdig gebruikt op dezelfde antenne ?
Zendend op 2 betekent ook op die korte afstand stevige harmonischen op 70cm RX
dus zuigfilters e.d
Kan je pre amp het aan extra rf gevoelige antenne schakelaar? Zoals in power amp met pre amp?
welke gevolgen
Je probleemstelling is begrijpelijk A= 2m B=70 cm en C = 2 + 70 Teken het maar weer uit evt met kleurpotlood
55 en 73 De Ruud PA0RAB

Plaats reactie