Storing 70 cm band

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ELZ
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:07

Storing 70 cm band

#1 Bericht door PD1ELZ »

Hallo allemaal,

Nog even gekeken waar ik bovenstaande vraag kwijt kan maar goed maar even hier neergezet.

Vraag:

Ik heb sinds twee weken een vervelende storing op 70 cm.
Dit loopt van 430.225 tot aan 430.400.
Op 430.325 en 430.350 is de storing zelfs S hoek.
Het is een stevige brom die er doorheen zit.
Ook op de set in de auto is de storing aanwezig als ik voor de deur sta, het word minder naarmate ik de straat uit rij, waarna de storing verdwijnt.

Zelfs de repeater Den Haag komt er thuis niet doorheen op 430.350.

Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen, bij mij thuis is niets veranderd wat eventueel een storing zou kunnen veroorzaken.

Ik zoek het eigenlijk buiten de deur, maar goed ik hoor het graag.
Ik zou graag alle 70 cm repeaters weer storingsvrij willen oppakken.

Set is een Kenwood TS790.
Antenne een X50 op het dak.
Op 2 meter geen problemen.

Groet,
Eric
PD1ELZ
Zoetermeer

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Storing 70 cm band

#2 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Eric,
lastig die storing. Ik heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt en vele anderen ook. Gelukkig heb ik het altijd nog zelf kunnen lokaliseren en oplossen.
Het is duidelijk dat de stoorbron in of rondom jouw huis zit en kan afkomstig zijn van een elektrisch of elektronisch apparaat. Dat kan een TV zijn, een babyphone of de lader van een telefoon of tablet maar ook zonnecollectoren etc.
Om de storing in huis te vinden kun je het beste gewoon ALLE elektronische apparatuur uitschakelen en ook de steker uit de wandcontactdoos halen. Is de storing weg is dan zit dus de storing in jouw huis en dan kun je gewoon apparaat voor apparaat inschakelen totdat de storing weer optreed. Zo kun je zelf thuis de storing opzoeken.
Blijkt dat, als jij alles bij jou hebt uitgeschakeld, de storing nog aanwezig is, dan zit het niet in jouw huis maar in de omgeving, b.v. bij de buren. Ook daar kun je dezelfde test uitvoeren maar dat is geheel afhankelijk van de bereidwilligheid van je buren. Lukt dit niet dan kun je met een ontvanger, portofoon of handscanner op de bewuste frequentie en een simpel antennetje kijken of je ook de storing hoort en kijken waar die het hardst is. Door elke keer de antenne slechter te maken, b.v. door het telescoopsprietje in te schuiven waardoor de ontvanger minder ontvangt, kom je steeds dichter bij de stoorbron. Zelfs met de antenne er af kun je nog in een ruimte de storing lokaliseren.

Als dat allemaal niet lukt en de buren weigeren hun medewerking dan kun je als zendamateur een beroep doen op Agentschap Telecom. Even een emailsturen via hun eigen site en binnen no-time heb je antwoord. Dan wordt het in behandeling genomen en wordt de storing (hopelijk) opgelost.

Veel succes, 73 Hans, PE1BVQ.

PD1ELZ
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:07

Re: Storing 70 cm band

#3 Bericht door PD1ELZ »

Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga het zeker even proberen allemaal, wat wel vreemd is is dat het pas een week of twee a drie is hooguit.
Daarbij is er bij mij thuis niets veranderd, maar we gaan op onderzoek uit als iedereen hier weg is :D

Komt goed.

Resultaat laat ik hier weten.

Groet,
Eric
Zoetermeer

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Storing 70 cm band

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

PD1ELZ schreef:Hoi Hans,

wat wel vreemd is is dat het pas een week of twee a drie is hooguit.
Kerst (LED)verlichting bij jouw of je buren ?

PD1ELZ
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:07

Re: Storing 70 cm band

#5 Bericht door PD1ELZ »

Nou dan hoop ik dat de eigenaar de kerstverlichting snel opdoekt :D

Ik heb wat testen gedaan.
Hele huis spanningsloos gemaakt en met de portofoon rondgewandeld, storing op de porto is in bijna het hele huis hoorbaar.
Daarmee zou je kunnen stellen dat de storing echt van buiten het huis komt.
De storing is op de set weg als ik de antenne eruit haal dat lijkt me dan wel een soort logisch.

Ander punt wat me nu pas is opgevallen dat het stoort van 430.200 tot aan 436.000 aan toe.
Niet overal even sterk maar op sommige frequenties toch wel een S6/7
Zoals gezegd op 430.325 en 430.350 het sterkst.

Maar is bij de buren gaan buurten...

Wordt vervolgt

Groet
Eric
Zoetermeer

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Storing 70 cm band

#6 Bericht door Bert_1 »

Geen leuke kaars-ledlampen op batterijen aan laten staan of andere batterijgevoede apparaten?
Bert

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Storing 70 cm band

#7 Bericht door PA0RAB »

OM's
Je wordt er tureluurs van. Allerlei apparatuur maakt storing en nog in de amateurbanden ook
Nu is in de 70 cm band een deel dat we delen met ism zeg algemene toepassing laag vermogen de LPD de babyfoons en meer van dat spul deuropeners en dimmers lekker scherp aansnijden met stevige harmonischen
Zelf ook last van babyfoon en koptelefoon voor TV
Wanneer je als zend amateur klaagt ontmoet je onbegrip Gekocht en vrij gebruik klaar uit net zo iets als parkeerplaatsen in de straat.Natuurlijk kun je ludieke storingen veroorzaken . Denk aan toeterende auto's. Klapperende garagedeuren Gillende babyfoons Papa met z'n leuter of nog intiemere geluiden
Ik wil mij hiertoe niet verlagen.
Het vervelende is immers de politiek de wetjes en handhaving en de PRIORITEIT
Het dreigt dan snel naar de portofoon discussie te gaan Nu met vrij en/of illegaal vermogen
Zet bijv maar een porto als babyfoon neer met een slecht afgevlakte lader Enkele km's zeer brede brom heb je zo
Succes en wijsheid met het oplossen ervan
73 de Ruud PA0RAB

PD1ELZ
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:07

Re: Storing 70 cm band

#8 Bericht door PD1ELZ »

Hoi Ruud,

Denk dat je daar wel een punt hebt, storingen komen overal vandaan.

Maar ik heb goed nieuws:

De storing is sinds begin van de avond verdwenen. Nou begrijp ik dat het vandaag drie koningen is en de kerstverlichtingen
opgeruimd worden.
Daar maak ik uit op dat ik dus storingen krijg na 5 dec tot aan aan drie koningen van iemand met slechte verlichting :( .

groet,
Eric

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Storing 70 cm band

#9 Bericht door PE1BVQ »

Nou Eric, ik ben blij dat de storing voorbij is.
Grote kans dat het iets van Kerstmis is geweest. Verlichting etc.
Hopelijk dat het niet meer optreed dan kun je komend jaar weer 11 maanden genieten van je hobby :lol:

73 Hans.

PD1ELZ
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:07

Re: Storing 70 cm band

#10 Bericht door PD1ELZ »

Hoi,

Tja het is zoals het is he.
De storingsbron kan best een heel eind verderop zitten.

Maar irritant blijft het wel als er drie a vier repeaters niet meer te horen zijn of ver in de "brom".

Oké, maar we kunnen weer verder, storing was vanmorgen nog steeds weg dus ga ervan uit dat alle "kerstlampjes"
weer op zolder staan :D

Allen bedankt voor de reacties in deze :)

73' eric

Plaats reactie