(soms) QRM op PI2NOS

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

(soms) QRM op PI2NOS

#1 Bericht door PD8RK »

Ik heb mijn QYT KT8900 (een chinese budget mobiele dual band transceiver) verkocht en hiervoor een KG-UV9D plus portofoon teruggekocht. (dit omdat ik ook airband wil meeluisteren; ideaal met dubbel VFO).
Ik gebruikte beide ontvangers met een externe diamond x200 op ca 9m AMSL. QTH bergen NH.

Echter, heb overdag vaak PI2NOS bijstaan, om mee te luisteren. Met de Qyt ging dit probleemloos. Echter, ik heb nu vaak (dus niet altijd) last van QRM, krakende storing variërend van bijna niets, tot een onverstaanbaar signaal als resultaat. Als ik de audiostream op hobbyscoop bijzet is t geluid van pi2nos prima, dus t ligt niet aan de zendende kant. S meter slaat ook maximaal uit.

Ik begrijp dat de ontvanger van de KGUV9D minimaal gelijk of eigenlijk beter moet zijn dan de Qyt. Iemand een idee waar deze QRM vandaan kan komen?
Enige wat ik zo kan verzinnen is dat de ontvanger dermate goed is dat ik dankzij de huidige propogatie nogal wat ander signaal mee pak?
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#2 Bericht door EA5JEX »

Vergelijk eens met je mobiele tranceiver, het kan ook aan de repeater liggen.

Kees

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#3 Bericht door PD8RK »

pa5cw schreef:Vergelijk eens met je mobiele tranceiver, het kan ook aan de repeater liggen.

Kees
Net ook getest; die was (op dat moment) prima. Maar als ik nu NOS aanzet op de UV9D is ie ook goed. Verschilt per moment, dus dat doet me vermoeden dat het lig niet een defect in de receiver is.
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#4 Bericht door elsinga »

Meestal zijn porto's minder goed qua groot signaal gedrag. Ze worden dus vaak eerder gestoord door sterke zenders in de buurt, die op een andere frequentie kunnen uitzenden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD5RK schreef: Echter, ik heb nu vaak (dus niet altijd) last van QRM, krakende storing variërend van bijna niets, tot een onverstaanbaar signaal als resultaat.
Dat is QRN. QRM is storing van andere gebruikers. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#6 Bericht door Randy »

PD5RK schreef:
pa5cw schreef:Vergelijk eens met je mobiele tranceiver, het kan ook aan de repeater liggen.

Kees
Net ook getest; die was (op dat moment) prima. Maar als ik nu NOS aanzet op de UV9D is ie ook goed. Verschilt per moment, dus dat doet me vermoeden dat het lig niet een defect in de receiver is.
Door de koude luchtlagen in de ochtend en avond ontvang je meerdere zenders gelijktijdig met een signaalmarge van minder dan 6 dB. Dat treden er co-channeling effecten op door temperatuursinversie. De afstand van Bergen (NH) naar IJsselstein en Smilde is namelijk om en nabij hetzelfde. Waarschijnlijk heb je hier overdag geen last van?

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#7 Bericht door PD2B »

Portofoons zijn min of meer niet bedoelt om aan een externe antenne te hangen, hoe is de ontvangst op de normale antenne van de portofoon?
Mvg,

Bert

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#8 Bericht door pe1hzg »

PI2NOS gebruikt bij zenden, meerdere (fasegesynchroniseerde) zenders. Het lijkt erop dat als er meerdere signalen tegelijk ontvangen worden, er vanwege propagatie rare faseverschijnselen plaatsvinden.

Bij klassieke analoge FM-ontvangers, waarin een redelijk goede FM-limiter zit (immers, amplitude-informatie moet je kwijtraken) valt het effect mee, alhoewel PI2NOS bij bepaalde condx een beetje merkwaardig klinkt.

Bij enkele DSP-gebaseerde ontvangers lijkt die limiting een stuk slechter te werken. de DSP ontvanger kan daar niet goed mee omgaan. Ik heb een ontvanger waarbij de storing enkele secondes na ontvangst begint. Stem af, even goed, signaal weg, even wegafstemmen en het is weer geed maar na een paar seconden weer stuk.
Ik vermoed dat er iets misgaat met een algoritme in die Chinese ontvangers.

Een oplossing heb ik niet, behalve andere ontvanger. Dit is mogelijk de reden dat bij duurdere chinese ontwerpen de ontvanger klassiek gebouwd wordt, met filters enzo..

Geert Jan

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#9 Bericht door PD8RK »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PD5RK schreef: Echter, ik heb nu vaak (dus niet altijd) last van QRM, krakende storing variërend van bijna niets, tot een onverstaanbaar signaal als resultaat.
Dat is QRN. QRM is storing van andere gebruikers. :wink:
Hmmm had begrepen dat alles wat Man-Made was qrM was, en alles door bijv weersverschijnselen etc qrN voor nature... ? ;) Maar goed das een ander verhaal :)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#10 Bericht door PD8RK »

PD2B schreef:Portofoons zijn min of meer niet bedoelt om aan een externe antenne te hangen, hoe is de ontvangst op de normale antenne van de portofoon?
Voor PI2NOS helaas niet bruikbaar. midden vh land-> bergen en dan binnenshuis is helaas echt te ver.

Denk idd een combinatie van een te goede (groot signaal) ontvanger en wellicht onvoldoende scheiding. Gisterenmiddag geen last van gehad verder, maar einde ochtend wel weer, dus co-channeling zal het niet zijn. Is typisch porto-dingetje blijkbaar ,aangezien de QYT t niet had.

Toch maar eens op zoek naar een vast dankwel mobiel setje. Maar ach, hier kom ik de winter nog wel mee door... :)
Dank voor t meedenken!
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#11 Bericht door PE2AAB »

PD5RK schreef:Hmmm had begrepen dat alles wat Man-Made was qrM was, en alles door bijv weersverschijnselen etc qrN voor nature... ? ;) Maar goed das een ander verhaal :)
Klopt. Dat zegt Tjeerd ook ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#12 Bericht door PD8RK »

PE2AAB schreef:
PD5RK schreef:Hmmm had begrepen dat alles wat Man-Made was qrM was, en alles door bijv weersverschijnselen etc qrN voor nature... ? ;) Maar goed das een ander verhaal :)
Klopt. Dat zegt Tjeerd ook ;-)
Maarrrrr als het van een andere zender komt (grootsignaal) dan is t uiteindelijk toch man made..? Dus is mijn storing toch ook QRM, zoals ik schreef... ?#mierenneukstandOFF :D
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#13 Bericht door PA3DJS »

Zou je een geluidsopname kunnen maken en ergens neerzetten?

Co-channel effecten uiten zich in een goede ontvanger met stilstaande antenne doorgaans niet ineens als spetters, maar een meer constant/langzaam varierende vervorming. Die vervorming kan op een gegeven moment wel heel erg worden zodat je niets meer verstaat.

Als ik het heb, hoor ik het als eerste aan de morse piepjes na een doorgang, die klinken wat vervormd (zowel op FT7800 als Wouxun UVD1P).

Mijn Wouxun UVD1P geeft bij FM ontvangst op de FM-omroepband in sommige gevallen wel spetters (die anders klinken dan QRM daar het in het ritme van het LF signaal is), maar dat is een probleem van de FM ontvanger in de Wouxun en niet van echte QRM.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#14 Bericht door PC1L »

https://www.hobbyscoop.nl/meetnetwerk/

Misschien dat deze vraag ook hier gesteld zou kunnen / mogen worden, ben niet geheel zeker .. Weet iemand of de meetontvanger ( Baretta meetnetwerk ) Maastricht 431.600 MHz ingeschakeld is of gaat worden ? Is gerelateerd aan PI2NOS 70cm FM Landelijk.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: (soms) QRM op PI2NOS

#15 Bericht door Ron01 »

Hetzelfde meegemaakt met ee Leixen set.. ik denk dat de filters minder selectief of niet goed zijn.
Met de yaesu totaal geen probleem in dezelfde setup.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Plaats reactie