hOE ft857 uit split mode?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

hOE ft857 uit split mode?

#1 Bericht door pa1jn »

857 yaesu staat plots in split mode? er staat SPL op het display , zodra ik ga zenden gaat hij naar andere frequentie,
kan dit niet in handleiding vinden.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: hOE ft857 uit split mode?

#2 Bericht door PA0LMD »

Tuurlijk staat dat in de handleiding....
Maar : F kort indrukken en dan linker encoder knop draaien tot je SPL tegen komt en deze dan uitschakelen met A, B of C
Meten is (z)weten

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: hOE ft857 uit split mode?

#3 Bericht door pa1jn »

In dat menu, 1 van de 80, staat alleen hoe de split tone uit moet, die had ik zelf al gevonden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: hOE ft857 uit split mode?

#4 Bericht door PA3DAT »

Nee, je hebt 'm LANG ingedrukt! Leo zei KORT indrukken... :D

Daarna kom je in de menu's van de A, B en C-knopjes. Daar heb je nog allemaal
leuke mogelijkheden!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: hOE ft857 uit split mode?

#5 Bericht door pa1jn »

PA3DAT schreef:Nee, je hebt 'm LANG ingedrukt! Leo zei KORT indrukken... :D

Daarna kom je in de menu's van de A, B en C-knopjes. Daar heb je nog allemaal
leuke mogelijkheden!
OK, gevonden !
Kon niet meedoen aan een ronde hierdoor, want bij zenden ging hij van 2 meter naar HF.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hOE ft857 uit split mode?

#6 Bericht door PC1L »

Je wil uiteraard wel graag :D weten waarom de 857 'plots' in SPLIT modus stond :lol:.

Dat doet de firmware indien er bv voor repeater werk bv een - van toepassing was. Bij omschakelen klopt het dan soms niet meer met de ingestelde frequenties. Dan schakelt de set naar SPLIT modus :idea:.

Tip : de firmware heeft een aantal nukken, bv met name bij CAT functies. T.g.v. een foutje erin ( firmware dus ) zou het chopped audio te horen zijn ( indien je rechtstreeks op LS luistert ). Via de 1K2 en 9K6 outputs is het echter OK.

De betrouwbare 857 D B2 CAT fucties ( indien je ze gebruikt ) kun je het beste in een lijst samenvatten en bij je PC gebruiksklaar houden.

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: hOE ft857 uit split mode?

#7 Bericht door pa1jn »

Heb alleen zitten experimenteren met diverse RTTY programma`s ivm de contesten, de bulgaarse TRC, en de pro digital 75, meer niet. Niet met repeaters gewerkt.
Heb HRD gebruikt, MMTTY en MixW.

Alleen HRD schreef nog een beetje mee, heb geen verbindingen gemaakt (weer niet).

Is er andere firmware, de afgelopen jaren voor de 857 D ?
Zal de leverancier wel bellen.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hOE ft857 uit split mode?

#8 Bericht door PC1L »

pa1jn schreef:Heb alleen zitten experimenteren met diverse RTTY programma`s ivm de contesten, de bulgaarse TRC, en de pro digital 75, meer niet. Niet met repeaters gewerkt.
Heb HRD gebruikt, MMTTY en MixW.

Alleen HRD schreef nog een beetje mee, heb geen verbindingen gemaakt (weer niet).

Is er andere firmware, de afgelopen jaren voor de 857 D ?
Zal de leverancier wel bellen.
Op internet is er een tijdje geleden alweer nogal wat over te doen geweest, zelfs de nodige scheldpartijen, wereldwijd ( wat daar allemaal over deze Yaesu set gezegd en geschreven werd ..... ), maar de firmware is, voor zover mij bekend, nooit gewijzigd. Omdat dit niet mogelijk was. Niet mogelijk of niet rendabel bij de opzet van dit setje. Als je de nukken ervan doorhebt, is het te doen, het blijft onder normale omstandigheden stabiel. Nogmaals, het overschakelen onder bepaalde omstandigheden naar SPLIT hoef je niet als een fout te zien, het gebeurt onder die omstandigheden steeds weer opnieuw ( het andere VFO stel je dan de gewenste frequentie in, i.p.v. - of + op hetzelfde VFO ).

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: hOE ft857 uit split mode?

#9 Bericht door PA0LMD »

Firmware update is onmogelijk, zit ingebakken in de CPU.
En nieuwere CPU's zijn niet compatible met oudere sets.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hOE ft857 uit split mode?

#10 Bericht door PC1L »

PA0LMD schreef:Firmware update is onmogelijk, zit ingebakken in de CPU.
En nieuwere CPU's zijn niet compatible met oudere sets.
Tja .. en daarbij was het indertijd een supercompact setje, ze wilden dat zo snel mogelijk op de markt hebben. Misschien hadden ze iets langer gewacht ermee. Maar het zij zo.
PA0LMD schreef:Meten is (z)weten
Zeer lovenswaardig, de toevoeging laat in het duister waarom dat zo zou zijn :lol: :wink:

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: hOE ft857 uit split mode?

#11 Bericht door pa1jn »

De set bevalt prima, al jaren, heb maar 1 reparatie gehad voor een slecht filter, die bij meerdere merken terecht is gekomen, zeiden ze.

Veel verbindingen mee gemaakt en onder mijn nieuwe call meer dan 1000 digitaal
van Noorwegen tot Spanje. met een lullige binnenantenne.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hOE ft857 uit split mode?

#12 Bericht door PC1L »

Dat kan ik begrijpen, zonder bepaalde CAT ( als daar zijn met name doppler shift correcties e.d. ) is het een leuk setje met voor die compacte afmetingen, zeker toen het op de markt verscheen, en nog trouwens, vele mogelijkheden :-) .. als je die kent, eigen hebt gemaakt, is de bediening probleemloos.

Heb zelf enige ervaringen opgedaan met een HF binnenantenne, b.v. 10 en 15 meter ( draad ) dipool, afgestemd, getuned met een ruisbrug, welliswaar alleen ontvangst maar het werkt inderdaad soms erg goed binnen in huis ( zolder e.d. ).

De 857 echter, gebruik ik in VHF / UHF full duplex configuraties met PC ( CAT, dan is het wat uitkijken opdat alles goed gaat, ingesteld is ). Eigenlijk is het setje daar niet echt voor bedoeld, maar het gaat, is te doen. Zeker in een full duplex opstelling, waarbij in kritische gevallen de SPLIT functie uitgeschakeld blijft.

Filter heb ik over gehoord / gelezen, wil nog wel eens defect, meestal na vervanging geen problemen meer.

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: hOE ft857 uit split mode?

#13 Bericht door pa1jn »

FT 8 op HF gaat uit de kunst met deze set en PC met ext geluidskaart, maar telex op HF is huilen. :shock:

Ik ken mensen, met een 7100, die achter elkaar daar verbindingen mee leggen met die set, , rtty experimenten doen. :D

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: hOE ft857 uit split mode?

#14 Bericht door pa1jn »

Voor Mijn draadantenne van 20-80 m gebruik ik een Daiwa tuner met eier sneider condensators.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hOE ft857 uit split mode?

#15 Bericht door PC1L »

Dat werkt uit de kunst :-).

Nog iets .. een tip, speciaal voor binnenshuis experiment, als er een keertje tijd voor is. Tune eens ( op lengte betreffende de werkfrequentie ! ) een stuk draad op 10 of 15 als halve golf dipool ( indien ruimte aanwezig, tweemaal ca 2,5 m of 3,75 m ( exacte lengte dus tunen : elektrische lengte - fysieke lengte ) - enkele % verkortingsfactor ). Je werkt dan met de antenne zelf, puur in fysieke zin, zonder tussenkomst van de tuner. Kijk of het nog verschil uitmaakt. Zet er ook een bazooka, beter : mantelstroomfilter, op voor de mantelgolf, te maken van een stukje coax. Of sluit dan je tuner op die dipool aan. De antenne zelf is al in resonantie, in fysieke zin. Met een redelijke tot hoge Q. Dat scheelt.

Ik heb er frappante results gezien. Wat zo'n antenne kan doen binnenshuis. Qua ontvangst scheelde het soms S punten.

Plaats reactie