Wegens vele slechte aankopen vraag ik jullie mening !

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Laurent_DDD
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:00

Wegens vele slechte aankopen vraag ik jullie mening !

#1 Bericht door Laurent_DDD »

Beste,
Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben Laurent (Belg) 21 jaar.
Ben al sinds mijn jonge jaren geboeid door de zendamateur wereld.
Alles begon aan 5 jaar met walkie talkie's van ficher-price.
Nadien een topcom twintalker 3000 gekocht en een bakkie extra.
Maar vind het bereik hiervan wat matig (5km op papier blijkt echter nog geen kilometer in het echt.)

Dan ben ik overgegaan op CB-apparatuur. President george met antron 99
in de wagen president harry II (4W) met sirio magneetantenne van 1m.
en 2 portables met telescoopantenne.
Tussen mijn wagen en een portable kan ik slechts 1km ver gaan. dus nog slechter dan mijn pmr.
De antron werkt echter wel goed. antron naar portable ga ik 5km ofzo maar antron is niet mobiel.

KORTOM:
Ik ga veel op reis. En zoek iets goed om te communiceren 5tal ECHTE km maar mogen liefst een 10-tal echte kilometers zijn.
moet echter wel mobiel zijn, dus in de wagen en portable of tussen 2 portables.

Wat raden jullie mij aan. (betaalbare toestellen.)
zowel met als zonder examen.

Heb ook al midlands gezien van 25km ofzo maar weet niet of dit klopt.

Dank bij voorbaat,
Laurent

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Het bereik van dit soort spul isher price etc en 27 mHz apparatuur wordt meestal in ideale omstandigheden gegeven, geen obstructies in de weg etc.

Maar dat had je al gemerkt in de praktijk...
Door de verkorte antennes op je auto en portofoons is de werkingsgraad niet 100% dwz dat niet het volle vermogen wordt uitgestraald, maar en groot deel in de antenne aanpassing (spoel) verloren gaat.
Daarmee is het bereik ook ingekort.

PMR met 500 mW in de stad en met een goede aftermarket antenne zou 2 a 3 km halen, origineele antenne 1 a 2 km alles met een slag om de arm i.v.m. de bebouwing etc.
Vrije veld zal best 5 km kunnen zijn mits je in zicht bereik bent.

Voor de gelicenseerden heb je 2 meter portofoons met 5 watt output, en aftermarket betere antennes waarmee de 10 km onderling en basis naar porto/auto gemakkelijk kan worden gehaald met een goede antenne en opstelling van de antenne thuis.

Thuis en in de auto kun je dan ook gemakkelijk meer dan 5 watt gebruiken zie daarvoor de machtigings voorwaarden, zoals deze dan voor de licentie gelden.

Ook kunnen gelicenseerden gebruik maken van repeaters waardoor het bereik nog verder kan toenemen.

Succes,
Cor

Laurent_DDD
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:00

#3 Bericht door Laurent_DDD »

Wat vinden jullie hiervan?

Midland GXT700. ook bestaat de midland GXT330.

Zijn deze illegaal ? klopt de afstand ? ik bedoel, die 42km is wel niet te halen waarschijnlijk net zoals 5km met een pmr ook niet te halen is maar denken jullie dat ik hiermee ene 10tal kilometer mee kan overbruggen ?
Deze komen van Amerika heb ik gelezen.

Welke vergunning heb ik hiervoor nodig en hoeveel kost die ?

http://cgi.benl.ebay.be/Midland-42KM-GX ... p1638.m122

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#4 Bericht door PA3FAT »

ik gok op wat je met je pmr haalt.

Het maakt dus ook niet uit wat je koopt. De hindernissen die het signaal tegenkomt bepalen de afstand. De gebruikte frequentie en antennes daarna.

Je zit zo met die 10km wat is je doel eigenlijk. Want druk is het denk ik op al de door jou gebruikte frequenties niet (kon ik wel eens goed mis hebben....).

Net zoals mijn voorganger schreef. Zendamateurs hebben repeaters die zeg in een straal van 20km rondom een relais met zekerheid mobiel met elkaar kunnen werken. Verder kan ook, maar is wisselend dan weer bepaald door antenne en opstelling daarvan.

De afstand wordt dus niet bepaald door de doos, verpakking of herkomst van het apparaat. Spaar je geld, bepaald of onze hobby je echt trekt en deo een gooi indien je ja hebt geantwoord. Je hebt dan wat meer mogelijkheden, maar ook bij ons is mobiel/mobiel een erg beperkte afstand. Op VHF/UHF zeker. Mobiel op HF is weer heel ander verhaal. Daar zijn korte afstanden eigenlijk te zeldzaam.

Hoop dat je hiermee wat kunt.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Laurent_DDD
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:00

#5 Bericht door Laurent_DDD »

omdat ik veel op reis ga in de bergen, wandelingen, skieen, uitvaren met klein bootje. en ook hier bij mij thuis zou kunnen gebruiken om te communiceren.
In het buitenland zijn gsm kosten echt te duur, ieder betaald 1€ per minuut. dus is 2€/ min in totaal en dus bel je enkel maar in nood, het is leuk om van elkaar op de hoogte te zijn op reis.

Mijn doel is dus om een 5 a 10-tal ECHTE kilometers te kunnen overbruggen. dus 5x zoveel als wat ik haal met mijn pmr topcom twintalker 3000 waar 5km opstaat.

deze setjes van midland hierboven zijn wel 5watt, dus zouden ze toch verder moeten werken dan een pmr.
werkt op UHF en 462 a 466mhz.

Welke vergunning heb je nodig op uhf, of denk je echt dat zulke midland set niet beter zal werken dan mijn pmr.

Wat raden jullie mij aan.

Laurent_DDD
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:00

#6 Bericht door Laurent_DDD »

En hoe komt het dat ik met mijn CB van auto (harry II) naar mobiel maar 1km afstand haal. heb nochthans goeie SWR (1.3) en lange antennes, zowel op auto als op portable met telescoopantenne.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#7 Bericht door wbeekman »

Laurent,

CB is HF en dat reikt nou eenmaal verder dan UHF.
Vandaar dat je met CB ook meestal met europese landen kan werken.

De reikwijdte bij UHF is meestal beperkt.
We noemen dit ook vaak zicht-verbindingen.
Dus als je elkaar kan zien bij UHF, dan kan je ook meestal met elkaar praten.

Miscchien leuk voor je om eens naar een verenigings-avond bij jou in de buurt te gaan.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Laurent_DDD
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:00

#8 Bericht door Laurent_DDD »

CB rijkt verder ?
ik haal maar 1km vertel ik net.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#9 Bericht door Steef »

Met 4 watt en een GOEDE antenne reikt cb veeeeeeeeeeeel verder.

Echter een goede antenne voor cb is wel iets langer dan een ideale antenne voor pmr
Wie praat luistert niet

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

zet je CB set eens op AM of SSB in plaats van FM.
Vroeger in mijn CB tijd had ik thuis een 4w fm set en zat ik te kletsen met vrachtwagens op een kilometer of 20 a 30 afstand.

Nu met 5 watt op HF kletsen met griekenland, rusland enz.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Laurent_DDD
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:00

#11 Bericht door Laurent_DDD »

Staat op am hoor.

Met mijn george en basisantenne naar vrachtwagens --> 10km
george en basisantenne naar portable -> 5km
Auto magneetantenne van 97cm van sirio naar portable telescoop slechts 1km. in open vlakte dan nog.

Kortom.
Hebben jullie nu een oplossing waarmee ik 10km portable kan overbruggen in frankrijk enzo. want zit daar in de bergen en vermoed dat daar geen repeaters zijn.

Wat kost een jaarlijkse vergunning hiervoor voor 2 portables op uhf of hf of vhf of wat het beste is.

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#12 Bericht door pa1bjs »

Zendamateur worden, 2meter porto's in de auto via lokale repeater kan je grote afstanden halen.
Op CB heb ik via ssb spanje gesproken met 4 watt
Goede antenne, hoogte,en een goed tijdstip opzoeken = en suc6!
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#13 Bericht door 19DT2120 »

Laurent_DDD schreef:Wat vinden jullie hiervan?

Midland GXT700. ook bestaat de midland GXT330.
Deze zijn illegaal in europa.
Het zijn nl FRS/GMRS setjes met een max. vermogen van 5W.

Wat je ook kan doen is je setup wat verbeteren door oa een betere antenne te kopen zodat het bereik wat groter word ,Bv een Wilson antenne oid.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het lijkt er op dat je opzoek bent naar een mogelijkheid voor betrouwbare communicatie tussen 2 objecten.
Zoals je misschien al begrijpt zijn radiogolven zeer grillig en kan je niet spreken over de optie dat je met een bepaalde set-up elke dag bijv. 10km bereik hebt.

Als je zover wil gaan om vergunninghouder te worden moet je niet vergeten dat "beide partijen" dit dan moeten zijn.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#15 Bericht door Steef »

Aha!

Daar hebben we het! AM!

Probeer het eens in FM of SSB.

Ik heb hier een 22 kan 0,5 watt cb radio. Alleen FM. met een antenne welke niet geschikt is voor 11 meter haal ik makkelijk 10km of meer.

En.. een goede antenne voor cb is bvb de Wilson 1000 of een K40.

http://www.dile.nl/index.html?d_02_010_ ... T87139.htm
(geen reklame, alleen een voorzet)
Wie praat luistert niet

Plaats reactie