programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mobile

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pe1bzf
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2011, 19:02
Roepletters: PE1BZF

programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mobile

#1 Bericht door Pe1bzf »

Wie kan mij helpen om de eprom te programmeren met andere frequenties
het gaat om de Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mobile radio.

Afbeelding

tnx
William
PE1BZF

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#2 Bericht door PE2AAB »

Welke QRG wil je heen dan met deze AM radio? Denk dat 2m krap wordt gezien de filters.
Ook het raster is niet echt des zendamateurs; dit is namelijk 25 kHz. in de luchtvaart namelijk. (en tegenwoordig 8,33 kHz.)

Maar niets is onmogelijk natuurlijk ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#3 Bericht door PE1BVQ »

Dit is een zendontvanger met 760 kanalen in de luchtvaartband welke loopt van ca. 110 - 137Mhz en is AM met een zendvermogen van 10W. Dusv ongeschikt voor de 2m band.
Als je de set gewoon wilt gebruiken voor de luchtvaart en de 2 kanalen wil uitbreiden dan kan dat natuurlijk wel. Je zult een bedrijf moeten vinden die dit merk verkoopt en voor jou de kanalen wil uitbreiden.
Vraag eens bij de onderhoudsbedrijven op kleine vliegvelden, b.v. op Teuge. Daar zat vroeger een bedrijf die de King zend/ontvangers voor de luchtvaart onderhield. Of die nog bestaat weet ik niet. Google is je beste vriend.

Succes, 73 Hans, PE1BVQ


73 Hans, PE1BVQ

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#4 Bericht door pe1cmo »

En dan nog de vraag, wat ga je er mee doen. Heb je een vliegtuig en gebruik hem daarin, of wat laatst in het nieuws was, gallen op de luchtvaart frequenties met alle gevolgen van dien.

Sorry dat ik misschien negatief ben, maar dit soort apparatuur is zeker geen speelgoed.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Pe1bzf
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2011, 19:02
Roepletters: PE1BZF

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#5 Bericht door Pe1bzf »

Dank voor alle antwoorden.

Doel is om de luchtvaartband te ontvangen op een orgineel apparaat.
Was op ebay te koop. nu zitten er twee kanalen in geprogrammeerd.
Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden om de luchtvaartband te ontvangen.
Maar het leukste is om met orgineel equipment dit te doen.
De frequenties die ik wil ontvangen is eigenlijk de gehele band. Dat kan dit apparaat
maar dan moeten de frequenties in de eprom worden geprogrammeerd.

Om op de luchtvaartband te kunnen zenden, daar heb ik dit apparaat niet voor nodig :wink:
het is, zoals voor veel zendamateurs, leuk om het aan de praat te krijgen.
daarom ben ik op zoek naar iemand die weet hoe die kanalen in de eprom geprogrammeerd kan worden.

73
William

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#6 Bericht door Thijzer »

Lees eerst eens de eprom uit. Dikke kans dat op elk adres het deeltal voor de PLL staat geprogrammeerd, dan kom je nu dus twee tegen. Als je weet welke frequenties die twee kanalen beslaan, kun je uitrekenen wat de andere deeltallen moeten zijn. Misschien staan er per kanaal 2 (dezelfde) in, dat zou de RX en TX frequentie kunnen zijn. Je zou de TX dan leeg kunnen laten, zodat je niet per ongeluk kunt zenden. Of dit hardwarematig uitsluiten (knip).

Hoe dan ook, dat wordt experimenteren. Kan leuk zijn, maar kan ook frustreren. Ik gebruik een scanner voor het lokale vliegveld, die dingen kosten op marktplaats doorgaans geen drol.

Rico
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2016, 12:40

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#7 Bericht door Rico »

Hoi Thijzer,

Ik ben ook bezitter van de PAE 5160 en ik ben heel benieuwd hoe deze dan uit te lezen en aan te passen is.
Ik woon zelf naast het vliegveld waar ik ook vanaf vlieg en zou graag de frequentie hiervan in het apparaat zetten.

Helaas geen idee hoe en waar te beginnen :wink: :)

Gr. Rico

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#8 Bericht door PE2AAB »

Bepaalde mensen op dit forum vinden me een zeikerd maar dat neem ik op de koop toe.

Het in het bezit hebben van airband radio zonder de daarvoor benodigde licentie is een gevaarlijk iets.
Onlangs nog in het nieuws; http://nos.nl/artikel/2141956-radiohack ... vaart.html

Nee ik begrijp dat je dit niet gaat doen maar wees slim en gebruik een scanner. Er zal maar eens iets gebeuren en ze doen een buurtonderzoek en zien je radio staan. Leg het dan maar eens uit.

Maar goed. Dat moet je natuurlijk zelf weten ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Rico
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2016, 12:40

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#9 Bericht door Rico »

Hoi PE2AAB,

Nee hoor PE2AAB, ik vind je geen zeikerd. Ben gerust ik ben piloot en heb de juiste papieren.
Ik begrijp heel goed dat het misbruik van de tranciever tot grote problemen kan lijden en dat is ook zeker niet de bedoeling


Dus als iemand mij kan helpen, graag :)

Gr. Rico

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#10 Bericht door elsinga »

Pe1bzf schreef:Doel is om de luchtvaartband te ontvangen op een orgineel apparaat.
Wellicht goed om te onthouden: zendklaar is dit ding (ook voor amateurs) niet toegestaan aanwezig te hebben... Als het om de ontvangst gaat, dan zou je de TX mogelijkheid beter kunnen blokkeren.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Rico
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2016, 12:40

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#11 Bericht door Rico »

Dat is ook de bedoeling. Ik wil graag ontvangst van mijn vliegveld. Ik heb een Yaesu handzender als reserve voor in het vliegtuig.
Helaas is deze niet sterk genoeg voor goed ontvangst

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#12 Bericht door PE2AAB »

Rico schreef:Ben gerust ik ben piloot en heb de juiste papieren.
Rico schreef:Dat is ook de bedoeling. Ik wil graag ontvangst van mijn vliegveld. Ik heb een Yaesu handzender als reserve voor in het vliegtuig.
Helaas is deze niet sterk genoeg voor goed ontvangst
Hoi Rico,

In dat geval willen we graag helpen natuurlijk. ;-)

Je zou de handzender (Yaesu) met een externe antenne kunnen inzetten waarmee je de ontvangst sterk verbetert.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Rico
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2016, 12:40

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#13 Bericht door Rico »

Hoi PE2AAB,

Dat is misschien nog wel een betere oplossing dan het oude ding aan de praat krijgen.

Heb je wat informatie welke atenne ik het beste van kan gebruiken?

Gr. Rico

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#14 Bericht door Rene - pg3r »

Rico schreef: Heb je wat informatie welke antenne ik het beste van kan gebruiken?
De Diamond D-777 is speciaal voor de luchtvaartband. Anders zelf een groundplane-antenne maken voor een paar euro?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: programmeren Park Air Electronics (PAE) 5610 airband mob

#15 Bericht door PE2AAB »

Hi Rico,

Ja inderdaad; zoals PG3R ook aangeeft; je zou een zeer simpele GP antenne kunnen maken.
Afbeelding
Detail bevestiging:
Afbeelding

Uit te rekenen met bijvoorbeeld dit programma: http://www.hllye.com/download/14-wave-G ... lator.html
(neem het midden van de band als uitgangspunt. Frequentie bijvoorbeeld: 122,50 MHz.

Geen zin in zelfbouw? Neem dan inderdaad bijvoorbeeld een Diamond D-777
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie