help bij Icom IC-260E

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pd2srs
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2005, 19:57
Locatie: steenwijk

help bij Icom IC-260E

#1 Bericht door pd2srs »

Ik zoek hulp bij deze set.
Bij opstart blijft de display dood.
De set ruist alleen in FM.
de set schakelt wel RX/TX.
iemand een idee wat er mis kan zijn ?

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: help bij Icom IC-260E

#2 Bericht door PA0PGA »

Het is nogal makkelijk om een verbindingsstekkertje een pootje teveel naar links of rechts te steken.
Vraag me niet hoe ik aan deze wijsheid kom :oops:
73, Wim
Real radio's glow in the dark

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: help bij Icom IC-260E

#3 Bericht door PA1WBU »

PA0PGA schreef:Het is nogal makkelijk om een verbindingsstekkertje een pootje teveel naar links of rechts te steken.
Vraag me niet hoe ik aan deze wijsheid kom :oops:
73, Wim
Zulke dingen gebeuren. Bij Chinees spul heb je dan nog de aanvullende uitdaging dat zwart voor plus voeding en rood voor massa heel acceptabel gevonden wordt..

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: help bij Icom IC-260E

#4 Bericht door PA1WBU »

pd2srs schreef:Ik zoek hulp bij deze set.
Bij opstart blijft de display dood.
De set ruist alleen in FM.
de set schakelt wel RX/TX.
iemand een idee wat er mis kan zijn ?
Heb je de mogelijkheid om te kijken of er RF uit komt bij indrukken PTT? Iets als een RTL stickie voldoet. Als je dan een zwengel aan de VFO geeft dan kun je zien of de VFO wat doet. Als je weet waar ie zendt (als ie zendt uiteraard..) dan
kun je vervolgens met een ander 2m zendertje op de juiste frequentie signaal maken en de ontvanger proberen.

Zeer wel denkbaar dat het puur het display is, voeding ervan dood oid.

Ik heb hier zelf ook een (werkende) IC260E staan, zover ik weet ook een schema.

Wilko

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: help bij Icom IC-260E

#5 Bericht door PA3HMP »

dit zijn oude zenders uit het holnieten tijdperk, dat wil zeggen veel slechte verbindingen door ouderdom en als je de ene gerepareerd hebt dan is er wel ergens anders een probleem, ver weg van blijven.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: help bij Icom IC-260E

#6 Bericht door PA1WBU »

PA3HMP schreef:dit zijn oude zenders uit het holnieten tijdperk, dat wil zeggen veel slechte verbindingen door ouderdom en als je de ene gerepareerd hebt dan is er wel ergens anders een probleem, ver weg van blijven.
Hm, de mijne had 25 jaar in een doos gelegen, aansluiten en gewoon werken.
Op voorhand dus zonder nader onderzoek zeggen dat ze niet ok cq te
repareren zijn.. hm, neu.

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: help bij Icom IC-260E

#7 Bericht door PE1KEL »

Ik heb er ook een gehad.
Maar de soldeerbout stond tijdelijk meer aan om die 260 te repareren qua slechte contacten dan dat ik er QSO's mee kon maken.
Ik begrijp de opmerking wel.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: help bij Icom IC-260E

#8 Bericht door PA3HMP »

PA1WBU schreef:
PA3HMP schreef:dit zijn oude zenders uit het holnieten tijdperk, dat wil zeggen veel slechte verbindingen door ouderdom en als je de ene gerepareerd hebt dan is er wel ergens anders een probleem, ver weg van blijven.
Hm, de mijne had 25 jaar in een doos gelegen, aansluiten en gewoon werken.
Op voorhand dus zonder nader onderzoek zeggen dat ze niet ok cq te
repareren zijn.. hm, neu.
als je hem 25 jaar niet gebruikt dan is de kans op problemen kleiner, het probleem met die printen is de holnieten, het wordt warm en koelt weer af en daar kan het niet tegen, als de problemen beginnen dan stop er maar mee want je blijft bezig.
overigens had kenwood uit dezelfde periode ook sets met holnieten en dezelfde problemen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: help bij Icom IC-260E

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1WBU schreef:
PA3HMP schreef:dit zijn oude zenders uit het holnieten tijdperk, dat wil zeggen veel slechte verbindingen door ouderdom en als je de ene gerepareerd hebt dan is er wel ergens anders een probleem, ver weg van blijven.
Hm, de mijne had 25 jaar in een doos gelegen, aansluiten en gewoon werken.
Op voorhand dus zonder nader onderzoek zeggen dat ze niet ok cq te
repareren zijn.. hm, neu.

Inderdaad, lekker makkelijk opmerken. "Wat zou PA3HMP zelf doen?", doos weer dicht en dan ?
De echte zendamateur gaat net zo lang zoeken en hulp vragen tot het gevonden is. Dat is de basis van onze hobby denk ik.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: help bij Icom IC-260E

#10 Bericht door PA1FOX »

Een avondje besteden om alle soldeerpunten op de hoofdprint eens extra aan te tippen met soldeer kan geen kwaad.

Ik vermoed dat een van de voedingstransistoren er uit ligt. Bij mij wilde Q18 op de hoofdprint wel eens de geest geven. Controleer die even.

Er zijn wel servicedocs en uitgebreide beschrijvingen te vinden op internet. Ook met een overzicht van de actieve componenten en welke spanning op welke pootjes moet staan bij zowel zenden als ontvangen. Dat wil wel eens helpen.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: help bij Icom IC-260E

#11 Bericht door PA0LMD »

PA3HMP schreef:
PA1WBU schreef:
PA3HMP schreef:dit zijn oude zenders uit het holnieten tijdperk, dat wil zeggen veel slechte verbindingen door ouderdom en als je de ene gerepareerd hebt dan is er wel ergens anders een probleem, ver weg van blijven.
Hm, de mijne had 25 jaar in een doos gelegen, aansluiten en gewoon werken.
Op voorhand dus zonder nader onderzoek zeggen dat ze niet ok cq te
repareren zijn.. hm, neu.
als je hem 25 jaar niet gebruikt dan is de kans op problemen kleiner, het probleem met die printen is de holnieten, het wordt warm en koelt weer af en daar kan het niet tegen, als de problemen beginnen dan stop er maar mee want je blijft bezig.
overigens had kenwood uit dezelfde periode ook sets met holnieten en dezelfde problemen.
Nou, volgens mij is de 260 al uit het THP tijdperk, zonder holnieten.
Holnieten zaten in de 211 en 245 generatie.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: help bij Icom IC-260E

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0LMD schreef:
PA3HMP schreef:
PA1WBU schreef:
PA3HMP schreef:dit zijn oude zenders uit het holnieten tijdperk, dat wil zeggen veel slechte verbindingen door ouderdom en als je de ene gerepareerd hebt dan is er wel ergens anders een probleem, ver weg van blijven.
Hm, de mijne had 25 jaar in een doos gelegen, aansluiten en gewoon werken.
Op voorhand dus zonder nader onderzoek zeggen dat ze niet ok cq te
repareren zijn.. hm, neu.
als je hem 25 jaar niet gebruikt dan is de kans op problemen kleiner, het probleem met die printen is de holnieten, het wordt warm en koelt weer af en daar kan het niet tegen, als de problemen beginnen dan stop er maar mee want je blijft bezig.
overigens had kenwood uit dezelfde periode ook sets met holnieten en dezelfde problemen.
Nou, volgens mij is de 260 al uit het THP tijdperk, zonder holnieten.
Holnieten zaten in de 211 en 245 generatie.

Inderdaad Leo je hebt gelijk.
Ik heb nog de 211 (gehad) en nu de 245. Maar alles door gesoldeerd.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: help bij Icom IC-260E

#13 Bericht door pe1hzg »

PA0LMD schreef: Nou, volgens mij is de 260 al uit het THP tijdperk, zonder holnieten.
Holnieten zaten in de 211 en 245 generatie.
Ik heb behoorlijk succes gehad met holnieten (het zijn eigenlijk pinnetjes) met de volgende procedure:
  • Soldeertin wegzuigen
  • pinnetjes verwijderen (vallen er zo uit)
  • vervangen door een dun draadje, ik gebruik wirewrapdraad
De ellende is namelijk dat bij gewoon solderen, als je aan een kant soldeert, het tin aan de andere kant ook smelt en daardoor een koude las / tinpest ontstaat.
Door een draadje te gebruiken verhoog je de thermische weerstand (en worden mechanische spanningen ook niet meer doorgegeven).

Maar, we dwalen af van het onderwerp van de TS. Ik ken de 260 niet goed genoeg; ik weet niet of het display bijvoorbeeld blankt als de PLL niet locked.

Ik heb het schema even gedownloaded en het is een typisch ontwerp voor die tijd: een PLL met een flink raster (IC211/251 gebruiken daarvoor 10 kHz), en de tussenliggende stapjes worden gemaakt met een D/A converter die de mix-oscillator (Q2) als een TCXO een stukje heen en weer trekt.

Ik zou beginnen met de bekende dingen: werkt de VCO (Q8), welke frequentie komt eruit, werken de interne oscillatoren, zijn alle spanningen er? Let op: je kunt de VCO niet testen aan de uitgang, als de boel niet locked dan wordt de voeding van de buffer Q1 via Q6/Q7 afgeschakeld. Wat komt er uit de mixer (IC2/IC3/Q5)?

Waar ik je wel voor moet waarschuwen is dat spullen uit die tijd zeer ESD-gevoelig zijn. Ook zou ik niet aan de afregelingen gaan "draaien" want het is een hele toer om die D/A converter goed te krijgen (zodat 144.0999, een 100 Hz stapje hoger, 144.10000 oplevert). Mensen die hieraan gaan draaien hebben uitzicht op een aardige "attitude adjustment" want dit goed krijgen is moeilijker als het lijkt.

Op zich valt dit (met de juiste meetapparatuur) wel mee.

73,

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: help bij Icom IC-260E

#14 Bericht door PA3HMP »

Juul - PE0GJG schreef:
PA1WBU schreef:
PA3HMP schreef:dit zijn oude zenders uit het holnieten tijdperk, dat wil zeggen veel slechte verbindingen door ouderdom en als je de ene gerepareerd hebt dan is er wel ergens anders een probleem, ver weg van blijven.
Hm, de mijne had 25 jaar in een doos gelegen, aansluiten en gewoon werken.
Op voorhand dus zonder nader onderzoek zeggen dat ze niet ok cq te
repareren zijn.. hm, neu.

Inderdaad, lekker makkelijk opmerken. "Wat zou PA3HMP zelf doen?", doos weer dicht en dan ?
De echte zendamateur gaat net zo lang zoeken en hulp vragen tot het gevonden is. Dat is de basis van onze hobby denk ik.
Wat ik daarmee zou doen, dat is heel makkelijk, niet aan beginnen.

heeft niks met wel of geen echte zendamateur te maken maar wel met onzinnig bezig zijn en mee bezig blijven, als er hier iemand aankomt met wil je mijn 260 nakijken(of uit dezelfde periode) dan begin ik te lachten en zeg vrolijk daar begin ik echt niet aan(heb het in het verleden al mensen verteld), die meuk kun je repareren (heel veel uren werk die je nooit betaald krijgt) en dan staan ze binnen een week weer op de stoep omdat er iets anders mee mis is en verwachten ze dat je het weer maakt en ondertussen krijg je een slechte naam als iemand die het maar half maakt en je iedere keer mee terug moet.

nee een echte amateur weet wanneer het tijd is om een set te begraven in de tuin en er nooit meer naar om te kijken :mrgreen:

pd2srs
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2005, 19:57
Locatie: steenwijk

Re: help bij Icom IC-260E

#15 Bericht door pd2srs »

de ic-260 doet het weer!
Alle tipgevers DANK voor de tips!
Ik heb het probleem kunnen oplossen door de pinnen en conctoren op de display print opnieuw door te solderen.
En de set opnieuw in te regelen ,volgens serv.manuel.
EN WAAROM AL DIE MOEITE?
wel het is mijn eerste setje waar ik mijn eerste stapjes zette in de ammateurwereld.

Plaats reactie