bc191

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

bc191

#1 Bericht door Janwillem »

Hallo,ik zoek spoelen voor de bc191 tu-6 of de spoelgegevens voor deze tu.
met vr gr 73 Pa0jwv

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: bc191

#2 Bericht door PA0RAB »

Jan Willem Niet hatelijk bedoeld
Wat heeft google je opgeleverd want ik kreeg op de opdracht BC191 tuner manual een paar pagina's hit
met schema's enz Dat moet een zelf maak spoel kunnen opleveren
Tenzij je die tuningunit wilt restaureren dan zou ik ook voor origineel gaan
55+73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: bc191

#3 Bericht door Hans PE1KWH »

De BC191/BC375 tuning units zijn nogal flinke dozen die geschikt zijn voor de 1000 V anodespanningen die worden toegepast.
Zelf bouwen kan maar is een uitdaging.

De TU6B ( vanaf 3 MHz ) is niet zo makkelijk te vinden ( zoek hem zelf ook ).
Ik heb daarom bij een TU5B de oscillator spoel wat afgewikkeld. TU5B's worden vaker aangeboden.

Spoelgegevens ben ik nog niet tegen gekomen. Manuals genoeg maar zonder spoelgegevens.....

Ik heb een naar een antennetuner omgebouwde TU6B staan maar daar missen natuurlijk de belangrijkste onderdelen in....

Nu nog een manier vinden om de frequentie wat te stabiliseren, een 4 kHz shift in een paar seconden is niks bijzonders bij deze zenders....
Behoorlijk lastig werken in CW.

Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

Re: bc191

#4 Bericht door Janwillem »

Ruud en Hans bedankt voor de reactie.Ik heb vroeger (40 jr geleden of zo) een tu gesloopt en veel onderdelen nog aanwezig,het moet een tu5 zijn geweest,als ik een foto van de tu6 spoelen zou kunnen krijgen kom ik er wel uit.De stabiliteit is slecht lees ik overal,ik denk dat de 1000v zo stabiel mogelijk moet zijn,1000v gestabiliseerd is ook een klus hi.
met vr gr 73 Jan PA0JWV

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: bc191

#5 Bericht door Hans PE1KWH »

Janwillem schreef:De stabiliteit is slecht lees ik overal,ik denk dat de 1000v zo stabiel mogelijk moet zijn,1000v gestabiliseerd is ook een klus hi.
Hij doet het ook op 800 V en zelfs op 600 V. Dat is wat makkelijker te maken en te stabiliseren.
Ik werk zelf met de originele dynamotor en dat is inderdaad dramatisch. CW is vrijwel niet te doen.

Zit zelf te denken aan een huff-puff over de afstem C of de compensatie C ( C 1103 zit in het apparaat zelf ).
Dat maakt hem dan als het goed is ook bruikbaar op 30 en 20 m.

Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

Re: bc191

#6 Bericht door Janwillem »

Ik weet niet of de huff-puff een cw gesleutelde osc snel genoeg kan locken.
Op een franse site wordt wel een extern vfo aansluiting op de tu beschreven.
gr 73 PA0JWV

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: bc191

#7 Bericht door Hans PE1KWH »

Janwillem schreef:Ik weet niet of de huff-puff een cw gesleutelde osc snel genoeg kan locken.
Op een franse site wordt wel een extern vfo aansluiting op de tu beschreven.
gr 73 PA0JWV
Dat is dan ook mijn uitdaging.....
Heb er gisteravond nog wat over nagedacht en zal toch wel een microcontroller regeling worden maar wel op bijsturen van de originele oscillator ge-ent.
Dus frequentie meten, verschil dan bijsturen via een varicap diode parallel aan C1103.
Gelukkig is het gedrag aardig te voorspellen, zakt altijd naar beneden. Dat gedrag is op te nemen en in de software vast te leggen zodat die verschuiving alvast wordt tegen gegaan.

Een VFO gebruiken druist een beetje tegen mijn idee van origineel in, dan zet je eigenlijk de oscillator buiten werking en maak je er een oscillator signaal versterker van, heb je ook de TU's deels niet meer nodig. Kan maar dan moet je dingen in het circuit wijzigen. Ik probeer enkel een aanvulling erop te maken. Wil je origineel werken zetje de stabilisator niet aan.

Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

Re: bc191

#8 Bericht door Janwillem »

Hallo Hans,ben nog niet toe aan tu6,krijg het machine met tu5 niet aan de praat,geen stroom bij test of key down relais klappert wel het keycircuit aan het nameten ik weet nog steeds niet zeker of de buizen heel zijn,ze gloeien prachtig de schakelaar 1141 cw-voice-mcw is kapot dek in 2 delen is voor puur cw bedrijf niet echt nodig.
ant relais is ook niet in orde is wel te repareren denk ik.
Ben wel gewent aan tjoepende cw ,mijn grc9 en in mindere mate mijn 3030 zijn ook niet t9.
gr 73 Jan PA0JWV

Plaats reactie