Gevoeligheid transceiver

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#31 Bericht door PA5COR »

@ Peter, Charles

Luister even op 80 (3630) daar gaan binnenkort weer een paar O.M's naar de USA voor bezoek.
PA0DTL heeft er een, vraag maar eens aan hem hoe die bevalt.

Deze zijn best bereid als je dat prive vraagt een aan boord mee terug te nemen denk ik, omdat ze dit ook al eens wat vaker hebben gedaan.

Met de huidige dollar/euro koers is dat best interessant.
Zelf bestel ik met enige regelmaat rechtstreeks uit de USA via creditkaart is dat zo rond.

moet nog steeds een 3-500 Z bestellen :roll: , maarja, zo lang de oude het nog doet....

De Elekraft 3 schijnt ook hoge ogen te gooien, maar daar zou ik dan eerst wel eens mee willen "spelen" ;)

Ten Tec is zeker goed, goede service ook, regelmatig updates en volgens de Nederlandse eigenaren heel goed.

Ik ben het type wat graag persoonlijk iets probeert als de anderen achterna te lopen, ook als dat hun gelijk bewijst.

Met de FD-4 welke ik gebruik met verlenging voor 160 meter heeft dat al wat gespreksstof op 80 opgeleverd.

Met de stukken uit Rothammel, ARRL en RSGB antenneboek erbij zelf diverse gmaakt met coax gevoed en met een 2x20 meter open dipool vergeleken welke met openlijn (zelfpruts) en symetrische tuner werd gevoed.

Blijkt dat in tegenstelling met de mening van gewaardeerde amateurs de FD-4 type net zo goed werkt...., logisch is ook een 1/2 golf dipool, alleen anders gevoed.
Kwam voor mij gewoon beter uit deze te gebruiken gezien de ophangpunten die ik had, nu toch 55 meter werkzaam draad op 160, en 42 meter vor de andere banden.

Aircom plus eraan klaar was ik.
Met de MFJ 269 analiser getest en getuned werkt dat prima, resonant op 160, 80, 40, 20 en 10, en op 12 meter werkt dat ook nog.
voor 15 tot en met 10 ook nog een vertical, ook aircom plus eraan.

voor 6 meter een eigenpruts 3 elements beam, welke deze zomer ijs en weder dienende naar 5 elements gaat, aircom plus coax.

Flexa 11 elements 2 meter, 23 elements Flexa 70 cm en X 510 N voor 2/70 met Ecoflex 15.

Pruts wat mee met de Heerenveense Relais commissie voor de 2/70/23 relais en zo.

Jota/Joti laatste keer full size 80 meter loop kippenladder en aanpassing eigen bouw voor 80 tot en met 10 meter.

Dit jaar een full size 160 meter loop op 12 meter hoogte gepland.

Het maakt niet uit wat niveau je eigenbouw is, belangrijk is dat je lekker bezig bent.
Mijn kandidaten die ik opleid voor de examens krijgen een paar praktijklessen met wat zelfbouw schema's te maken onder begeleiding.

Zelf antennetje maken, solderen in de praktijk, schema bespreken, bouwen, fout opsporing en werking.

Op vakantie FT 100 mee, bossen draad, isolatoren, coax, open lijn MFJ 993-B tuner mee, kan coax en open lijn aan, en maar experimenteren.

Vrouw blij, ik van straat, en de vakantie een dolle pret.

De antenne installatie is HET belangrijkste onderdeel van je hele zend/ontvangst installatie.

Net als in Hi-Fi is het moeilijk mensen duidelijk te maken dat een doorsnee versterker 0.005% vervorming geeft, maar een luidsprekerbox 3 tot 10 % vervorming geeft.
Wat je antenne niet ontvangt door de beperking kan je niet horen, dit compenseren met vermogen bij zenden geeft alleen maar storing bij andere amateurs.

Veel koper, zo hoog mogelijk is meestal het beste.
Beetje kort door de bocht, maar een full size H.F beam is wat problematisch hier, en voor de meesten onder ons.

Genoeg gezeurd...

73,

Cor

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#32 Bericht door Steef »

Helemaal mee eens Cor,

Echter ik heb bvb wel wat ruimte, maar ook buren. Elke keer dat ik weer eens aan het tobben ben met antennes lopen de buren de hele dag zenuwachtig heen en weer met hun jack russel, Ben zelfs benauwd om van de fb13 een 2el SteppIR te maken.

Moet toch elke dag met die mensen door de bocht. En ik denk dat er veel amateurs zijn met een beperkte antenne. Ik vind dan ook belangrijk is om te weten welke set het beste presteert met een slechte antenne.
Wie praat luistert niet

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

#33 Bericht door peytr »

Heren,

Dit draadje leidt aan dubbelposts; eerst ik en nu Cor....
Deze zijn best bereid als je dat prive vraagt een aan boord mee terug te nemen denk ik, omdat ze dit ook al eens wat vaker hebben gedaan.
Dat is zeker een interessant idee, maar ik ben nog niet zo ver. Bovendien wil ik dan ook eens uitgebreid met het ding gespeeld hebben, net zoals je zelf zegt.

Ja, uiteindelijk gaat het om koper in de lucht, zeker mee eens. Het is allemaal al vaak verteld maar wonderantennes bestaan niet; de omvang van een HF antenne kan niet al te beperkt zijn. Je hebt trouwens wel veel meer staan dan ik hoor. Nu alleen een dipool met een paar spoelen erin om 80 netjes te krijgen (werkt prima) en alles wat hoger is gaat ook.

Leuk dat je een fijne antenne voor 160m hebt trouwens. Hier werk ik alleen op 80 en hoger, met vakantie wel eens op 160, met genoemde inv. L. Jammer, want ik vind de lage banden veruit het leukst, even los van het huidige zonnevlekkenminimum.

Maar goed, we kapen nu echt het draadje van en het meeste wat over de vraag van Steef te zeggen viel is wel gezegd.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Plaats reactie