goede kwalitatieve en legale portofoon

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Flippefish
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2016, 08:54

goede kwalitatieve en legale portofoon

#1 Bericht door Flippefish »

Hallo , ik heb totaal geen kennis van heel het zend/ontvang gegeven , maar ben wel op zoek naar een portofoon . Ik heb deze nodig om op Belgische groot - wild jachten, de veiligheid te verhogen.
Veel van mijn collega - jagers hebben een toestel + vergunning , en ik merk toch wel dat dit heel vaak de veiligheid ten goede komt.
Nu dacht ik : simpel , kijken , bestellen , klaar .... NIET dus .
Blijkbaar kan je legale apparatuur gebruiken , maar de reikwijdte en de kwaliteit van de gesprekken, zijn dan niet zo denderend . er zijn ook nog veel iets minder legale apparaten in omloop ( heeft blijkbaar iets te maken met de frequentie en als er al dan niet vaste frequenties instaan .
Ook met de antenne heeft het blijkbaar iets te maken . Diegene die met zo een langere antenne werken zijn zeer tevreden over de kwaliteit , maar dat zou dan ook weer niet mogen .
Zo heeft er iemand bvb een Kenwood TH-K2e , die schijnbaar niet mag worden gebruikt .
Kan er mij even iets wegwijs maken in dit kluwen ? Ik wou gewoon simpelweg een portofoon die heel goed werkt en die legaal is ...
Alvast bedankt !!!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: goede kwalitatieve en legale portofoon

#2 Bericht door PA2LAD »

Je mag vergunningvrij de PMR446 portofoons kopen. De Kenwood TK-3501 is een goede en overal redelijk goedkoop.
Aan 1 toestel heb je niets en waarschijnlijk hebben de andere jagers een persoonlijke vergunning bij de BIPT aangevraagd of is dat een vergunning op naam van de jachtvereniging. In België wordt streng gehandhaafd en ik beveel je aan om alles goed te regelen. Simpel bestellen en go is er inderdaad niet bij en er worden soms illegale toestellen gebruikt. Een toestel uit een webwinkel heeft alleen de fabriekskanalen om hem te testen voor hij de deur uit gaat richting verdeler. Voor elke koper moet hij apart ingesteld en getest worden aan de hand van de door de BIPT verstrekte vergunning en daar moet je vaak extra voor betalen. Meetinstrumenten zijn vrij kostbaar en de meeste webshops hebben die niet eens...

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: goede kwalitatieve en legale portofoon

#3 Bericht door Roy pd8rw »

Informeer eerst eens bij de medejagers op wat voor frequentie hun werken en aan de hand daarvan weet je dus ook of daar een vergunning bij hoort.
Als je die gevens hebt kun je pas verder in je zoek tocht.

Op de pmr is vergunning niet nodig .
Voor een frequentie op de vhf of uhf is wel vergunning nodig aan de hand of het vhf of uhf moet zijn kun je een keuze maken voor een merk en model/type .
Die je vervolgens progameerd op de frequentie en bij behorend vermogen vermeld op je vergunning.
Er zijn genoeg amateurs die je kunnen helpen ook met programmeren. Mits je de vergunning laat zien natuurlijk.

Sucses .

Jan pa3abk
Berichten: 372
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: goede kwalitatieve en legale portofoon

#4 Bericht door Jan pa3abk »

Alternatief....

Als het gebied een goede dekking heeft voor smartphones kun je een "app" gebruiken die zonder vergunning een "walki talki" kan vervangen.
Heeft het voordeel dat "buitenstaanders" of "tegenstanders" jullie niet zo makkelijk kunnen horen.

https://play.google.com/store/search?q= ... lki&c=apps

Wel controleren of de app ook op de platforms werkt van je tegenstation (Android, iPhone, BlackBerry, PC...)

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: goede kwalitatieve en legale portofoon

#5 Bericht door elsinga »

Ik meen dat er in België speciale frequenties voor de jacht zijn. Yep: http://www.uba.be/nl/actueel/flash/het- ... r-de-jacht

Dus: 8 kanalen VHF, vast geprogrammeerd en vergunning verplicht. Maar of je mede-jagers deze frequenties ook gebruiken, dat weet ik niet. Best vraag je bij hen na wat ze gebruiken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: goede kwalitatieve en legale portofoon

#6 Bericht door PE9PE »

Flippefish schreef:Hallo , ik heb totaal geen kennis van heel het zend/ontvang gegeven , maar ben wel op zoek naar een portofoon . Ik heb deze nodig om op Belgische groot - wild jachten, de veiligheid te verhogen.
Veel van mijn collega - jagers hebben een toestel + vergunning , en ik merk toch wel dat dit heel vaak de veiligheid ten goede komt.
Nu dacht ik : simpel , kijken , bestellen , klaar .... NIET dus .
Blijkbaar kan je legale apparatuur gebruiken , maar de reikwijdte en de kwaliteit van de gesprekken, zijn dan niet zo denderend . er zijn ook nog veel iets minder legale apparaten in omloop ( heeft blijkbaar iets te maken met de frequentie en als er al dan niet vaste frequenties instaan .
Ook met de antenne heeft het blijkbaar iets te maken . Diegene die met zo een langere antenne werken zijn zeer tevreden over de kwaliteit , maar dat zou dan ook weer niet mogen .
Zo heeft er iemand bvb een Kenwood TH-K2e , die schijnbaar niet mag worden gebruikt .
Kan er mij even iets wegwijs maken in dit kluwen ? Ik wou gewoon simpelweg een portofoon die heel goed werkt en die legaal is ...
Alvast bedankt !!!

Hier is de informatie over de kanalen voor de jacht in België.

http://www.waypointleuven.be/nieuws/730 ... jacht.html
Life is too short for QRP.

Plaats reactie