Accu voor HF Tranceiver?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#16 Bericht door PA0RAB »

Dat je op accu's kunt afstuderen HBO en wo is mij bekend
flink aantal onverwachte zaken o.a.die grote capaciteit er aan parallel
De stelling meest onbetrouwbare onderdeel in een werkend systeem begrijp ik niet
Als je al die accuzalen kent bij telefooncentrales noodzenders en noodstroom voorzieningen of als startaccu daarvan . Dan mag er geen storing komen .Als je de onderhoudsvoorschriften moet opvolgen en beproeven is de kans op een zwakke schakel erg klein
Ben het met je eens dat er iets met de accu van de vraagsteller aan de hand is
Uit de beperkte gegevens maak ik op
Niet volledig geladen dus goed laden en even doorladen evt met speciale geprogrammeerde lader
Hoe lang is de accu niet gebruikt of heeft bijna ontladen gestaan ? jouw vermoeden van defecte cel
Kent een inwendige weerstand naast een duidelijke uitwendige zie foto's
Nu te veel giswerk naast zeer duidelijke gegevens uit spanning gegevens blijkt loodaccu
modelbouwaccu's worden regelmatig een 20 min of wat korter zwaar belast Denk aan de motoren van race auto vliegtuig helicopter race boot de regelunit levert met gemak meer dan 30 amp
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#17 Bericht door Ron01 »

Een motor voor een modelvliegtuig wordt niet gevoed door een loodaccu maar door een Lipo of Lithium-Polymeer batterij.
De HF set kan gevoed worden door de 7,2Ah accu, mits deze in goede staat is. Als de accu al op leeftijd is kan het zijn dat de spanning bij hoge belasting in elkaar stort waardoor de set uitschakeld of zich reset. Deze loodaccu's zijn niet geschikt voor piekbelasting maar voor een lage belasting gedurende lange tijd (rolstoelen, alarminstallaties e.d.
Een betere oplossing zou zijn om een zwaardere loodaccu (35Ah) te gebruiken.
Ideaal blijft het nooit, er gaat niets boven een voeding.

Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#18 Bericht door PA4WK »

Zoals Ron in het vorige antwoord al aangaf zijn deze accu's niet geschikt voor hoge stroom pieken.
Daarbij komt de al eerder gemelde verliezen in je bedrading, ik heb daar onderstaande formule voor gevonden (schrik niet)

Om de oppervlakte mm2 van je voedingskabel te berekenen neem je lengte van de draad (m) x 2 x stroom (A) x 0,0175 dat deel je door het toelaatbare verlies (Volt)

Hieronder de website waar deze info te vinden is.
http://www.brandsma-bv.nl/nl/faq/dikte- ... d-bepalen/

73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#19 Bericht door PA5DAM »

Hartelijk dank voor alle informatie.

De accu zelf lijkt niet zo geschikt om 12A uit te trekken, op de accu zelf staat intial current less than 2,16A.

Wanneer ik de accu los maak van mijn regelbare voeding waar de accu continu 20mA uit haalt bij een spanning van 15V meet ik een spanning van 14V op de klemmen.
De spanning daalt dan met de multimeter op de klemmen langzaam naar 13,6V, an 1 minuut is de klemspanning 13,5V

Afbeeldingpic upload
PD2FVD - PA5DAM

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#20 Bericht door PA5DAM »

Beste OM,

Ik heb met twee stukken stug 2,5mm2 draad, een tweetal crimp voetjes en twee banaan klemmen een nieuwe poging gewaagd.
Resultaat, zowel bij hoog als laag vermogen gaat het prima.

Nu alleen nog mijn antenne zien te fatsoeneren, die geeft op z'n best een SWR van 3 aan.
PD2FVD - PA5DAM

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#21 Bericht door PA3JMS »

En zo simpel is het vaak. :wink: Veel plezier.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#22 Bericht door PA4WK »

In veel bouwmarkten kun je rood/zwart snoer per meter kopen tot 4mm2
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie