Accu voor HF Tranceiver?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Accu voor HF Tranceiver?

#1 Bericht door PA5DAM »

Beste OM's

Ik probeer mijn Codan Tranceiver uit een 12V 7,2 Ah accu te voeden.
Wanneer ik de accu aansluit is de spanning 12,7 Volt, zodra ik ga zenden zakt de spanning naar 12,6V.
Op de power en swr meter lijkt er bijna niks uit te komen in de stand voor laag of hoog vermogen.

Wanneer ik de tranceiver in stand voor hoog vermogen zet herstart de tranceiver uit zichzelf.

Afgelopen verenigingsavond deed de tranceiver het wel prima op voeding die zo'n 20A kan leveren.
Daarbij was de opgenomen stroom in de stand voor hoog ver mogen rond de 12A.

Belast ik de accu nu te zwaar, of zou ik te maken hebben met terugwerking van HF (mijn HF antenne hangt namelijk langs het raam van mijn shack)
PD2FVD - PA5DAM

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#2 Bericht door pa3dsc »

Hoe gedraagt de transceiver zich met een dummy-load?

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#3 Bericht door PA5DAM »

Met dummyload komt er ook niet veel vermogen uit.
PD2FVD - PA5DAM

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#4 Bericht door pa3dsc »

Dag Frank,
je informatie is wel erg sumier.
hoeveel vermogen, hoeveel stroom, op welke banden, wat is de staat van de accu?
Ik denk dat je het beste een deskundige kunt inschakelen.
Ik zou het zo niet weten.

pe1cmo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#5 Bericht door pe1cmo »

12 ampere trekken uit een accu die maar 7,2 aH is, is natuurlijk veel te veel.
Een accu gedraagt zicht redelijk inductief en dat is op te lossen met een dikke elco over de accu, maar 12A uit een 7,2AH zal mogelijk nooit gaan.

Daarbij de kabellengte, gaat mogelijk ook veel spanning verloren in je bedrading, zo kort mogelijk houden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#6 Bericht door PA5DAM »

pa3dsc schreef:Dag Frank,
je informatie is wel erg sumier.
hoeveel vermogen, hoeveel stroom, op welke banden, wat is de staat van de accu?
Ik denk dat je het beste een deskundige kunt inschakelen.
Ik zou het zo niet weten.
De staat van de accu kan ik niet zo goed beoordelen.
Ik heb proberen te zenden op de 20m band met een dipool die ik daarvoor op mijn balkon gehangen heb.
Bij de stand hoog vermogen trok de zender 12,2A uit de voeding.
Bij laag vermogen ongeveer 5A.
pe1cmo schreef:12 ampere trekken uit een accu die maar 7,2 aH is, is natuurlijk veel te veel.
Een accu gedraagt zicht redelijk inductief en dat is op te lossen met een dikke elco over de accu, maar 12A uit een 7,2AH zal mogelijk nooit gaan.

Daarbij de kabellengte, gaat mogelijk ook veel spanning verloren in je bedrading, zo kort mogelijk houden.
Een hele dikke elco heb ik hier op dit moment zo snel niet liggen.
Als kabeltjes heb ik van die experimenteer snoerjes met krokodilklemmen gebruikt:
Afbeelding

Goede kans dat die helemaal niet geschikt zijn voor zoveel stroom.
Ik heb ook geprobeerd om twee voedingen paralel aan te sluiten in de hoop er dan meer vermogen uit te kunnen halen.

Bij een meting direct aan de tranceiver in de stand laag vermogen zag ik bij het zenden de spanning instorten van 14V naar 9,6V.

Toen heb ik de weerstand van de kabeltjes met krokodilklemmen gemeten en die gaven 1,1 ohm aan.

Ik zal dus op zoek moeten naar een voeding die meer stroom kan leveren en korte dikkere kabels.

Zou ik dan 2,5mm2 of 4mm2 kiezen?
PD2FVD - PA5DAM

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#7 Bericht door PA3JMS »

Gebruik zelf een 12V 7.2Ah accu in de auto met een ft8900. Soms met 50 Watt gaat prima maar meestal met 25 Watt.

12 A uit zo'n accu is geen probleem. 7.2 Ah geeft alleen maar aan dat hij 7.2 A gedurende 1 uur kan leveren. Trek je 12 A dan halveert dat en is hij in een 0.5 uur leeg. Sterker nog in sommige toepassingen trekt men kortstondig wel 100 A of meer uit zo'n accu.

Accu is een spanningsbron met een inwendige weerstand. Inductief karakter is mij onbekend. Het plaatsen van een condensator is naar mijn idee dan ook niet zinvol. Het gedrag is eerder capacitief.

Ik heb eerder het vermoede dat de set een te lage ingangsspanning ziet en het vermogen terug regelt of dom weg afschakelt. Waarom denk ik dat. Omdat op een gestabiliseerde voeding, spanning is vast, het wel werkt. Meet deze spanning eens dan weet je bij welke spanning het wel goed gaat.

De accu kan makkelijk deze stroom leveren. Echter bij toenemende belasting daalt de klemspanning. Als de draden richting set ook te dun zijn of te lang kan de spanning op de ingang ( de stekker op de set! ) wel eens te laag worden. Misschien is het kortstondig als je start met zenden. Je ziet het dan niet aan je spanningsmeting maar de set is al afgeschakeld. Zorg dus voor voldoende dikke, niet te lange, draden.

Ik heb ook het idee dat de accu niet vol geladen is. Als ik mijn accu laad is de klemspanning onbelast 13,5 Volt. Als ik zie dat mijn accu in de buurt van de 12,5 Volt komt dan laad ik hem weer op. Laad hem eerst op voor je verder gaat testen.

Meet de spanning op de ingang van de set belast. Kijk in de specificatie van de set wat de minimale ingangsspanning mag zijn. Dit geeft mogelijk al voldoende info waarom de set er mee stopt.

Redenen in de set kunnen zijn: Slechte soldeer verbindingen. Lees spanningsval. Die bovenstaand effect veroorzeken. Defecte ingangsspanningsmeting cq. beveiliging.

P.S. Zie net in een vorige post de kabeltjes die je gebruikt. Deze zijn veel te dun en 1 Ohm is te veel weerstand. Is overigens moeilijk te meten met een normale multimeter. U=I*R 20A * 2 Ohm = 40 V? spanningsval. Gaat niet goed komen :wink:
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#8 Bericht door PA3JMS »

Er wordt vaak gerekend met 6A per mm2. Dus voor 20 A zou 4 mm2 goed moeten zijn. Maar omdat hier de spanningsval roet in het eten kan gooien zou ik gaan voor wat dikkere kabels. In de Doe het zelf winkel kan je speaker draad kopen. Is vaak dik en heeft een rood zwarte kleur.
73 Jan

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#9 Bericht door PA5DAM »

Als iemand mocht weten waar ik een connector voor mijn Codan Tranceiver zou kunnen krijgen dan hoor ik dat graag:

Afbeelding

De lippen van de connector zijn ongeveer 1cm breed
PD2FVD - PA5DAM

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#10 Bericht door Bert_1 »

Hoeveel spanningsval je hebt kun je simpel direct op de ingang van de set meten. Die kabeltjes lijken me sowieso ongeschikt maar dat zal uit de meting snel genoeg blijken of dat echt zo is. Er zit ook veel verschil tussen accu's maar dat merk je pas bij grotere stromen, als je de klemspanning op de accu meet bij 0A en bij bijvoorbeeld 10A dan kun je de weerstand van de accu zo uitrekenen.
Bert

pe1cmo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#11 Bericht door pe1cmo »

Een accu kan veel stroom leveren, maar als je een AM of SSB signaal gebruikt, of als je met een scoop de spanningen meet, zie je de spanning in elkaar zakken en direct terug komen. Daarom bij variërende belastingen een dikke elco gebruiken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#12 Bericht door PA3ECZ »

PA5DAM schreef:Als iemand mocht weten waar ik een connector voor mijn Codan Tranceiver zou kunnen krijgen dan hoor ik dat graag:

Afbeelding

De lippen van de connector zijn ongeveer 1cm breed

Hier misschien:

http://www.hf-radio.com.au/component/pa ... /Itemid,1/

73' Ruud - PA3ECZ

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#13 Bericht door EA5JEX »

Die kabeltjes zijn in ieder geval het probleem: draad te dun en vaak maken ze ook slecht contact.

Gebruikt liever installatiedraad van 2,5 kwadraad.

Kees

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#14 Bericht door PA0RAB »

OM's en meelezers
De vraag valt uit diverse met elkaar verband houdende vraagjes uiteen
Dan zijn er enkele opmerkingen ,die in een bepaalde richting duiden

kan een 12 volt's 7,2 AH accu een HF set voeden?
DAT KAN mits ......

Die 7,2 AH geeft de capaciteit van die accu aan en 12 V de afgeronde werkspanning

de capaciteit van 7,2 Ampere's per uur geeft gewoon aan dat de accu dus een uur lang 7,2 amperes levert tot de minimale cel spanning.
21,6 A x 1/3 H=7,2 en 2H x3,6A ook
Het gaat dus om het product van stroom en tijd ,waarin de spanning constant blijft
De loodaccu kent een electro-chemisch proces waarbij ionen vrijkomen of opgeslagen.
In dat spel is sprake van de celspanning
Precies weet ik het niet meer maar die mag niet lager worden dan 2 volt en/of hoger dan 2,3 volt Loodsulfaat kan los schilferen en de cel kortsluiten.
Dan heeft de accucel een inwendige weerstand die speelt een rol bij de maximale belasting en
laadstroom ivm warmte ontwikkeling.
Kijk nu de vraagstelling
Accu heeft klemspanning van 12,6 volt = 6x2.1 volt dwz accu is niet vol geladen en zakt 0,1 volt bij belasting,
Er is dus sprake van de inwendige weerstand Te hoog duidt op ouderdoms kwalen der accu
Moet zijn 6x2,3 = 13,8 volt Bekend genormeerd getal bij mobiele sets !

Wel /geen vermogen
Hopenlijk niet de oer fout WAt meet je en hoe
Stomste is natuurlijk :set aan zender op SSB PTT in meten UH geen output

Een wat snuggere vent Roept Dan AAAAH in de mike Nu wel output maar amper 25% van wat het moet zijn. En dat is normaal !!!
Waarschuwing niet langer dan 10 seconden die AAA geven Koeling van de set doorgaans niet op deze mishandeling berekend.
Er moet een duidelijke uitleg ergens in dit forum staan over meteruitslag bij SSB

voor een contrastekker kun je mogelijk bij een wederverkoper van de set terecht Die zaak in het Antwerpse misschien
Andere mogelijkheid Brezan auto-onderdelen of soortgelijke zaak
55 met het spul
73 de Ruud PA0RAB

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Accu voor HF Tranceiver?

#15 Bericht door j.d. »

http://www.intercel.nl/accu-producten/agm-accus.html

Op accu's kan je afstuderen....
Het is het meest onbetrouwbare component in een werkend systeem.

Het probleem van TS is hoogst waarschijnlijk een defecte cel.

Het gegeven van 12V 7.2Ah betekend niet dat je de accu gedurende 1 uur 7.2 Ampere kan belasten.
Veelal staat er achter voltage en capaciteit ook nog een getal en dat is de tijd.
B.v. 12V 7.2Ah/20 is dat deze gedurende 20 uur een capaciteit van 7.2Ah kan leveren bij een maximale stroomafname van 0.36 Amp..
Het achterhalen van de data-sheet van de betreffende accu zal veel verklaren.
Voorbeeld: http://www.yuasabatteries.com/pdfs/NP_7 ... aSheet.pdf

Nog niet is bekend wat voor soort accu TS gebruikt.
Merk, type en soort (Pb-acid, NiCad,Li-ion etc.)

Gr.:
j.d.(NL13465)

Plaats reactie