Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE4ARI
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 aug 2016, 00:14
Roepletters: PE4ARI

Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#1 Bericht door PE4ARI »

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Wouxun KG-UV9D-portofoon. Verbinding maken via de gebruikelijke frequenties (2 meter en 70 centimeter) gaat prima. Helaas lukt het niet om de repeater in de buurt open te krijgen.

Ik zag dat er een topic is met vergelijkbaar probleem, alleen dan met de Plus-versie van deze porto. De genoemde oplossingen heb ik geprobeerd, deze werkten niet. Daarom open ik mijn eigen topic.

Situatieschets: ik woon in Alkmaar en probeer PI2ALK open te krijgen. Dit lukt niet. Een maat van me heeft dezelfde porto als ik en het lukt hem wel. Als hij de repeater open gestuurd heeft, dan lukt het me wel om er snel achteraan over de repeater te praten. Het probleem zit 'm dus in het open sturen.

Verbinding maken met PI2NOS lukt ons allebei niet. Op het moment is de receiver in Noord-Scharwoude defect (statuspagina) dus waarschijnlijk is dat de oorzaak. Testen op die repeater gaat op dit moment dus helaas niet.

We hebben de volgende dingen geprobeerd:
  • handmatig frequentie, offset en CTCSS ingesteld
  • instellingen opnieuw ingevoerd door mijn maat
  • antenne vervangen door die van mijn maat
  • vaste antenne eraan gehangen
  • reset van alle instellingen op de porto
  • frequentie, offset en CTCSS ingesteld via software
  • instellingen van de werkende porto van mijn maat via software gekopieerd naar mijn porto
Het resultaat is steeds hetzelfde: ik krijg de repeater niet open gestuurd en m'n maat wel. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#2 Bericht door PA0ETE »

PE4ARI schreef:Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Wouxun KG-UV9D-portofoon. Verbinding maken via de gebruikelijke frequenties (2 meter en 70 centimeter) gaat prima. Helaas lukt het niet om de repeater in de buurt open te krijgen.

Ik zag dat er een topic is met vergelijkbaar probleem, alleen dan met de Plus-versie van deze porto. De genoemde oplossingen heb ik geprobeerd, deze werkten niet. Daarom open ik mijn eigen topic.

Situatieschets: ik woon in Alkmaar en probeer PI2ALK open te krijgen. Dit lukt niet. Een maat van me heeft dezelfde porto als ik en het lukt hem wel. Als hij de repeater open gestuurd heeft, dan lukt het me wel om er snel achteraan over de repeater te praten. Het probleem zit 'm dus in het open sturen.

Verbinding maken met PI2NOS lukt ons allebei niet. Op het moment is de receiver in Noord-Scharwoude defect (statuspagina) dus waarschijnlijk is dat de oorzaak. Testen op die repeater gaat op dit moment dus helaas niet.

We hebben de volgende dingen geprobeerd:
  • handmatig frequentie, offset en CTCSS ingesteld
  • instellingen opnieuw ingevoerd door mijn maat
  • antenne vervangen door die van mijn maat
  • vaste antenne eraan gehangen
  • reset van alle instellingen op de porto
  • frequentie, offset en CTCSS ingesteld via software
  • instellingen van de werkende porto van mijn maat via software gekopieerd naar mijn porto
Het resultaat is steeds hetzelfde: ik krijg de repeater niet open gestuurd en m'n maat wel. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Het eerste wat mij zo invalt heb je waarschijnlijk zelf al gecheckt, maar voor de zekerheid:

Hij staat niet toevallig op het allerlaagste vermogen?
Je schrijft de offset staat goed, maar staat de juiste frequentie voor de shift ingeprogrammeerd én de juiste richtnig (plus of min) ingesteld? Bij de Wouxun KG-UV950P die ik heb zitten er wel zes verschillende soorten van shift instellen in. Daarmee ga je erg gemakkelijk de fout in.

PE4ARI
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 aug 2016, 00:14
Roepletters: PE4ARI

Re: Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#3 Bericht door PE4ARI »

Vermogen heb ik gecheckt (menu-optie 5), dat staat netjes op hoog.

Voor de shift heb ik inderdaad de richting (min) ingesteld en de frequentie via menu-optie 28, offset (000.6000). Bij Tx-CTC staat 88.5 en de rest (Rx-CTC, Rx-DCS, Tx-DCS) staat netjes uit.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#4 Bericht door pa3kc »

PE4ARI schreef:Vermogen heb ik gecheckt (menu-optie 5), dat staat netjes op hoog.

Voor de shift heb ik inderdaad de richting (min) ingesteld en de frequentie via menu-optie 28, offset (000.6000). Bij Tx-CTC staat 88.5 en de rest (Rx-CTC, Rx-DCS, Tx-DCS) staat netjes uit.
Je bent aan het piraten. Stel de shift in op + en 1.600 Mhz op 70cm :)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#5 Bericht door PA0ETE »

Als het op 70 cm is dan is het inderdaad niet juist, dat moet +1,6 zijn. Op 2m is het wel -600 kHz, op 23 cm -28 MHz en op 10m -100 kHz. Het verschilt per land, dus dit is alleen NL :-)

De CTCSS van 88 Hz kan niet echt kwaad, maar is op PI2NOS niet nodig.

Een fout kun je maken hoor. Je moet niet buiten de band zenden, maar ik zou het geen piraten noemen. Hooguit een fout.

Laat maar horen of dit het was. Ik ben benieuwd.

PE4ARI
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 aug 2016, 00:14
Roepletters: PE4ARI

Re: Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#6 Bericht door PE4ARI »

In de startpost schreef ik over PI2ALK, ik heb die en PI3ALK allebei geprobeerd. In mijn vorige post staan inderdaad de instellingen van PI3ALK in plaats van PI2ALK. De offset hoorde wel bij de frequentie.

Ik heb de instellingen ook gekopieerd van een werkende porto naar de mijne, dus als het handmatig fout gegaan was dan zou het daarmee rechtgezet zijn. Helaas dus nog geen oplossing. :(

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#7 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:...op 23 cm -28 MHz...
Voor 23cm hangt het ervan af waar de repeater zich bevindt. Op basis van het oude PWG netwerk zijn er ook een aantal 23cm repeaters met +28 MHz. Rosmalen, PI6SHB (bij Den Bosch) is er zo een. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD5HJS
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:17
Roepletters: PD5HJS

Re: Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#8 Bericht door PD5HJS »

Ik was de starter van de topic met de Plus versie van de porto.
Bij mij was het zo dat de repeater wel even openging als je de de PTT-knop losliet.
Is dat bij jou ook het geval?
Verschijnt wel de 'QT' indicatie op het display als je zend? Dit geeft aan dat je een CTCSS-signaal meestuurd.
Succes!
73,
Henk PD5HJS

PE4ARI
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 aug 2016, 00:14
Roepletters: PE4ARI

Re: Wouxun KG-UV9D verbinding met repeater lukt niet

#9 Bericht door PE4ARI »

In het display verschijnt inderdaad de afkorting QT als ik de PTT-knop indruk. Dit gebeurt bij zowel PI2ALK als PI3ALK, zoals de bedoeling is.

Plaats reactie