Lima sdr weigert te onvangen bovven 22 mhz en onder 5 mhz

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Lima sdr weigert te onvangen bovven 22 mhz en onder 5 mhz

#1 Bericht door PE1JKX »

Hallo Medeamateurs,
Helaas moet ik een nieuw topic starten rond de lima. Want ik kan op het internet niemand vinden met de problemen waar ik tegen aan loop.
Mijn lima SDR is zo goed als klaar.
Hij ontvangt perfect tussen 22 en 5 mhz ook het zenden gaat prima al gaat het omschakelen van ontvangen naar zenden ook nog niet zo vlekkeloos.
Dit is meer een software probleem en los ik tzt wel op.
Het grootste probleem is dat ik op 10, 12, 80 en 160 niet kan uitkomen omdat mijn lima het laat afweten.
Ik heb omgeschakeld met de jumper maar de lima vindt het eigenlijk alleen leuk als de jumper op de deelfactor 8 mhz blijft staan in het midden dus.
Zet ik hem op 4 mhz of 16 mhz (en uiteraard pas ik dit ook aan in de software) dan ontvang ik nog steeds wat in het genoemde gebied maar het lijkt of
de gevoeligheid dan is teruggelopen. Als ik ontvang lijken alle bs170 goede i en q signalen te produceren als ik niets ontvang lijken 2 van de fets niets meer te doen.
Als dit "lekke" fets zijn waarom ontvang ik de lage frequenties beneden 5 mhz dan niet.
Hoger zou ik nog begrijpen dan lopen ic's, fets misschien ergens tegen een limiet aan.
Maar juist het middensegment werkt geweldig. Ik wil die 2 fets wel vervangen maar ik denk dat het niet helpt.
Het lijkt er namelijk op dat dit probleem zich rond de si570 zich voor doet.
Ik heb al van alles geprobeerd, De EEprom gecleard in de si570, deze opnieuw op 15 mhz gekalibreerd. Niets lijkt te helpen.
Weet iemand een oplossing.?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Lima sdr weigert te onvangen bovven 22 mhz en onder 5 mh

#2 Bericht door pa0ejh »

Hallo PE1JKX.

Ik ken niet alle details van de Lima, maar als ik het zou bouwen, dan de BS170 selecteren op gelijke drempelspanning.

De output van de SI570 meten, hoe verloopt de amplitude over het gehele Freq. bereik....

Juiste kernen voor de trafo's gebruikt, correct gewikkeld...

Is de Amplitude constant van de 4 Clock signalen naar de BS170's ?....

De band omschakeling, wordt er wel het juiste Filter ingeschakeld? ...16F84 juist geprogrammeerd? .....

Ik kan je alleen maar succes toewensen met het fout zoeken....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: Lima sdr weigert te onvangen bovven 22 mhz en onder 5 mh

#3 Bericht door PE1JKX »

Beste Egbert,

Bedankt voor het meedenken. De 16f84 heeft te maken met de bandomschakeling en die werkt wel goed.
De ringkern trafo zit er bij mij niet in. Omdat ik de preselector van dj0abr gebruik. Als je de lima test zonder preselector, zonder de 16f84 moet hij
alle banden ongefilterd kunnen ontvangen.
Dus dan heb ik het aantal verantwoordelijke componenten al teruggebracht tot si570, de 4 BS170 met de twee opamps 74AC74 en het hele usb gebeuren.
meer is het niet. En dan krijg ik dus de verschijnselen die ik boven heb beschreven. Het probleem is dat ik het niet logisch kan beredeneren.
zit het nou in 74AC74, de fets (die het bij 40,20 en 15 meter perfect doen),de si570, de usb aansturing, of de opamps bij de fets.
Ik begin maar bij het makkelijkste de signalen onder de 5 mhz en kijk wat de scoop laat zien bij wel ontvangst/ geen ontvangst Dus boven 5mhz en onder 5 mhz.
en dan maar kijken welk componenten afwijken bij geen ontvangst. Het rare is dat ik dit probleem alleen lijk te hebben dus vandaar de post op dit forum.
73's Jurjen PE1JKX

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Lima sdr weigert te onvangen bovven 22 mhz en onder 5 mh

#4 Bericht door pa0ejh »

Je hebt een scoop lees ik, dan zou ik als eerste het pad van de SI570 tot aan de Fet's belijken.

Hoe is de golfvorm en amplitude voor de FREQ.'s waar op de Rx niet werkt.

Zijn die anders dan bij bv. 20, 17 en 15mtr?

Wat ook wel eens helpt een 74AC74 van een ander Fabrikaat proberen, er zijn wel
verschillen tussen de fabrikanten.

Als ik kijk naar mijn Softrock die ook met een SI570 werkt dan is het verschil de trafo koppeling
achter de SI570, de rest is ongeveer identiek, behalve de 4K7 weerstanden R22 en R26 die zijn
bij mij beide 10K, dus 1/2 VCC is minder 'hard' dan bij de Lima.

SUC6 met het zoeken.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

boezboez53
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:54
Roepletters: PA0HBS

Re: Lima sdr weigert te onvangen bovven 22 mhz en onder 5 mh

#5 Bericht door boezboez53 »

Kijk vooral naar de 7474 met de scoop, tussen de verschillende fabrikaten kan veel verschil voorkomen en kijk of er een goede steile blokgolf uitkomt.

Plaats reactie