FT 7800 S-meter

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 okt 2007, 21:55
Locatie: Susteren (Limb)

FT 7800 S-meter

#1 Bericht door Jan »

Ik weet niet of het mogelijk is, om een analoge S-meter op de FT 7800 aan te sluiten?
Zo als die nu is, kun je bijna geen warde aflezen.

Gr. Jan

NL13377
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 sep 2007, 19:50

#2 Bericht door NL13377 »

Dat is mogelijk ja, je zal dan het output signaal moeten opsporen en daar een analoog meter op aansluiten. Echter zal je wel zelf moeten testen met andere stations om een juiste waarde te bepalen.

Dus het antwoord is ja dat kan.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Waarom zou je......???? S-meter rapporten zijn zeeeeer betrekkelijk, zelfs bij de meest nauwkeurige S-meter (en de meeste zijn zeer ONnauwkeurig).

Wat ik bij een verbinding het meest belangrijk vind is de leesbaarheid (R - van readability). Dat hang slechts ten dele af van de signaal sterkte. Wat ook belangrijk is is de modulatie kwaliteit, fading, storing van de omgeving en van andere signalen op of naast de frequentie.

Ik heb al veel te veel rapporten gehad in de geest van "You are 5 and 9, beautiful signal, please repeat your name an QTH....."

Bij de meeste moderne transceiver is er een instelling waarbij de S-meter (en de power output, en sommige andere uitlezingen) kunnen worden ingesteld met een "piek" indicatie die dan 0.5 tot 1 sec. zichtbaar blijft op het led-display. (Zoals bijv. bij mijn FT1000-mp). Kijk eens in het manual of dat mogelijk is .... (RTFM :twisted: )
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Jan
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 okt 2007, 21:55
Locatie: Susteren (Limb)

#4 Bericht door Jan »

vk2gwk schreef:Waarom zou je......???? S-meter rapporten zijn zeeeeer betrekkelijk, zelfs bij de meest nauwkeurige S-meter (en de meeste zijn zeer ONnauwkeurig).

Wat ik bij een verbinding het meest belangrijk vind is de leesbaarheid (R - van readability). Dat hang slechts ten dele af van de signaal sterkte. Wat ook belangrijk is is de modulatie kwaliteit, fading, storing van de omgeving en van andere signalen op of naast de frequentie.

Ik heb al veel te veel rapporten gehad in de geest van "You are 5 and 9, beautiful signal, please repeat your name an QTH....."

Bij de meeste moderne transceiver is er een instelling waarbij de S-meter (en de power output, en sommige andere uitlezingen) kunnen worden ingesteld met een "piek" indicatie die dan 0.5 tot 1 sec. zichtbaar blijft op het led-display. (Zoals bijv. bij mijn FT1000-mp). Kijk eens in het manual of dat mogelijk is .... (RTFM :twisted: )
Bedankt voor jullie antwoord, ik had ik gedachten, dat je een aparte S meter kon aansluiten zoals op de FT 897, maar dat is niet mogelijk, de set openmaken en dan aansluiten doe ik niet, dit in verband met de garantie.
Hetgeen wat vk2gwk schrijft klopt ook, als je een station maar goed kunt verstaan, dan zegt de s warde niets, dus laat ik het maar zo als het is.

Gr. Jan

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

S-meters etc.

#5 Bericht door Dominic »

Hallo,
ben het hartgrondig eens met de bewering dat het bij een verbinding (QSO) gaat om de R(eadability)-waarde ofwel de Q(uality) van het audio en / of de data. Communicatie is gebaat bij een goede verstaanbaarheid c.q. leesbaarheid. :D
Ook in een normaal gesprek gaat het NIET om het aantal DeciBellen dat wordt geproduceerd maar om de verstaanbaarheid van het (uit)gesprokene. Sommige "schreeuwers" lijken dat nogal eens te vergeten. :cry:
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

S-meters etc.

#6 Bericht door Dominic »

Hallo,
ben het hartgrondig eens met de bewering dat het bij een verbinding (QSO) gaat om de R(eadability)-waarde ofwel de Q(uality) van het audio en / of de data. Communicatie is gebaat bij een goede verstaanbaarheid c.q. leesbaarheid. :D
Ook in een normaal gesprek gaat het NIET om het aantal DeciBellen dat wordt geproduceerd maar om de verstaanbaarheid van het (uit)gesprokene. Sommige "schreeuwers" lijken dat nogal eens te vergeten. :cry:
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Plaats reactie