KENWOOD TR751E

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

KENWOOD TR751E

#1 Bericht door on4aef »

De RIT/RF gain potentiometer van mijn set heeft het laten afweten.
Een gekende fout bij deze sets !!!
Heeft er iemand ervaring mee en eventueel tips voor een mogelijke herstelling.
Alternatieven om deze dual shaft potmeter te vervangen zijn die beschikbaar ?
Ik heb geinformeerd bij Kenwood "those parts are obsolete"
Dit is wel jammer de set verkeerd nog in zeer goede optische staat !!
Alle reacties zijn welkom ...
Met vriendelijke groet Jean ON4AEF
E-mail : on4aef@telenet.be
Bijlagen
TR751_0003.JPG

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: KENWOOD TR751E

#2 Bericht door PA0RAB »

Jean
Leg je probleem eens voor aan onze gewaardeerde reparateur Leo PAo LMD regelmatig op het forum
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: KENWOOD TR751E

#3 Bericht door PA0LMD »

Tsja.........leverbaar zijn de potmeters al lang niet meer.
Ik heb er wel eens eentje hersteld door op een paar plaatsen een 1 mm gaatje te boren en er contactspray in te spuiten.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: KENWOOD TR751E

#4 Bericht door PE2AAB »

Mijn enige hoop was zo'n beetje Eastcoast in USA maar daar vind ik op de website alleen nog maar Kenwood Car Audio spare parts.
Helaas.

Verder dacht ik nog aan het merk ALPS: http://www.alps.com

Het fototje doet denken dat het niet zou passen maar de bottom view in de datasheet weer wel.
Afbeelding

Deze:
http://www.alps.com/prod/info/E/HTML/Po ... 1004C.html

Of deze:
http://www.alps.com/prod/info/E/HTML/Po ... 1005C.html

Je zou ze eens kunnen mailen. Helaas gaan ze niet per stuk maar wellicht kun je met een typenummer iets bestellen via Farnell, Mouser enz.
Anders een sloop TR751 via eBay ofzo?

Suc6!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: KENWOOD TR751E

#5 Bericht door on4aef »

Bedankt OM's voor de nuttige info.
APS is volgens de datasheet bruikbaar vooral de lengte van de assen is belangrijk !
Spijtig dat ze niet beschikbaar zijn per stuk !
Ik probeer wel verder contact op te nemen en eventueel verder te zoeken naar een exemplaar bruikbaar voor d eKenwood TR751E
Jammer toch dat dit zo moeilijk is,wat betreft componenten,een beetje standarisatie zou prettig zijn ...
73's Jean ON4AEF

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: KENWOOD TR751E

#6 Bericht door on4aef »

Beste OM(PE2AAB)

Bii Mouser onder dit partnummer 688-RK097221005C zijn deze beschikbaar
Ik moet nog eens nagaan of het wel degelijk een dual 2x 10K potmeter is ??
De soldeer pin details (afmeting) komen niet overeen met de originele pot uit de Kenwood TR751E maar dit is minder belangrijk.
In slechtste geval soldeer je de aansluitdraden gewoon rechtstreeks aan deze potmeter zonder gebruik te maken van de
bestaande mini PCB met stekker unit !
73's Jean ON4AEF.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: KENWOOD TR751E

#7 Bericht door PA1RAM »

Ik zit met dezelfde uitdaging. Die van mij (potmeter en switch) is al eens open geweest en herstel wordt lastig. Misschien zijn er meer die een andere oplossing hebben gevonden? Ik hoor het graag!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

on4ged
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: KENWOOD TR751E

#8 Bericht door on4ged »

Ik heb zowat hetzelfde probleem. Bij mij is het ook de ook de volume - squelch - powerknop die een probleem vertoont. Ik ben nog altijd niet zover gekomen om het toestel trachten te herstellen, maar mijn dealer heeft me al gezegd dat die knoppen hoogst waarschijnlijk niet meer te krijgen zijn. Ik koester de hoop dat het misschien gaat om een breuk in de printbaan omdat ik gewaar wordt dat het om een slecht kontakt gaat. En dat zou best kunnen vermits ik op een keer (heel lang geleden) in de auto tegen die knop gestampt heb. Sindsdien staat hij een beetje scheef, maar hij werkte nog wel goed. Intussen is het toestel ook al meerder jaren niet meer gebruikt geweest. Het probleem heb ik eerst gewaar geworden op het bogenblik dat ik na jaren stilstand het toestel terug aanschakelde. Het probleem zit in ieder geval niet in de Power-On knop vermits het toestel normaal aan gaat, maar geen gehoor geeft. Dus moet het de volume of squelch zijn.
Mocht iemand toch weten waar deze knoppen eventueel nog te verkrijgen zijn dan hoor ik het graag. Eerstdaags ga ik er toch eens werk moeten van maken om het toestel te openen. Ik geef een seintje wanneer het zover is, en wat de bevindingen waren.
Mocht het mij niet lukken, dan zou het me wel spijten. Maar ik heb intussen wel twee andere toestellen + 1 portabel die ook de 2m bevatten. Zonder zit ik dus niet.

Ik blijf hier in ieder geval mee volgen hopend een oplossing te zien verschijnen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

-Verwijderd account

Re: KENWOOD TR751E

#9 Bericht door -Verwijderd account »

Een vraag die ook al gesteld is in de Google discussiegroep met als antwoord dat die vraagsteller bepaald niet de enige is....
Er worden wel adressen en mogelijkheden genoemd, maar die postings zijn behoorlijk gedateerd inmiddels.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: KENWOOD TR751E

#10 Bericht door PA1RAM »

Ja ik ben dat ook tegengekomen via Google, een site loopt dood maar de andere was bingo!
Echter leveren ze niet aan het buitenland, heb ze nu een email gestuurd (sales@goldeneagleradios.com)

Zodra ik nieuws heb laat ik het weten.

Gr.,
Richard
73, Richard (voorheen PD1RAM)

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: KENWOOD TR751E

#11 Bericht door PE5HV »

de potmeter openmaken (huis) kijken hoe dit intern eruit ziet.

Met een stukje verlenging van de "shaft" en 2 staande Piher potmeters van € 0,40 bij Conrad, lijm een vervangende constructie maken?
Bijlagen
Piher potmeter staand.JPG
Piher potmeter staand.JPG (27.25 KiB) 6790 keer bekeken
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: KENWOOD TR751E

#12 Bericht door PA1RAM »

Ja Harry daar was ik eigenlijk ook al mee bezig als plan-B en dan op een nieuw printje monteren. Maar ik geef de voorkeur aan vervanging door origineel exemplaar. Dank voor je suggestie.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: KENWOOD TR751E

#13 Bericht door PA1RAM »

Maar nu het goede nieuws, ik heb ze kunnen bestellen in de US, wel erg hoge handling and shipping. Kennelijk is het voor hen niet mogelijk om zonder track & trace te versturen. Bestellen gaat niet online omdat hun website geen shipping kan berekenen voor het buitenland. Stuur dus een email met de bestellingen en vraag betaling via Paypal.

Dit kreeg ik daarnet binnen (zie ook de part nummers voor de bestelling)
BarkettElectronics.JPG
Ik heb er overigens 2 van elk besteld zodat ik nog iemand blij kan maken en dan delen we de shipment wel. Maar eerst afwachten op aankomst en controle of het inderdaad de juiste zijn, maar ik heb goede hoop :roll:

Wordt vervolgd
73, Richard (voorheen PD1RAM)

-Verwijderd account

Re: KENWOOD TR751E

#14 Bericht door -Verwijderd account »

Zo, dan worden het wel hele dure onderdelen. Al las ik ergens de opmerking op een site: "beter duur dan niet te koop". Ja, zo kan je het natuurlijk ook bekijken. Hopelijk zijn het idd de juiste onderdelen voor de Kenwood.

Mijn ervaringen met bestellingen in de USA is dat er altijd door Post-NL extra kosten bij de ontvanger in rekening worden gebracht... Gewoonlijk een paar tientjes extra :( Voor mij is het een reden om niets meer vanuit de USA te laten komen, juist vanwege de absurd hoge kosten die erbij komen. Zeker in vergelijking met de feitelijke verkoopprijs van de bestelde artikelen.

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: KENWOOD TR751E

#15 Bericht door on4aef »

Beste OM PD1RAM Richard,

Mag ik u eens contacteren via E-mail a.u.b.
Graag u E-mail adres ?
En of u neemt eens contact met mij op,geen probleem .
Mijn Email : on4aef@telenet.be
Met vriendelijke groet Jan ON4AEF.

Plaats reactie