Porto ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Porto ?

#1 Bericht door PC4D »

Ik ben op zoek naar een porto, wat is wijsheid, eentje zonder of met digitale modes, tnc/aprs optie etc ?
Twijfel een beetje tussen de kenwood th7e en de thd72e. De laatste is een stuk duurder maar kan ook wat meer.

Wil er vooral mee op de repeaters kunnen maar extra opties zijn wel tof maar wellicht niet zin vol op de porto.
Op vakantie en onderweg in de auto zal hij ook wel ingezet worden.
Input gewenst :D
73 PC4D DaveDoesIT

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Porto ?

#2 Bericht door PA1WBU »

PD1DAV schreef:Ik ben op zoek naar een porto, wat is wijsheid, eentje zonder of met digitale modes, tnc/aprs optie etc ?
Twijfel een beetje tussen de kenwood th7e en de thd72e. De laatste is een stuk duurder maar kan ook wat meer.

Wil er vooral mee op de repeaters kunnen maar extra opties zijn wel tof maar wellicht niet zin vol op de porto.
Op vakantie en onderweg in de auto zal hij ook wel ingezet worden.
Input gewenst :D
Een van de primaire vragen is ook wat mag t kosten? De 'echte' merken zoals Kenwood maken (in mijn ogen) fraaiere portos
dan Wouxun, Baofeng etc produceren. Toch heb ik zelf wel een Chinees, domweg omdat ik voor het gebruik wat ik er van maak de Chinees
prima voldoet voor een 4 a 5x lager prijs.

Dus tja... wat is wijsheid? Ik zie veel afdelings-genoten met Tytera portos rondlopen. Ze zijn erg content. Ook nog een optie misschien?
Zelf heb ik niks met digi dus tja..

pe1rbr
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2015, 10:00
Roepletters: PE1RBR

Re: Porto ?

#3 Bericht door pe1rbr »

Het ligt er ook aan wat je ermee wilt doen. Heb zelf een paar Baofeng 16 kanaals porto's voor gebruik bij activiteiten. Voldoen voor mij ruim. Voor het overige werk zijn mobiel en basis sets geschikter in mijn ogen. Alleen als je heel dicht bij een repeater zit werkt de Porto ook daarvoor vaak naar behoren maar ook dan is dat bijvoorbeeld maar 1 kanaal. Het doet ook minder pijn als zo'n 16 kanaals porto defect raakt.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Porto ?

#4 Bericht door PA3BAS »

Denk ook even na over wat ie moet kunnen. 2 meter, 70 cm, allebei?. Hf ontvangen of niet. Ver buiten de band ontvangen of niet. Mijn Kenwood-porto kan bijvoorbeeld ook marifoon en luchtvaart(am) ontvangen. Kan een leuke toevoeging zijn. Dmr is trouwens meestal single-band. En dan meestal 70cm.
.... But will it blend?

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Porto ?

#5 Bericht door PC4D »

2/70 is het hoofd doel, ontvangen van korte golf is leuk maar niet noodzakelijk. Wil wel iets met digitale dingen gaan doen maar wellicht is dat nuttiger op een "set" i.p.v. een porto.

Het mag best wel iets kosten, een th7e zit op 280 euro, een thd72e loopt al richting de 475 euro en dat is toch al een behoorlijk bedrag.

Lees gemengde berichten over de wouxun, etc. porto's. Koop liever gelijk iets echt degelijks.
73 PC4D DaveDoesIT

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Porto ?

#6 Bericht door PA1WBU »

PD1DAV schreef:2/70 is het hoofd doel, ontvangen van korte golf is leuk maar niet noodzakelijk. Wil wel iets met digitale dingen gaan doen maar wellicht is dat nuttiger op een "set" i.p.v. een porto.

Het mag best wel iets kosten, een th7e zit op 280 euro, een thd72e loopt al richting de 475 euro en dat is toch al een behoorlijk bedrag.

Lees gemengde berichten over de wouxun, etc. porto's. Koop liever gelijk iets echt degelijks.
Als je fysiek degelijk bedoeld: mijn Wouxun is van pakweg 3m hoog op de betontegels geklapt. Paar kleine krasjes, verder niks. Je moet al goed kijken.

Ik was, en ben nog steeds, verbaasd..

Dus wat dat betreft, nee, dat is niet perse een reden om 4 a 5x meer uit te geven.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Porto ?

#7 Bericht door PA3FAT »

denk dat het goed is dat je voor je zelf bepaalt wat je wilt doen met je hobby.

Over repeaters werken (porto/set) of op kortegolf verbindingen maken.

Heb/had ook Kenwood porto's tegen de hoofdprijs, niet veel gebruikt.
Nu enkele Baofeng porto's en die doen het prima voor heel weinig. Luister wel eens op de repeater vanuit huis/wagen.

KX3 voor in de tuin/vakantie op HF, TS450 en 2el beam voor HF als ik zin heb boven te gaan zitten.

Gebruik het meest de KX3 (voorheen een FT817ND die trouwens alles kan 2/70 en HF).

Begin met een goedkope porto dat zijn de kosten niet. En als je nog geld over hebt, kijk voor een leuke HF transceiver.
Antenne is draad en kun je dus voor bijna niets zelf maken.

Welkom trouwens :)
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Porto ?

#8 Bericht door PA3DJS »

Ik heb 2 Wouxuns (2m/70cm, KG-UVD1P), waarvan ik in de oudste de modulatiepotmeter verdraaid heb om meer modulatie te krijgen.

Er wordt wel gezegd dat de ontvangers van Bamiporto's snel problemen geven, voor sommige modellen klopt dat (uit ervaring). Zowel een Yaesu 7800, 8800 en UVD1P gaan bij ons plat op een buitenantenne (12 dBi) richting de DVBT mast. In mijn beleving doet de UVD1P het het minst slecht. Mechanisch zijn ze ook behoorlijk robuust (zoals PA1WBU uit ervaring weet). Een porto heeft een wat grotere kans op vallen, en dan doet het financiëel minder pijn als er Euro 80,-- in plaats van Euro 280,-- valt.

"Duurder" heeft wellicht wat meer grappen en grollen, en is op papier wellicht beter, maar heb je dat ook echt nodig? Als ik jou zo lees (repeaters, in de auto), zou ik voor ietsje meer dan "supergoedkoop" gaan. Als je iets koopt dat standaard te zacht over de repeater komt (kleine frequentiezwaai), koop dan iets dat je zelf of door iemand anders aan kunt laten passen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Porto ?

#9 Bericht door elsinga »

Ik heb een aardig stapeltje porto's inmiddels: TH-F7E, PD785G, MD380, 4x BF888S. De F7E is als enige dualband en is ook aardig robuust, maar niet digitaal en redelijk duur. De PD785G is zeer robuust, digitaal, heel gebruikersvriendelijk, maar ook alleen UHF en duur. De MD380 kostte maar 125 euro en is aardig robuust en digitaal, maar ook alleen UHF, minder gebruikersvriendelijk en makkelijk te oversturen. De BF888S kostten haast niks (4 voor nog geen 50 euro), maar zijn erg licht, alleen UHF en ook makkelijk te oversturen.

Er zijn nog een dual-band DMR porto's (al zou CSI er eentje uitbrengen, maar dat is al een tijdje zo...), dus daar ben je op analoog aangewezen. Verder is het een kwestie van geld. En daar klopt het "alle waar is naar zijn geld" wel een beetje (maar niet helemaal).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Porto ?

#10 Bericht door PC4D »

Ik ga morgenavond kijken voor een gebruikte th-d72.
Voor het standaard 2/70 verhaal heb ik die extra features zeker niet nodig maar als ITer vind het ik het wel tof dat hij wat meer kan. :D

Thx voor het advies tot zover en ik laat weten wat het is geworden.
73 PC4D DaveDoesIT

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Porto ?

#11 Bericht door PC4D »

Gisteren bij een amateur in de regio voor een leuke prijs de TH-D72 opgehaald, ziet er top uit, nagenoeg niet gebruikt en helemaal compleet.
Natuurlijk een leuke babbel gedaan met de vorige eigenaar en weer wat wijzer over de activiteiten in de regio.

Nu eens zoeken naar een lijst met NL/BE repeaters voor deze porto.
Deze ochtend wel al kunnen luisteren naar pi2nos in de auto richting werk.
73 PC4D DaveDoesIT

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Porto ?

#12 Bericht door radioshack »

Goede keus!

In het kader van "mosterd na de maaltijd" het volgende... :roll:
Ik heb een aantal porto's (gehad) en heb er het één en ander "over te vinden".

- Kenwood TH-D7E: Ideaal. 2/70 met TNC/APRS. Hier zijn drie versies van. De V1.1 (geloof ik), V2 én G2. De eerste is een prima porto, maar voor APRS redelijk onbruikbaar door bugs. (Helaas ook niet te updaten.) V(ersie)2 is prima en G2 is de beste. De verschillen zijn eigenlijk minimaal. Bij de G2 kan je drie in plaats van één voorkeuze GPS positie opslaan. Ik heb nu de V2 en bevalt prima. Temeer omdat er een TNC in zit voor APRS gebruik als vos of basis post met UI-view. De opvolger heeft GPS ingebouwd en dat is veel handiger. Maar ook meteen duurder, dus de keuze is voornamelijk een kosten "dingetje". Omdat de APRS Kenwoods vrij kostbaar en delicaat zijn, gebruik ik deze niet als gooi-en-smijt porto voor dagelijks gebruik.

- Wouxun KG-UVD1P: Inmiddels alweer redelijk verouderd, maar érg prettig ding. Degelijk, goedkoop (!) en prima kwaliteit. Zowel qua mechanische bouw evenals RF signaalkwaliteit. Ook met 6,25kHz kanaalstap voor PMR gebruik. Ingebouwd lampje en FM omroep ontvanger. Ideaal voor dagelijks gebruik.

- Baofeng UV5R: Prima porto! Zelf met elektronica schema. Naast de Wouxun als dagelijks gebruik porto in gebruik. Eigenlijk als porto gekocht om er een APRS vos van te maken, maar de porto bevalt zo goed dat het APRS plan gestopt is. Goed te programmeren met Chirp software (zelfde kabel/aansluiting als de Wouxun). Geleverd met tafellader. Net als Wouxun comatible met Kenwood handmicrofoons. Deze porto gebruik ik het meest. (Ook als omroep radio voor bij het klussen.) En deze is de koop voor de prijs van een accu. Een nadeel is dat deze soft touch knoppen heeft en na een paas jaar slijten te hoeken van de knoppen af. De Wouxun heeft harde knoppen, dus minder gevoelig voor slijtage. De UV3R is echter een prul in vergelijking met de UV5R. Mechanisch veel minder mooi afgewerkt. Gezien het prijsverschil altijd voor de UV5R gaan wat mij betreft.

Misschien dat jullie hier iets aan hebben...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Plaats reactie