Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
belgianpk3r
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2016, 15:44

Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#1 Bericht door belgianpk3r »

Goedenavond allen

Mijn grootvader was vroeger zendamateur, maar sinds enkele jaren is hij overleden.
Onlangs kwam bij mij de interesse ook naar boven en ben ik eens gaan kijken welk materiaal er nog allemaal ligt.
In de tuin staat een zendmast van (ik gok) +/- 10 a 12 meter hoog, hier komt 1 kabel van naar beneden en die loopt naar boven langs het huis naar de zendkamer.
Ik heb enkele foto's toegevoegd aan dit bericht waarop je kan zien wat er staat.

Het materiaal is wellicht een beetje verouderd, maar ik ben zeker dat het nog werkt omdat het steeds goed onderhouden is.
Is de kabel op foto IMG_6103.JPG de kabel die verbonden is aan de antenne? Of is dit een andere soort aansluiting?

Ik ben zelf 23 jaar oud en dus jonger dan de gemiddelde leeftijd hier, toch is mijn interesse groot!
Gelieve me dus ook niet meteen af te kraken, we moeten allemaal ergens beginnen toch? :lol:

Ik heb al aardig wat gelezen omtrent de hobby en ben ook op de hoogte dat je een diploma moet halen.
Is het ook mogelijk om alvast wat te proberen op een vrijgegeven frequentie? Ik las namelijk het volgende op wikipedia:
De 27 MHz (11 meter band), in de volksmond 27 MC of CB genoemd (26,965 - 27,405 MHz), is voor iedereen vrijgegeven (ook gemachtigde radio-zendamateurs), van een licentieplicht en/of examens is hier geen sprake.
Het lijkt mij dat ik daarop kan experimenteren alvorens het examen te doen?

Alvast vriendelijk bedankt!
Bijlagen
Is dit de kabel die aan de antenne hangt?
Is dit de kabel die aan de antenne hangt?
een frequentieregelaar denk ik?
een frequentieregelaar denk ik?
IMG_6090.JPG
IMG_6088.JPG
IMG_6087.JPG
De zendmast in close-up
De zendmast in close-up
De zendmast
De zendmast

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#2 Bericht door PA3HMP »

tja, waar de plug heengaat, ik zou zeggen volg de coax kabel, want wat er in de mast zit lijken tv antennes te zijn.

ik zie waarschijnlijk, een zelfbouw voeding, een meetzender om HF signalen te maken om daarmee ontvangers te testen, een audio generator en nog wat ander zelfbouw spul.

ik zie zo snel geen zender.

je hebt 3 plekken waar je vergunningsvrij mag zitten, de 27MHz 40kanalen en 4 watt(als dat nu nog steeds zo is) de lpd kanalen in de 433MHz met 10mW en de PMR kanalen die zitten rond 446MHz geloof ik, die hebben 8 kanalen en 0,5Watt.

ieder land heeft zo zijn eigen regels van wat mag, bovenstaande voorbeeld is voor Nederland.
je mag altijd een korte golf ontvanger hebben en daarmee luisteren maar die heb ik op de foto's nog niet zien staan.
voor de regels kun je eens contact opnemen met de uba en kijken of er een lokale afdeling daarvan bij jou in de buurt zit.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#3 Bericht door PA0RAB »

TV antennes t kan maar,...
Bovenste antenne kruisyagi en de kapotte onderste lijkt grof gezien voor een 3x lagere freq. wijst m.i. op 70 cm en 2 m
De rest blijft gis werk bijv getoonde hf bananen steker is minder geschikt voor 2 en 70 en geen andere spullen .
Indien je je aangetrokken voelt voor bijv zendhobby of onderdeel zoek contact met de UBA en lokale afdeling. Je neus laten zien en praatje maken wat je wilt enz.
Wijs je daarbij op de Digitale Leergang Zend Amateur hoog aantal geslaagden.
Kijk ook op de site van Robert PC5E in de bieb om een idee te
krijgen wat er zo al gevraagd kan worden.
Je rolt er nu zo maar in dus laat bezinken en durf te vragen
73 de Ruud PA0RAB

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#4 Bericht door PA3BAS »

Dlza is volgens mij voor het Nederlandse examen. Misschien dat je zo ook voor het Belgische examen kan leren...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#5 Bericht door PE9ZZ »

Bovenste antenne is zo'n Fuba XC391 (heel errug lang geleden) voor UHF en de stukke antenne daaronder VHF band III. Voor Langenberg ofzo. Mooie mast wel... Zenders zie ook ik zo gauw niet.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#6 Bericht door PA3HMP »

de Fuba XC391 zou je evt nog kunnen gebruiken voor het ontvangen van digitenne, mits hij nog werkt

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#7 Bericht door PA0LMD »

Weer zo'n grapjas....plaatst één topic en laat dan niets meer van zich horen.
Waarom reageren we eigenlijk om die gasten ??
Een uitermate ergerlijk gedrag wat veel te vaak voorkomt.
Meten is (z)weten

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#8 Bericht door PD1JAP »

PA0LMD schreef:Weer zo'n grapjas....plaatst één topic en laat dan niets meer van zich horen.
Waarom reageren we eigenlijk om die gasten ??
Een uitermate ergerlijk gedrag wat veel te vaak voorkomt.
We ? Dit is jou eerste reactie op dit topic en m.i. Een reactie die precies dat veroorzaakt waarover je hier ZEURT.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#9 Bericht door elsinga »

[mod] Laten we het hier on-topic en gezellig houden... [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#10 Bericht door pa3kc »

PA0LMD schreef:Weer zo'n grapjas....plaatst één topic en laat dan niets meer van zich horen.
Waarom reageren we eigenlijk om die gasten ??
Een uitermate ergerlijk gedrag wat veel te vaak voorkomt.
Die komt over een maand eens kijken of er iemand gereageerd heeft.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#11 Bericht door jan58 »

Ga zo door heren,dan weet de nieuweling precies wat een zendamateur inhoud.


Gr Jan

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#12 Bericht door Bert_1 »

jan58 schreef:Ga zo door heren,dan weet de nieuweling precies wat een zendamateur inhoud.


Gr Jan
Als mensen die best willen helpen als er maar gereageerd wordt of als er op een andere manier blijkt dat het gewaardeerd wordt?
Bert

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: Een zolder vol materiaal, hoe ga ik van start?

#13 Bericht door pe1pip »

belgianpk3r schreef:Goedenavond allen

Mijn grootvader was vroeger zendamateur, maar sinds enkele jaren is hij overleden.
Onlangs kwam bij mij de interesse ook naar boven en ben ik eens gaan kijken welk materiaal er nog allemaal ligt.
In de tuin staat een zendmast van (ik gok) +/- 10 a 12 meter hoog, hier komt 1 kabel van naar beneden en die loopt naar boven langs het huis naar de zendkamer.
Ik heb enkele foto's toegevoegd aan dit bericht waarop je kan zien wat er staat.

Het materiaal is wellicht een beetje verouderd, maar ik ben zeker dat het nog werkt omdat het steeds goed onderhouden is.
Is de kabel op foto IMG_6103.JPG de kabel die verbonden is aan de antenne? Of is dit een andere soort aansluiting?

Ik ben zelf 23 jaar oud en dus jonger dan de gemiddelde leeftijd hier, toch is mijn interesse groot!
Gelieve me dus ook niet meteen af te kraken, we moeten allemaal ergens beginnen toch? :lol:

Ik heb al aardig wat gelezen omtrent de hobby en ben ook op de hoogte dat je een diploma moet halen.
Is het ook mogelijk om alvast wat te proberen op een vrijgegeven frequentie? Ik las namelijk het volgende op wikipedia:
De 27 MHz (11 meter band), in de volksmond 27 MC of CB genoemd (26,965 - 27,405 MHz), is voor iedereen vrijgegeven (ook gemachtigde radio-zendamateurs), van een licentieplicht en/of examens is hier geen sprake.
Het lijkt mij dat ik daarop kan experimenteren alvorens het examen te doen?

Alvast vriendelijk bedankt!
Wat ik zeker zou aanraden is een bezoek te brengen aan de lokale afdeling van een van de verenigingen. De UBA (uba.be) is de grootste meen ik, maar er zijn er meer. Ik weet vrij zeker dat er daar iemand is je op weg kan helpen. Zeker als je interesse en enige technische aanleg hebt is het halen van een basis examen goed te doen. Ik meen dat daarbij er sowieso sprake is van een kleine praktische proef, dus persoonlijk contact met andere amateurs is onontbeerlijk.

De apparatuur ziet er zeker gedateerd uit, en 1 van de antennes is zeker defect, maar als het werkt, dan werkt het, dus waarom niet?
--

73, Remco - pe1pip

Plaats reactie