Yaesu FT726R

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Yaesu FT726R

#1 Bericht door on4aef »

Beste OM;

IK heb een oude Yaesu FT726 set met 144/430 Mhz moduli erin gemonteerd.
Als ik deze set opzet,kan ik de eerste minuten geen frequentie instellen met de dial ?
Draaien aan de dial heeft geen invloed op de frequentie aanduiding ?
Na opwarming van 5 minuten lukt het wel,is de oorzaak te zoeken in de encoder schakeling (control unit ) ?
Wanneer een RF signaal van een tegen station aanwezig is zowel op 144Mhz als op 430 Mhz gaat het afstemmen rond dit signaal in FM gepaard met hevig gekraak,brom om en rond de center afstem frequentie van het tegen station ... ?
Heeft dit te maken met een verstemde en of verlopen kring in het FM gedeelte,of komt dit ook door de encoder schakeling ?
Als er geen inkomende RF signaal aanwezig is,is deze brom niet aanwezig ?
Ik hoor het wel of er nog OM's zijn die ervaringen hebben met de FT726R ouder doms fouten ?
Buiten deze fouten werkt het toestel volledig correct,power is aanwezig en werkt in alle modi enz.
Beste 73's Jean ON4AEF.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT726R

#2 Bericht door PA0LMD »

on4aef schreef:Beste OM;

IK heb een oude Yaesu FT726 set met 144/430 Mhz moduli erin gemonteerd.
Als ik deze set opzet,kan ik de eerste minuten geen frequentie instellen met de dial ?
Draaien aan de dial heeft geen invloed op de frequentie aanduiding ?
Na opwarming van 5 minuten lukt het wel,is de oorzaak te zoeken in de encoder schakeling (control unit ) ?
Wanneer een RF signaal van een tegen station aanwezig is zowel op 144Mhz als op 430 Mhz gaat het afstemmen rond dit signaal in FM gepaard met hevig gekraak,brom om en rond de center afstem frequentie van het tegen station ... ?
Heeft dit te maken met een verstemde en of verlopen kring in het FM gedeelte,of komt dit ook door de encoder schakeling ?
Als er geen inkomende RF signaal aanwezig is,is deze brom niet aanwezig ?
Ik hoor het wel of er nog OM's zijn die ervaringen hebben met de FT726R ouder doms fouten ?
Buiten deze fouten werkt het toestel volledig correct,power is aanwezig en werkt in alle modi enz.
Beste 73's Jean ON4AEF.
Als je aan de afstemknop draait en de frequentie uitlezing reageert daar niet op dan is er ergens een probleem in de control unit ( digitaal)
Meten is (z)weten

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Yaesu FT726R

#3 Bericht door on4aef »

Bedankt beste OM.
Ik heb een duidelijke leesbare service manual bemachtigd van dit toestel,dan kom ik er wel uit..
73's Jean ON4AEF

ON5MS
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:57
Roepletters: ON5MS
Locatie: Mechelen BE

Re: Yaesu FT726R

#4 Bericht door ON5MS »

Waren het nu geen elco's in de voeding?

pe1mix
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Yaesu FT726R

#5 Bericht door pe1mix »

Ff uit mijn hoofd, lang geleden dat ik er eentje had.
Destijds ook rare problemen, modulatie die niet goed was en na opwarmen wel
Opgelost door de elco's te vervangen in het circuit dat de spanning voor het display genereerde.

Succes.
Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Yaesu FT726R

#6 Bericht door pd1ahm »

Ik ben zelf zeer gecharmeerd van de FT726 qua uitstraling. Maar oud worden gaat bij deze radio's niet best en hebben zo hun problemen. Het probleem wat de topicstarter beschrijft staat bij deze link beschreven. Succes! http://www.eham.net/ehamforum/smf/index ... 142.0.html

Plaats reactie