analoge FM-kanaalindeling

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

analoge FM-kanaalindeling

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Heel lang geleden hadden we op 2M FM-kanalen in een 25KHz raster. Sinds lange tijd (ik weet niet sinds wanneer precies) kennen we een 12,5KHz raster op 2M. Wat ik reeds meermalen heb bemerkt is dat je "doorspettert" op de naastgelegen kanalen tijdens je uitzendingen. Dat zal vast niet de bedoeling zijn geweest met de invoering van de 12,5KHz kanaalindeling.

Tijdens het luisteren naar diverse zendamateurs valt het mij op dat behoorlijk sterke signalen "doorspetteren" op de naastgelegen kanalen. In een aantal gevallen zelfs bijna verstaanbaar... En het maakt hierbij totaal niet uit met welke (zend)ontvanger ik luister. Of ik nou luister met een redelijk gedateerde scanner, een Baofengetje of een moderne Yaesu-transceiver. Ik hoor ze gewoon op de naastgelegen kanalen doorspetteren.
Hoe komt dit? Of waar ligt dit aan?

Op 70cm weet ik het niet of daar ditzelfde verhaal opgaat. Simpelweg omdat deze band blijkbaar niet -meer- gebruikt wordt door de zendamateurs...
Op de ene repeater na met een landelijk bereik, maar daarbuiten is het oorverdovend stil.

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: analoge FM-kanaalindeling

#2 Bericht door PA1WBU »

PE2CH schreef:Heel lang geleden hadden we op 2M FM-kanalen in een 25KHz raster. Sinds lange tijd (ik weet niet sinds wanneer precies) kennen we een 12,5KHz raster op 2M. Wat ik reeds meermalen heb bemerkt is dat je "doorspettert" op de naastgelegen kanalen tijdens je uitzendingen. Dat zal vast niet de bedoeling zijn geweest met de invoering van de 12,5KHz kanaalindeling.

Tijdens het luisteren naar diverse zendamateurs valt het mij op dat behoorlijk sterke signalen "doorspetteren" op de naastgelegen kanalen. In een aantal gevallen zelfs bijna verstaanbaar... En het maakt hierbij totaal niet uit met welke (zend)ontvanger ik luister. Of ik nou luister met een redelijk gedateerde scanner, een Baofengetje of een moderne Yaesu-transceiver. Ik hoor ze gewoon op de naastgelegen kanalen doorspetteren.
Hoe komt dit? Of waar ligt dit aan?
.
Gokje: er is nog veel oude apparatuur uit het 25kHz tijdperk in gebruik. Zelf heb ik ook nog een Icom IC-240 en een IC-260 die t nog prima doen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: analoge FM-kanaalindeling

#3 Bericht door PA5COR »

Kan zijn dat oudere transceivers worden gebruikt met 25 Kc raster en modulatie index die daarbij past, dus te breed zijn.
Kan zijn dat men wel 12.5 Kc raster kiest en niet modulatie aanpast aan de smallere bandbreedte.
Kan ook zijn dat de filtering van de ontvanger te breed is, meestal slechts eeen monolitisch kristal filtertje en blow by optreed.
Toepassing van tafel microfoons met te veel gain, noem maar op.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

-Verwijderd account

Re: analoge FM-kanaalindeling

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Ik ben tot deze vraagstelling gekomen omdat ik naar een interessant QSO zat te luisteren op 145.4625 met een signaalsterkte van ongeveer s5. Totdat er plots een sterk signaal gezet werd op 145.4500 waardoor ik niet langer het interessante QSO kon blijven volgen. Waarschijnlijk lokale amateurs uit mijn woonomgeving die 145.4500 gingen gebruiken.
Ik vraag me overigens hardop af waarom men zondig zó dicht op elkaar moet zitten, de rest van de band was leeg...

Volgens de IARU-normen mag een 2m FM signaal een maximale bandbreedte hebben van 12KHz. Daar zullen die oude zendontvangers ongetwijfeld niet aan voldoen.
Overigens kan ik me nog herinneren dat je vroegah moest zoeken naar een vrije frequentie op de 2M-band om een QSO te beginnen, maar die tijd ligt inmiddels heel ver achter ons. De nut en noodzaak van de 12,5KHz raster is daarmee eigenlijk weggevallen, zou ik gaan zeggen.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: analoge FM-kanaalindeling

#5 Bericht door PA0RAB »

OM's Mag ik waarschuwend verwijzen naar de onfrisse discussie rond harder de deviatie in de rubriek repeaters?
Uiteindelijk is er het slot op geplaatst. Het heeft m.i. geen zin deze strijd op te rakelen
73 de Ruud PA0RAB

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: analoge FM-kanaalindeling

#6 Bericht door pe5t »

Ook al voldoen zowel de zender als de ontvanger aan de te stellen eisen, dan nog kun je niet voorkomen dat een sterk signaal in een nevenkanaal hoorbaar wordt. Met een modulatie index van 1 (IARU) en een modulaat van 3 kHz heb je een derde zijband (zie Besselfuncties) die ''maar'' 32 dB zwakker is dan de draaggolf en die gewoon door het filter van je ontvanger wandelt (of je moet wel een heel scherp filter hebben....).
Je protectie is dus beperkt. Daarom is het handiger er nog een kanaal tussen te houden.

-Verwijderd account

Re: analoge FM-kanaalindeling

#7 Bericht door -Verwijderd account »

pe5t schreef:Ook al voldoen zowel de zender als de ontvanger aan de te stellen eisen, dan nog kun je niet voorkomen dat een sterk signaal in een nevenkanaal hoorbaar wordt.[........................]Je protectie is dus beperkt. Daarom is het handiger er nog een kanaal tussen te houden.
Zoiets vermoedde ik al, dat het niet aan de door mij gebruikte (zend)ontvangers ligt.
Maar ook dat je niet zonder meer kunt zeggen dat het dan dus aan de zender ligt.
Een sterk signaal in de nabijheid zal altijd merkbaar zijn tijdens ontvangst van het gewenste signaal, dat is kennelijk onvermijdelijk.
Dank voor de toelichting pe5t.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: analoge FM-kanaalindeling

#8 Bericht door PA0FRI »

PE2CH schreef:Tijdens het luisteren naar diverse zendamateurs valt het mij op dat behoorlijk sterke signalen "doorspetteren" op de naastgelegen kanalen. In een aantal gevallen zelfs bijna verstaanbaar... Hoe komt dit? Of waar ligt dit aan?
Als het zendende station zich aan de juiste deviatie houdt, zal je over het algemeen geen last hebben van het doorspetteren uit het naburige kanaal.
Zie voor een correcte "zwaai" https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... tellen.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: analoge FM-kanaalindeling

#9 Bericht door ----- »

PA0FRI schreef:Als het zendende station zich aan de juiste deviatie houdt, zal je over het algemeen geen last hebben van het doorspetteren uit het naburige kanaal.
En als je dat doe krijg je van alle kanten commentaar dat je te zacht bent. Maar ik sluit me bij 0RAB aan, hier is al fel over gediscussieerd in het topic: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=22&t=16329 en het lijkt mij weinig zinvol weer zo'n discussie te gaan voeren.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: analoge FM-kanaalindeling

#10 Bericht door PA3DJS »

De formule van PA0FRI (de Carson vuistregel) is een handige benaderingsformule, maar als stations dicht bij elkaar zitten, of met veel vermogen, kom je toch in de Besselbenadering van PE5T terecht. Vervolgens kom je dan op de conclusie van PE5T uit.

Reden:
Waar je bij AM en sinusvormige modulatie theoretisch gezien slechts één zijband links en rechts hebt, krijg je er bij FM meer. Daardoor heeft het spectrum van het uitgezonden signaal minder steile flanken (in verhouding tot netjes opgewekt AM) en plas je wat makkelijker in een naastliggend kanaal.

Dus als je de WC-bril schoon wilt houden, plas je AM, of je gaat gewoon zitten.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: analoge FM-kanaalindeling

#11 Bericht door pa0ejh »

Wanneer je in een nabuurkanaal hoorbaar bent is vaak een oorzaak van vermogen en zwaai en afstand tot elkaar.

Zolang er nog 25Kc apparatuur in omloop is zal het 'te zacht' probleem en hoorbaar in het nabuurkanaal blijven bestaan.

Kan ook nog door nieuwe apparatuur met WIDE als zwaai instelling, handleiding wordt als eerste weggegooid...

Als ik in het 12.5 Kc raster werk en iemand vind mij te zacht, dan is dat niet mijn probleem, maar een probleem aan de ontvangst kant.

Vaak is het ook onkunde of des-interesse.

Of Rob Slotemaker voorbij komt, we gaan het zien.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: analoge FM-kanaalindeling

#12 Bericht door elsinga »

PA0RAB schreef:OM's Mag ik waarschuwend verwijzen naar de onfrisse discussie rond harder de deviatie in de rubriek repeaters?
Uiteindelijk is er het slot op geplaatst. Het heeft m.i. geen zin deze strijd op te rakelen
73 de Ruud PA0RAB
[mod] Ruud heeft een goed geheugen... hou het hier dus netjes. ;) [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: analoge FM-kanaalindeling

#13 Bericht door Radioot »

Dat doorspetteren (als ontvanger gebrek) kun je fixen door het toepassen van smallere 2de middenfrequent filters.
Murata filters hebben een letter code voor de band breedte.
Op CB wordt 10 kHz raster gebruikt, en dat is een mooie onderdelen bron.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: analoge FM-kanaalindeling

#14 Bericht door Goos »

Dat doorspetteren (als ontvanger gebrek) kun je fixen door het toepassen van smallere 2de middenfrequent filters.
Murata filters hebben een letter code voor de band breedte.
Op CB wordt 10 kHz raster gebruikt, en dat is een mooie onderdelen bron.
Er zijn meerdere factoren waarom het kan "doorspetteren" .
b.v. de veraf-onderdrukking van het filter , vaak is hiervan het printontwerp de oorzaak. vooral wanneer het filter hoog-ohmig aan de in en uitgang is.
Het kan ook de faseruis van een L.O. zijn die zorgt voor een schijnbaar verminderde steilheid vh IF filter.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: analoge FM-kanaalindeling

#15 Bericht door Radioot »

Er zitten vast meer tekortkomingen aan mening ontvanger ontwerp, maar laten we eens beginnen bij het begin.
Het vervangen van dat oude D filter door een H type.

Plaats reactie