Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#1 Bericht door PE1MBS »

Hallo zendamateurs,

Ik ben al een tijdje bezig met bovenstaand probleem en vroeg me af of hier nog meer mensen last van hebben.
Het ligt niet aan de voeding (externe geprobeerd), het probleem zit 'm in de 23cm unit, op 2m en 70cm geen enkel probleem.
Ik heb al diverse elco's vervangen, 2 trimmers vernieuwd, wat lijmresten verwijdert en alle aardverbindingen vertind/hersteld.
Dit alles heeft nog niet mogen baten maar het rare is wel dat hij telkens na de reparatie pogingen 2-3 weken probleemloos werkt (vermogen constant).

Meestal gaat het na een tijdje zenden wel wat beter maar niet altijd. Bij de ontvangst is er trouwens geen probleem.
Misschien dat iemand dit (gedrag/patroon) herkend en nog een idee heeft wat ik nog meer zou kunnen proberen.
Ben geneigd om alle smd condensatoren bij de modules te gaan vervangen... :cry:

Alvast bedankt voor het meedenken!
73's
John / PE1MBS

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#2 Bericht door pe1cmo »

Wel een grove methode om alle componenten te vervangen, ik zou het anders doen.
1: soldeer een connector (of dun kabeltje) op de ingang van je eindtrap en meet dat vermogen. Is dat constant ?? ja, hoef je daarvoor niets te doen.
2: heeft die set een ALC die het vermogen controleert, wat doen de spanningen, regelt hij onverwachts terug ?? (oscilloscoop)
3: het vermogen direct op de uitgang van de eindtrap, is dat constant. Ja, moet je het zoeken in de antenne omschakeling, want hiervoor is alles in orde.


Hint, vroeger waren de aanhechtingen van de eindtrapmodule vaak een probleem. Was dat ding goed warm geweest wan ontstonden er breuken in die aanhechting. Gaven dit soort klachten en in dat geval de hele eindtrap vervangen. Deksel er af breken en solderen in de module kan je beter achterwege laten. De kans op verdere breuken neemt toe.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#3 Bericht door PE1MBS »

Bedankt PE1CMO voor het meedenken, met die kabeltjes had ik nog niet aan gedacht want het is lastig meten in dit gedeelte (ingeblikte bak met 3 printen).
Je laatste opmerking wekt ook weer vragen op, zit dat probleem dan in de solderingen of in de module zelf want ik heb de solderingen al doorgesoldeerd.

Ik heb ook nog filmpjes gemaakt van het verschijnsel op de meter zelf en op de uitgang (spectrum analyzer) en ik denk dat er iets staat te oscilleren. Dat was ook de reden om met elco's te beginnen en eventueel de smd c's te gaan vervangen.

https://www.evernote.com/shard/s332/res ... 111/sa.mp4
https://www.evernote.com/shard/s332/res ... -meter.mp4

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#4 Bericht door PE1MBS »


pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#5 Bericht door pe1cmo »

Waarschijnlijk beveiligde pagina.s ik zie geen filmpje.

Oscilleren kan, maar wat ik met de module bedoel, dat is een keramisch substraat met de printbanen er op gedampt. Daar zitten aansluitdraden op gesoldeerd waar door warmte mechanische spanningen op komen te staan waardoor de draden als het ware van dat substraat worden getrokken. Daar ontstaan dus kleine scheurtjes in de opgedampte printbanen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#6 Bericht door PE1MBS »


PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#7 Bericht door PA1FJ »

Kijk eens naar het relais wat de bandfilters omschakelt, ik heb dat probleem ook in mijn FT-817 op 70cm gehad.

73 Fred PA1FJ

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#8 Bericht door pe1cmo »

Hier is duidelijk wat fout ja, de antenne relais zou kunnen, maar ook slechte doormetaliseringen in de print waardoor de massa minder wordt.

Dit lijkt me meer iets om door een deskundige naar te laten kijken. Is een lastig geval
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#9 Bericht door PE1MBS »

Hoi Fred,

Da's wel interessant wat je verteld, maar zover ik kan zien wordt er in de 736 geen bandfilter omgeschakeld.
Wel een RX/TX relais maar of deze oscillatie kan veroorzaken....? Bij een niet goed werkend relais in een bandfilter kan ik me dat nog wel voorstellen.
Van het weekend eens kijken of e.e.a. thermisch te beinvloeden is....maar hopen dat er geen propagaties zijn.

Marcel G
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2015, 09:37

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#10 Bericht door Marcel G »

Stop verder met van alles proberen, meten, solderen, vervangen is zonde van het toestel.

Heb precies dezelfde klacht gehad en de oplossing was (te) simpel.

Haal de 23cm module uit de behuizing (dus helemaal print los).

Soldeer voorzichtig de print door met een loepe zodat je niets aan elkaar bakt met een goede soldeerbout met een spitse punt (diverse SMD componenten)

Print reinigen met Isopropanol 99.9% of (kontakt) PCC.

Het is even wat werk maar daarna nooit meer klachten gehad met de betreffende 736R.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#11 Bericht door PE1MBS »

Bedankt Marcel voor de tips.

Nou heb ik al wel het nodige doorgesoldeert maar niet rigoreus alles, bakken doe ik zo-wie-zo niet. :wink:
Ik blijf het raar vinden dat elke keer als er wat gedaan was hij het even goed deed, kan ik ook niet verklaren icm jouw tip maar ga morgen zeker even verder kijken.
Heb je het trouwens over 1 print specifiek of bedoel je alle 3?

Marcel G
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2015, 09:37

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm

#12 Bericht door Marcel G »

Ben al een behoorlijk tijd geen amateur meer dus het is wat jaren geleden dat ik dit heb gedaan.

Ik had precies dezelfde klacht weken goed en dan begon het weer en het was niet op te wekken met torderen van de printen of kloppen/duwen op de print met een geisoleerd voorwerp.


Weet niet meer precies waar de verbinding zat en op welke print maar raad je aan om het schema van de module erbij te pakken en het gehele zendertje (stuur trappen) voorzichtig door te solderen.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Yaesu FT-736R vermogen varieert op 23cm (Opgelost)

#13 Bericht door PE1MBS »

Inderdaad Marcel, te simpel ..... optisch was er weinig mis maar op shf niveau schijnbaar wel.
Na het hele tx gedeelte doorgesoldeerd te hebben en enkele weken testen lijkt het nu stand te houden. :D
Ik ben nog een beetje voorzichtig maar hij houdt het al langer vol dan bij vorige pogingen.

Allen bedankt voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd!

Plaats reactie