help!!

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

help!!

#1 Bericht door on3dag »

Reeds geruime tijd tracht ik een qso te maken op de decametrische banden en vraag mij dan ook af of de condities werkelijk zo flauw zijn, of mankeert er iets aan mijn antenne systeem. Ik werk hier met een kenwood transceiver ts 570D en de antenne is een dipool, mini uitvoering van een G5RV antenne van ongeveer 15 a 16 meter lang. Ook gebruik ik een extreme antenne tuner. Nochthans schijnt alles te kloppen qua afstemming. Heb ook geprobeerd met een ander toestel, maar het is hetzelfde. De vraag is echter; wanneer is het het beste moment om een verbinding tot stand te brengen, is dit in de vroege ochtend uren, in de voormidag, of in de late namiddag of 's avonds of zelfs 's nachts ? Of is er een bepaald onderhoud nodig van de antennedraad, bvb de draad te reinigen? Ook moet men weten dat wij als on3 in België maar maximum 50 watt mogen gebruiken. Wie geeft een nuttige tip voormij.
Aan allen mijn oprechte dank die mij verder kunnen helpen.
Een teleurgestelde radioamateur,
Mvg,
on3dag,
Dirk

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: help!!

#2 Bericht door Roy pd8rw »

Dirk


De antenne draad heb je toch wel schoon gemaakt en met bijvoorbeeld autopoets behandeld? ( denk ook aan het grondig uitpoetsen) :mrgreen:







Even zonder gekheid .
Je ontvangt wel stations? Op welke banden probeer je te werken?
Hoe hangt je antenne? Beetje vrij van alles? Op redelijke hoogte?
Tranciever staat juist ingesteld? Split functie uit( of juist aan wanneer een station in split werkt?) Juiste mode van uitzenden etc .. ?

Vertel eens wat meer over de setup etc.

Op 20meter moet je eigenlijk altijd wel iemand kunnen werken .. misschien niet gelijk de andere kant vd wereld maar europa zeker wel

Het blijft nu een beetje gokken met wat er mis kan zijn .

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: help!!

#3 Bericht door PA3DAT »

Heb je de knop rf-gain wel helemaal open? Als je die dicht draait geeft de s-meter meer aan, maar word je set helemaal doof.
Luister eens in het weekend, vanaf zaterdagmiddag 12.00 uur (14.00 uur lokale tijd) is er een Russische contest, duurt tot
zondagmiddag zelfde tijd. Dan moet je er genoeg horen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

paulp
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jul 2011, 10:20
Roepletters: expe1
Locatie: Heerhugowaard

Re: help!!

#4 Bericht door paulp »

En luister bijv eens mee op een websdr. Geeft een redelijke indicatie of een band open is.
I thought, I thought of everything

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: help!!

#5 Bericht door on4ma »

ik hoorde net van mijn buurman ON3DWG dat hij in rtty indonesië heeft gewerkt deze week op 20m en hij werkt gewoon met een kleine GPA30 . Ik hoorde deze
week e77dx op 20m ssb amerikanen werken die ik zeer goed hoorde op mijn 40m vertical. Misschien is je ingangstrap
doof?

on4ma

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: help!!

#6 Bericht door on3dag »

Meer info over de set : Ik ontvang wel stations. Ik schuim de banden af waar ik een aanroepend station hoor om dan met hem een qso te voeren. Mijn antenne hangt op ongeveer 5 meter boven de grond, min of meer vrij van bomen en andere opstakels (huizen enz.). Ik heb de controle uitgevoerd betreffende de transceiver. De split knop staat uit, de rf gain knop is helemaal naar rechts gedraaid. Bij nader lezen van de handleiding heb ik vastgesteld dat de dsp slope knop niet juist ingesteld stond, volgens de handleiding zou de high regelaar helemaal naar rechts en de low regelaar helemaal naar links moeten staan , misschien ligt het daaraan, ik weet het niet en zal het moeten ondervinden. Toch aan één ieder bedankt voor jullie hulp.

73,
Dirk

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: help!!

#7 Bericht door pd0rkc »

Hallo Dirk,

Om te bepalen of de condities goed of slecht zijn kun je ook eens op de Europese websdr websites kijken.
Daar kun je direct alle signalen in een amateurband zien.
Veel wbsdr receivers zijn ook verbonden met simpele dipool antennes of sommige ontvangen op een miniwhip antenne.
http://websdr.org
Het kan zijn dat je weinig signalen hoort op de populaire 10m. band vaak zijn de condities overdag goed maar zijn er weinig stations actief.
Om dan toch te weten of de condities goed zijn kun je kijken of er buitenlandse 10m. CW bakens te horen zijn van 28.225Mhz tot 28.300Mhz.
Het bandplan kun je op deze site zien: http://www.pe1org.diwil.nl/documents/amateur_banden.htm
Blijkt uit deze vergelijking dat je zelf weinig ontvangt terwijl de signalen op de meeste Europese websdr websites goed zijn
dan moet je toch iets gaan doen aan je antenne opstelling!
Als het rendement van jou antenne erg slecht is dan kan een antenne tuner ook geen wonderen verichten.

73's Cor PD0RKC
Laatst gewijzigd door pd0rkc op 29 apr 2016, 17:57, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: help!!

#8 Bericht door pa3dsc »

en op een websdr kun je ook jezelf horen. (of niet)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: help!!

#9 Bericht door PD2R »

Antenne hoger zien te hangen. 5 meter is wel erg laag. Desalniettemin moet het op 5 meter ook wel lukken al zal het niet geweldig zijn. Is er geen ervaren amateur in de buurt die je kan helpen? Een vereniging misschien?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: help!!

#10 Bericht door EA5JEX »

via reverse beacon network kun je zien waar je overal ontvangen wordt.
http://www.reversebeacon.net/main.php
Kees

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: help!!

#11 Bericht door PD2R »

RBN werkt alleen in CW. CQ geven gevolgt door je call en dat enkele malen achter elkaar. Vervolgens kun je inderdaad zien waar ter wereld jouw signaal ontvangen wordt en wat de signaal sterkte is.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: help!!

#12 Bericht door on3dag »

Ik zou eventueel mijn masten kunnen verhogen door een buis onderaan bij te plaatsen van 2 meter lengte,om dus zodanig 1.50 meter te verhogen, dus zo dan de totale hoogte brengen op ongeveer 6.50 meter. Daarentegen stel ik mij altijd ook de vraag "wat met de donder en bliksem", nl ik ben bang voor bliksem inslag . Zou dit misschien mij betere resultaten kunnen geven ??

raovinge
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2011, 19:04
Roepletters: PG4R
Locatie: Rolde

Re: help!!

#13 Bericht door raovinge »

Blikseminslag is toch niet te voorspellen slaat soms in op een spijker in de grond naast een hoge mast
'73 PG4R

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: help!!

#14 Bericht door pd0rkc »

on3dag schreef:Ik zou eventueel mijn masten kunnen verhogen door een buis onderaan bij te plaatsen van 2 meter lengte,om dus zodanig 1.50 meter te verhogen, dus zo dan de totale hoogte brengen op ongeveer 6.50 meter. Daarentegen stel ik mij altijd ook de vraag "wat met de donder en bliksem", nl ik ben bang voor bliksem inslag . Zou dit misschien mij betere resultaten kunnen geven ??
Als donder en bliksem voorspeld word (of in de verte hoorbaar) alle coax kabels los koppelen van jou apparatuur, en eventueel buitenshuis houden.
Heel belangrijk is alle 230 volt stekkers loskoppelen van alle apparaten in jou huis!
Ik ken een geval waarbij de bliksem op een elektriciteitsnet insloeg de mensen hadden veel apparatuur kapot!
Bij slecht weer kun je op buienradar aan de rode kleur onweersbuien zien http://buienradar.nl/
Slaat de bliksem op jou antenne dan helaas voor jou antenne koop daarna een betere.

Cor PD0RKC

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: help!!

#15 Bericht door PD2R »

Een vuistregel voor horizontale HF antennes is minimaal 1/2 golf boven de grond. Voor 20 meter is dat dus 10 meter. Maar goed, als 6,5 meter het hoogste is wat je kunt bereiken dan zul je het daarmee moeten doen. Hoewel verre van ideaal moet het toch goed mogelijk zijn om verbindingen te maken. Ik bedoel, mobiel met een sprietje op het dak van de auto heb ik ook wel eens Japan gewerkt. Europa is al helemaal geen probleem. Dan moet het met een dipool op 6,5 meter hoogte ook heel goed lukken.

Roeselare ligt helaas te ver weg anders was ik zeker bereid geweest om even bij je langs te gaan. Iemand anders die misschien dichterbij woont?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie