help!!

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: help!!

#16 Bericht door Bert_1 »

on3dag schreef:Ik zou eventueel mijn masten kunnen verhogen door een buis onderaan bij te plaatsen van 2 meter lengte,om dus zodanig 1.50 meter te verhogen, dus zo dan de totale hoogte brengen op ongeveer 6.50 meter. Daarentegen stel ik mij altijd ook de vraag "wat met de donder en bliksem", nl ik ben bang voor bliksem inslag . Zou dit misschien mij betere resultaten kunnen geven ??
Ik vond net dit stukje: 'Als vuistregel geldt dat de bliksem door een hoog object wordt "aangetrokken" in een gebied met een straal van ca. 1/3 van de hoogte van het object. ' op het internet. Ik had eigenlijk verwacht dat het wel wat meer zou aantrekken maar dat valt waarschijnlijk wel mee dus. Een mast van 12m wat al redelijk hoog is in een woonwijk of een mast 5 meter boven je huis heeft dus maar een paar meter rondom aantrekkingskracht voor de bliksem. Ik heb ook nog nooit gehoord dat bij iemand ooit de bliksem in de antenne is ingeslagen trouwens maar misschien anderen wel. Ik heb in het verleden wel eens vonken zien springen in een pl plug toen ik die los had gekoppeld ivm naderende onweer. Misschien beter om die kort te sluiten als het in de buurt komt.

73
Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: help!!

#17 Bericht door PA5COR »

Bliksem zoekt de weg van de minste weerstand.
Bij mijn ouders staat een 12 verdieping hoge flat met daarop een platform met antennes van nogmaals 12 meter hoog, totaal dus met garage en hok verdieping 13 etages met een hoogte van 39 meter en platform nog eens 10 meter = 49 meter hoog, volledig met een reeks dikke aardleidingen geaard tegen bliksem en vertikale antennes op het platform.

De bliksem koos ervoor om in te slaan op een 10 meter van het flatgebouw af staande centaal antenne kast, op 1 meter boven maai hoogte, ding was verpulverd, binnenwerk een fraai zwart geblakerd ruine.
Veel tv's kapot, maar de flat en zo geen schrammetje.

Zo zie je maar weer dat aan "vuistregels" niet altijd vast gerekend kan worden.

Bij mijn laagbouw huis in een rijtje van 9 meter staat een 23 meter hoge inverted L, met onweer koppel ik die los met een snel koppeling en leg de L aan aarde, 3 aardpennen van 3 meter in de Friese zoute zeeklei met 3 meter ertussen.en een zeer dikke koperen aarde draad van 1 cm dik.

Nog geen last gehad , wel bliksem dichtbij in een woning waar het op de hoek van het dak insloeg op de C.v. ketel welke direct in schroot veranderde met de interne net leidingen erbij en meterkast ook op de schroothoop kon.

Bij onweer, spul afkoppelen en van de stroom af.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: help!!

#18 Bericht door Bert_1 »

Dat klopt precies met de vuistregel dat de hoogte van het object niet veel invloed heeft op waar de bliksem inslaat. Ik ben er wel blij mee want bij mij werd er al gevraagd hoe het zit met bliksem. Ik kan ze nu dus even doorverwijzen naar de internetpagina van Helga van Leur en die geloven ze vast wel :D
Bert

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: help!!

#19 Bericht door ----- »

Het komt er eigenlijk op neer dat bliksem enorm bijziend is en vaak geen weet heeft van hoge constructies de redelijk vlakbij de plek van de uiteindelijke inslag staan.
Want hoewel de bliksem globaal weet welke kant hij op moet, heeft hij geen "big picture" van z'n omgeving.
Dit komt omdat bliksem niet in 1x naar beneden komt, maar dit in kleine stapjes doet, vandaar ook de grillige baan die hij aflegt.
Telkens gaat hij een klein stapje verder en kijkt dan waar het volgende kleine stapje heen gaat, maar verder kijken dan deze kleine stapjes kan de bliksem niet, en zo kan het dus zijn de het pad naar links gaat, terwijl er een stukje naar rechts een enorme mast staat. De aantrekkings-kracht van hoge maar ook metalen objecten is veel beperkter dan veelal wordt aangenomen.

(ps. deze stapjes worden niet door de bliksem zelf gedaan, maar door de zogenaamde "stepped leader", daarvan zoeken er meerdere tegelijk een weg, degene die het eerste "contact" maakt veroorzaak de hoofdontlading (bliksem))

Plaats reactie