IC-402

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

IC-402

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik ben in het bezit gekomen van deze behoorlijk gedateerde 70cm SSB-transceiver.
Er blijkt hierover genoeg informatie te vinden te zijn op het internet, maar vrijwel alles in de Engelse Taal.
En ik heb moeite met andere talen en de vertaalrobot maakt er zelden een leesbaar verhaal van.

De eerste indruk is niet slecht, hoofdzakelijk is er sprake van slechte kontakten van schakelaars en potmeters. Niet zo vreemd voor een trx van ongeveer 35 jaar oud, die ongetwijfeld reeds meerdere eigenaren gehad zal hebben. De telescopische sprietantenne ontbreekt helaas, evenals de draagriem. Die zouden origineel af fabriek geleverd zijn met de radio, begrijp ik.

Zonder antenne wordt bakenzender PI7CIS probleemloos ontvangen. Maar die staat dan ook op een steenworp afstand van hier en zend met een relatief groot vermogen. En de zijpanelen van deze Icom waren reeds losgenomen.

Onderstaand het fotootje van mijn exemplaar.

Afbeelding

Roept U maar :D

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: IC-402

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Vaak zie je dat het chassis voor de antenne wordt vervangen door een BNC exemplaar.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: IC-402

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb nogal wat info en mods over de 402. Het zijn voor het merendeel pdf files.
Wat wil je, zal ik ze hier met een link plaatsen ?Of zal ik de link aan je via pb sturen?

Geef me wel even vandaag…….nog net druk in de tuin.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: IC-402

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Bij mijn exemplaar is de antenneconnector origineel gebleven. Gelukkig wel, want het is mijn streven om de transceiver zo origineel mogelijk te laten zijn. Al besef ik terdege dat het moeilijk gaat worden, na zoveel jaren.
Volgens verkoper is er wel een modificatie uitgevoerd in de vorm van een verbeterd frontend. Dat zou destijds in het duitstalige blad Dubus beschreven hebben gestaan. Als ik eea goed begrepen heb van de vorige eigenaar.
Juul - PE0GJG schreef:Ik heb nogal wat info en mods over de 402. Het zijn voor het merendeel pdf files.
Ik zou zeggen: plaats het hier in dit topic. Dan kunnen meer mensen/lezers hun voordeel ermee doen.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: IC-402

#5 Bericht door pa1bvm »

waarschijnlijk heb je dan een andere FET in het front-end zitten
een CF300 of een S3030 , daarmee is dan gevoelighied fiks toegenomen .
Ik heb er hier zelf ook eentje staan .. met alle mods erin en erop ..

ik zou die FET daar lekker laten zitten ..
andere mods en verbeteringen hebben eigenlijk alleen zin als je er ook echt mee gaat DX-en ..
en er zijn best wat lastige mods bij .. ( bijv IF verbetering ...)

tot horens op 432 !!!

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: IC-402

#6 Bericht door Radioot »

Ik heb er in 1983 een 3SK97 in gezet.
Afbeelding
http://dpmc.unige.ch/dubus/8301-3.pdf

-Verwijderd account

Re: IC-402

#7 Bericht door -Verwijderd account »

Met de zijpanelen erop is de ontvangst van bakenzender PI7CIS een flink stuk zwakker, zònder antenne.
Heb inmiddels een paar verbindingen gemaakt met enkele zendamateurs hier in de stad, afstanden van enkele kilometers. Dat ging moeiteloos en prima signalen en modulatie. Zijpanelen waren aangebracht en de Icom werkte op een externe voeding. Als antenne gebruikte ik de portofoonantenne van mijn Alinco dualband handheld. Dus alles gewoon indoor vanaf de tafel.

Van ontvangst van PI7CIS heb ik een videootje gemaakt.
https://youtu.be/mxU4m6NmMPI

Deze opstelling is dezelfde zoals het was toen ik daarna een QSO maakte in USB op 432.525
Maar daarvan is geen fimpje.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: IC-402

#8 Bericht door PA1FJ »

Ik heb hier ook nog een geheel originele IC-402, overigens mijn 2e deze heb ik uit een nalatenschap.
In het verleden heb ik met de IC-402 veel mooie DX gewerkt, ik had toen een 21 en later 19 elements Tonna.
Thans luister ik er nog regelmatig op maar de activiteit is met 20 jaar geleden nagenoeg nihil, uitgezonderd tijdens contesten. Mogelijk dat ik ook nog eens een IC-202 op de kop kan tikken, overigens zijn hier 2 modellen van, de oudste met alleen USB en een latere met USB en LSB, ook schijnt er ook nog een te zijn voor 6 meter. Wat mij wel opvalt dat het op de IC-402 prettiger luisteren is als op de moderne multiband tranceivers.

73 Fred PA1FJ

-Verwijderd account

Re: IC-402

#9 Bericht door -Verwijderd account »

Afbeelding
Vraag over de knop rechtsboven in beeld.

stand .000 Dat is het bandsegment 432.000 - 432.200 neem ik aan.
stand .200 Dat is het bandsegment 432.200 - 432.400 neem ik aan.
stand A Dat is het bandsegment 432.400 - 432.600 neem ik aan.
stand B Dat is het bandsegment 432.600 - 432.800 neem ik aan.

Dat stand A het bandsegment is van 432.400 - 432.600 klopt in elk geval. Want de afstemming volgens de afstemschaal komt overeen met de frequentie van PI7CIS en het feit dat ik met een paar mede-amateurs een QSO gemaakt heb op 432.525 in USB-mode.
Maar hoe of waarmee kan ik de andere drie checken? Kan geen andere bakenzenders in de lijst vinden dan de al genoemde PI7CIS.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: IC-402

#10 Bericht door pa1bvm »

op elk x-tal staat een nummer
en daarmee kan je het segment terug vinden in de documentatie

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: IC-402

#11 Bericht door pa0ejh »

Voor A en B zijn 2 extra Xtallen nodig, kijk eerst maar of die er inzitten anders doet dat het niet.....

In de Manual staan de Freq. voor de gewenste bandsegmenten.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: IC-402

#12 Bericht door pa1bvm »

dit lijstje dus
Schermafbeelding 2016-04-23 om 19.48.43.png

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IC-402

#13 Bericht door PA3DAT »

Leuk he, nostalgisch!
Mijn mooiste verbinding op 70cm was met de 402 én een homemade HB9CV'tje zonder trimmer,
gewoon de boel aan elkaar gesoldeerd (was eigenlijk bedoeld voor een vossejachtontvanger...)
Het was ergens rond 1984.

Vanuit Leeuwarden, HB9CV op een meter of 10 hoogte, gewerkt met Polen! Uiteraard kwam ik
niet door de pile-up uit noord-Nederland, maar de Pool hoorde een Engelsman, dat ging heel
moeilijk en daarom riep hij "cw, please cw!"

Ná het qso (in CW) met de Engelsman seinde hij éénmaal "QRZ?" En toen was ie voor mij!! :mrgreen:

Overigens: het HB9CV'tje hangt nog in de garage, als een soort mascotte, boven de werkbank...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: IC-402

#14 Bericht door pa1bvm »

was het maar echt nostalgie ....
welke uhf set heeft bandfilters zoals in een 402 ???

qua front-end gaat het al jaren bergafwaards in vhf en uhf setjes ...

-Verwijderd account

Re: IC-402

#15 Bericht door -Verwijderd account »

pa0ejh schreef:Voor A en B zijn 2 extra Xtallen nodig.

In de Manual staan de Freq. voor de gewenste bandsegmenten.
pa1bvm schreef:dit lijstje dus
Heb de kristallen elk voorzichtig eruit getrokken en daarna weer terug geplaatst.
Er zitten drie originele kristallen in met de nrs: 65-11; 65-12; 65-13. Dus die kloppen inderdaad met het lijstje.
Het kristal wat in socket B zit, dus voor de stand B van de keuzeschakelaar, daar staat op:
op de ene zijde: IC204
op de andere zijde: KLOVE 435.100

Die zou dan speciaal gemaakt zijn voor de OA-8 satelliet, als ik het juist interpreteer.

Plaats reactie