Andere SDR tx software dan Power - SDR

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Andere SDR tx software dan Power - SDR

#1 Bericht door PE1JKX »

Ik gebruik een lima sdr transceiver. En ik wil wat anders dan de power-SDR interface. (Deze is om meerdere redenen vreselijk om te gebruiken voor mij.)
B.v. slechte mogelijkheid om buiten de oude amateur banden te zenden. (nodig voor transverter gebruik en om de nieuwe 5 mhz band te proberen dus niet illegaal)
De onvangst gevoeligheid is beroerd etc. Winrad b.v geeft super audio en heeft ook een zeer snelle en makkelijke afstemming. Stukken beter dan power-sdr
Maar mist helaas de mogelijkheid om te zenden.
Ik heb het hele internet afgezocht en heel veel programma's tegen gekomen maar deze kunnen alleen ontvangen en niet zenden.
Dus kom ik voor de lima niet verder dan power-sdr onder windows.
Voor linux heb ik wel het e.e.a. gevonden wat er veel belovend uitziet maar dat moet ik nog testen.
De vraag is dus welke alternatieve programma's zijn er naast power-sdr die met de lima in TX mode onder windows kunnen werken. Liefst zonder restricties.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Andere SDR tx software dan Power - SDR

#2 Bericht door pa0ejh »

Hallo, misschien met HDSDR en de SI570 dll van pe0fko??.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DES
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:02
Roepletters: PA3DES

Re: Andere SDR tx software dan Power - SDR

#3 Bericht door PA3DES »

Volgens de HDSDR hardware lijst zou de lima sdr daar inderdaad mee moeten werken.
In de HPSDR versie van powersdr kun je de region op extended zetten en buiten de band zenden.
Voor de flex versie moet je dat in het XVTR menu doen je kunt dan ook buiten de band maar alleen met qrp vermogen maar dat was toch al de bedoeling.
Ook je display geeft dan direct de juiste freq op VHF/UHF aan.
Dat powersdr ongevoelig is begrijp ik niet, dan is er iets anders aan de hand.

PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: Andere SDR tx software dan Power - SDR

#4 Bericht door PE1JKX »

Bedankt voor de reactie's. Ik ga hdsdr eens proberen. Nog even over de ongevoeligheid van Power-sdr. Ik heb het e.e.a. vergeleken. De pieken zijn hetzelfde als bij power-sdr -40 db voor een hard station en -80 of -100 db voor een zwak station.
Echter bij het zwakke station wordt het e.e.a. onverstaanbaar terwijl bij sdradio en winrad het nog uitstekend te horen is en zonder ruis. De sterke stations klinken overal hetzelfde. Ook verandering in filter grootte geeft niet het gewenste resultaat.
Vandaar mijn problemen met power SDR. Ook de interface is erg vervelend. Ik stem liever af door de rode lijn op een signaal te plaatsen en bij power-sdr staat de lijn vast en moet je de pieken op de lijn zien te krijgen. Dat is niet snel en werkt erg vervelend. Maar ik begrijp wel dat dit mijn voorkeur is en dat anderen hier misschien uitstekend mee kunnen werken. Sdradio is eenvoudig maar werkt erg snel. Als er een tx functie in zat en ik zou moeten contesten zou die interface mijn voorkeur hebben.

Plaats reactie