Kenwood TS590sg USB audio level

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Kenwood TS590sg USB audio level

#1 Bericht door ----- »

De Kenwood TS590sg heeft een ingebouwde geluidskaart zodat je met 1 usb kabel kan werken, Daar gaat dan zowel het CAT signaal als het audio In/Uit overheen. Fantastisch!!

Maar het is wel moeizaam om het audio level juist in te stellen. Op de transceiver heb je 4 standen voor het audio niveau. Deze heb ik zowel bij TX als RX op 1 staan, het minimum.
Maar ook in windows moet ik het signaal bijna op 0 zetten (3 a 4 op een schaal van 100 om precies te zijn) anders vliegt de ALC de hoek in bij het moduleren van bv. JT65.
Ik moduleer digimode's graag zonder dat de ALC word aangesproken. Maar dat is dus een heel gepiel, omdat de levels zo laag liggen en het erg snel veel te hard gaat.

Zijn er meerdere die deze ervaring ook hebben ? en wellicht misschien een oplossing hiervoor ?

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Kenwood TS590sg USB audio level

#2 Bericht door PA0HOP »

PG8M schreef:De Kenwood TS590sg heeft een ingebouwde geluidskaart zodat je met 1 usb kabel kan werken, Daar gaat dan zowel het CAT signaal als het audio In/Uit overheen. Fantastisch!!

Zijn er meerdere die deze ervaring ook hebben ? en wellicht misschien een oplossing hiervoor ?
Dag Marcel,

Ik denk dat ik je kan helpen.
Het hangt er mede vanaf welk programma je gebruikt voor JT-65.

TS-590
Menu 64 audio USB input: staat bij mij op 2 en gaat goed
Menu 65 audo USB output: staat bij mij op 1.

Mocht in deze situatie de ALC nog te actief zijn (te veel blokjes op je display van de set), dan als volgt de ALC terugnemen:

Bij het programma JT-65HF van HB9HQX:
Het percentage (%) van de outputlevel verlagen op je display van de 590 als het programma is opgestart.

In het programma WSJT-X in de mode JT65:
Uiterst rechts op het display de output slider iets verlagen.

Op deze manier kun je de ALC helemaal regelen.
Zelf laat ik meestal één "vierkant blokje ALC" aanwezig zijn op de display.

Sukses en laat ff weten hoe het is afgelopen.

73
Hans, PA0HOP

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Kenwood TS590sg USB audio level

#3 Bericht door ON9KVE »

PG8M schreef:De Kenwood TS590sg heeft een ingebouwde geluidskaart zodat je met 1 usb kabel kan werken, Daar gaat dan zowel het CAT signaal als het audio In/Uit overheen. Fantastisch!!

Maar het is wel moeizaam om het audio level juist in te stellen. Op de transceiver heb je 4 standen voor het audio niveau. Deze heb ik zowel bij TX als RX op 1 staan, het minimum.
Maar ook in windows moet ik het signaal bijna op 0 zetten (3 a 4 op een schaal van 100 om precies te zijn) anders vliegt de ALC de hoek in bij het moduleren van bv. JT65.
Ik moduleer digimode's graag zonder dat de ALC word aangesproken. Maar dat is dus een heel gepiel, omdat de levels zo laag liggen en het erg snel veel te hard gaat.

Zijn er meerdere die deze ervaring ook hebben ? en wellicht misschien een oplossing hiervoor ?
Misschien open deur, maar staat je PROC aan?
Die moet uit mocht dat zo zijn.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Kenwood TS590sg USB audio level

#4 Bericht door ----- »

@pa3kve de PROCesor staat uit bij data mode's

@PA0HOP Ik gebruik de versie W6CQZ daar heb je niet de mogelijkheid om het audio bij zenden te verlagen, dat moet je met windows of op de transceiver doen. Maar het "probleem" doe zich bij alle digimode's voor, niet alleen JT65. Ben even benieuwd wat het geluid level bij op staat in windows?

Ik ben gewend om mijn set op 100Watt te laten staan en het vermogen op een watt of 20 af te regelen met het volume niveau. Maar omdat het allemaal onderin op de schaal zit is dat moeilijk. Van 3 naar 4 op de windows volume regeling schaal is gelijk een kleine 10 watt erbij.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Kenwood TS590sg USB audio level

#5 Bericht door PA0HOP »

[quote="PG8M

Ik ben gewend om mijn set op 100Watt te laten staan en het vermogen op een watt of 20 af te regelen met het volume niveau. Maar omdat het allemaal onderin op de schaal zit is dat moeilijk. Van 3 naar 4 op de windows volume regeling schaal is gelijk een kleine 10 watt erbij.[/quote]

PG8M
Met de software van W6CQZ èn gebruik van de USB-aansluiting op de TS-590 kun je inderdaad niets regelen met de schuifpotmeters van Windows.

Bovengenoemde manier van inregelen van het vermogen kan natuurlijk, maar waarom niet gewoon het vermogen van de set instellen via het menu? Dat neemt overigens het probleem van de SW van W6CQZ niet weg.....

Dus oplossing:
overgaan op andere software OF
aanschaffen andere externe audio interface tussen pc en trx

Maar dat wilde je nu juist niet ......

Denk er maar eens over na.

73
Hans, PA0HOP

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Kenwood TS590sg USB audio level

#6 Bericht door ON9KVE »

Marcel,

Jij schrijft 4 standen voor audio, maar dat zijn er 10 volgens mij.
We hebben het over menu item #71 ?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Kenwood TS590sg USB audio level

#7 Bericht door ----- »

@pa3kve
inderdaad je heb gelijk, er zijn 10 standen. de default waarde is 4.

Bij het vermogen regelen door het audio volume heb ik altijd het gevoel dat ik het schoonst mogelijke signaal produceer.
Als ik de set op 100 Watt laat staan, maar slecht voor 20 Watt audio moduleer blijf ik mijlen ver van het ALC aanspreek punt, en ruim in het lineaire gedeelte.

nou ja het zal dan wel zo blijven als het nu is, het is ook niet heel erg.
Het valt ook niet mee bij deze transceiver iets te vinden waarover je kan zeuren :wink:

Plaats reactie