PMR door de bomen het bos niet meer zien

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: PMR door de bomen het bos niet meer zien

#16 Bericht door ON5ZZ »

Pmr om in colonne met auto's te rijden werkt perfect!
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: PMR door de bomen het bos niet meer zien

#17 Bericht door PA0RAB »

Rene,Is het draaien van een verzoekplaat te beschouwen als een persoonlijk bericht ?
Buma /Stemra is wat duidelijker
Staat op de disc niet openbare bekend making ? enz . PMR is een openbaar medium ./...Leuk voer voor de Juristen
Peilen en straat of huisnummer noemen heeft groot schrikeffect. Beide mag niet inbreuk privacy
73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: PMR door de bomen het bos niet meer zien

#18 Bericht door PA0RAB »

Volkomen mee eens mits........ met het juiste spul en niet met 5 watt Bami porto of nog erger 35 watts mobielset Denk aan verkeersbegeleiding wegafzetting pech enz.
73 de Ruud PA0RAB

-Verwijderd account

Re: PMR door de bomen het bos niet meer zien

#19 Bericht door -Verwijderd account »

PA0AA schreef:Om even een andere vraag op het gebied van PMR te stellen; :)
-
Zijn er nog nadere regels gesteld aan de 'Inhoud' van de uitzendingen via PMR ?
( even afgezien van het standaard wettelijk geneuzel, zoals o.a. "opruiende, staatsgevaarlijke, discriminerende teksten )
Ben je verplicht de PMR te gebruiken voor het doel, waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is ?
-
Wat is nl. het geval ? :?:
Hier in de buurt is een jochie aktief, die dmv de babyfoon ( http://www.alecto.nl/baby-unit-tbv-dbx-82 ) van z'n kleine broertje gezellig plaatjes draait, en z'n vriendjes hier in de wijk luisteren leuk mee via PMR porto' tjes van de Bart Smit.
Nader onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat de babyfoon NIET opengemaakt is, of op andere wijze aangepast,
dus nog volledig origineel, en voldoet dus aan de wet. ( er zit nl. een VOX op... :o ) Maar 't joch zit wel 12 hoog... :wink:
Ik heb een poging gedaan om "gebruikersbepalingen pmr446" boven tafel te krijgen, maar ze zijn kennelijk moeilijk vindbaar of toegankelijk. Uit de wetteksten, bijlagen etc wordt het mij wel duidelijk dat er zeker dergelijke regels bestaan. Maar de overheid heeft dit kennelijk goed verborgen...

Jij geeft aan dat er niet met de apparatuur is geknoeid, dus ik vrees dat het een heel lastig verhaal gaat worden.
Daarnaast kan ik me niet indenken dat er zoiets zal bestaan: "gebruik is uitsluitend toegestaan op straatnivo" of iets van die strekking.

PA0AA
Berichten: 384
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: PMR door de bomen het bos niet meer zien

#20 Bericht door PA0AA »

Ik heb inmiddels een mail van Agentschap Telecom terug gekregen.
Hier in staat, dat het MAG ! :lol: Er is geen restrictie op de inhoud van PMR uitzendingen. Ook onbemand gebruik is toegestaan ! Dit geldt zowel voor 27 MHz, als ook voor 446 MHz.
( in het geval van een babyfoon zijn de ouders nl. ook wel eens niet thuis....... )

Het enige is, en dat stond ook in de mail, dat je in conflict kunt komen met andere wetten; inderdaad wordt de Buma / Stemra genoemd, en de diverse wetten
op het gebied van privacy. :roll:

Maar als luisteramateur zou je bijvoorbeeld leuk op 4 meter kunnen uitluisteren via een RX op 70.450 MHz op 12 hoog, gekoppeld aan een PMR babyfoon met VOX circuit. :D
De akitviteit op 4 meter is dusdanig beperkt, dat die babyfoon zeker geen 24 uur / 7 dagen het PMR kanaal zal plat leggen.

NB. Als iemand de originele mail wil hebben, stuur even een PB of een e-mail, Ik ga die mail hier niet plaatsen.

73,s René.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: PMR door de bomen het bos niet meer zien

#21 Bericht door PA3DJS »

PA0AA schreef:Ik heb inmiddels een mail van Agentschap Telecom terug gekregen.
Hier in staat, dat het MAG ! :lol: Er is geen restrictie op de inhoud van PMR uitzendingen. Ook onbemand gebruik is toegestaan ! Dit geldt zowel voor 27 MHz, als ook voor 446 MHz.
( in het geval van een babyfoon zijn de ouders nl. ook wel eens niet thuis....... )

Het enige is, en dat stond ook in de mail, dat je in conflict kunt komen met andere wetten; inderdaad wordt de Buma / Stemra genoemd, en de diverse wetten
op het gebied van privacy. :roll:

Maar als luisteramateur zou je bijvoorbeeld leuk op 4 meter kunnen uitluisteren via een RX op 70.450 MHz op 12 hoog, gekoppeld aan een PMR babyfoon met VOX circuit. :D
De akitviteit op 4 meter is dusdanig beperkt, dat die babyfoon zeker geen 24 uur / 7 dagen het PMR kanaal zal plat leggen.

NB. Als iemand de originele mail wil hebben, stuur even een PB of een e-mail, Ik ga die mail hier niet plaatsen.

73,s René.
Dag René,

Daar kijk ik best van op, zie:
http://www.erodocdb.dk/docs/doc98/offic ... ec1505.pdf
vaste stations en repeaters worden nadrukkelijk uitgesloten (vanwege het beperkt aantal kanalen).

Voor peer to peer dPMR is zelfs een 180s TOT. Een extract:
"that all PMR 446 equipment is hand portable and shall use only integral antenna and an effective radiated power not xceeding 500 mW, while any base station, repeater or fixed infrastructure use is excluded

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: PMR door de bomen het bos niet meer zien

#22 Bericht door PA0RAB »

Wim,
Je haalt weer een zak juristenvoer op.
Omdat het kind overal kan slapen en de ouders ook overal kunnen zijn wordt het verkeer en het apparaat als mobiel beschouwd. De babyfoon is bedoeld om ergens neer te zetten en met een tweede toestel te
beluisteren
Volgens een RCD man 30 jaar geleden is een vaste set niet met enkele simpele handgrepen mobiel te maken. Een vaste opstelling zit dus wel degelijk vast
Ik haal wel uit je inbreng dat men toch naar een zendtijd begrenzing wil .De zogenaamde 3 min regeling Na 3 min zenden automatisch op ontvangst
'k Meen ergens volgend jaar al gelezen te hebben.
Een andere zaak is dat het in veel landen verboden is berichten die niet voor je bestemd zijn te ontvangen Scanners zijn zo verboden Sets die buiten de toegewezen banden werken eveneens Hier in PA, ook maar er zijn weer uitzonderingen
Welke artikelen dat uit de telefoon- en telegraafwet zijn weet ik niet door de herziening art 9,12,14 oid? Aardig vaak mogen ondertekenen
Hoe het nu zit om met een babyfoon omroepje te spelen weet ik niet Ken ook het beleid hierin niet
Bij aanschaf van een PMR krijg je niet meer een samenvatting van de wetgeving mee dus.... neveneffecten en lastiger handhaving als gevolg is m'n mening
73 de Ruud PA0RAB

PD0TNX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016, 23:39
Roepletters: PD0TNX
Locatie: Raalte (Ov.)

Re: PMR door de bomen het bos niet meer zien

#23 Bericht door PD0TNX »

PA0AA schreef:Om even een andere vraag op het gebied van PMR te stellen; :)
-
Zijn er nog nadere regels gesteld aan de 'Inhoud' van de uitzendingen via PMR ?
( even afgezien van het standaard wettelijk geneuzel, zoals o.a. "opruiende, staatsgevaarlijke, discriminerende teksten )
Ben je verplicht de PMR te gebruiken voor het doel, waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is ?
Oftewel, mag je met een PMR babyfoon alleen naar krijsende baby's luisteren ? Of ook "andere" geluiden ?
-
Wat is nl. het geval ? :?:
Hier in de buurt is een jochie aktief, die dmv de babyfoon ( http://www.alecto.nl/baby-unit-tbv-dbx-82 ) van z'n kleine broertje gezellig plaatjes draait,
en z'n vriendjes hier in de wijk luisteren leuk mee via PMR porto' tjes van de Bart Smit.
Nader onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat de babyfoon NIET opengemaakt is, of op andere wijze aangepast,
dus nog volledig origineel, en voldoet dus aan de wet. ( er zit nl. een VOX op... :o ) Maar 't joch zit wel 12 hoog... :wink:
-
Vraag; Mag dit ? Wie het weet, mag het zeggen. ( Het enige wat ik kan bedenken is Buma/Stemra... )
Grtz, en 73, René, PA0AA
Ha die Rene.

Is het doel van je vraag..., met weet ik welke wettelijke (dwang-/ handhavende)maatregel, deze 'nog van niets wetende'- jongeman tot andere inzichten te bewegen?
Dan...denk ik...dat de kortste klap is dat je hem in bijv. 'de wereld van internetradiostations' inwijdt!

Als zendamateur, za, kun je deze jongeman als geen ander uitleggen dat juist internet een hybride vorm van vooral een besloten ( niemand tot last zijnd) maar toch ook weer deels open- (WiFi/BT/ir, enz)'ether'-netwerk is en dat ie allllll zijn vriendjes op deze aardkloot kan bereiken zonder de technische uitdagingen aangaande za's/gemachtigden, zeer lokaal, deze mogelijkheden te ontnemen.
Dat laatste kun je hem zelfs laten horen/ervaren in je shack..?! Wellicht is er - en passant- een nieuwe (generatie..!!! :mrgreen: :mrgreen: ) za door je 'gevormd'?

Het gaat je lukken!
73, Hans

Plaats reactie