BC-611F

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jesse184
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:56

BC-611F

#1 Bericht door Jesse184 »

Beste zendamateurs,

Ik heb van mijn opa een BC-611F geërfd. (Mijn opa was altijd zendamateur.)

Zie bijgevoegde foto's.

Nu is mijn vraag, waar is het voor gebruikt, wat het bouwjaar is (Weet niet zeker of het echt uit 1959 komt). En wat is ongeveer de waarde? (i.v.m. verzekeren) Er zit ook nog de klassieke rcd amateurstation sticker op.

Het is van Franse makelij.

EMETTEUR RECEPTEUR BC 611-F
Nomenclature no: 5820 193 7101
Marché no: 175/9 Date: 16/11/59
L.G.T. St. Cloud No: 3780

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: BC-611F

#2 Bericht door PA0PGA »

Hallo Jesse,
De BC-611 werd al in de 2e wereldoorlog gebruikt, door de amerikanen.
Het is een portofoon bedoeld voor verbindingen door inviduele infanteristen met de leiding
Het bereik is maximaal 5 km,
Naderhand is veel van dit en ander verbindingsmateriaal door het franse leger gekocht en omgebouwd of in elk geval voorzien van franstalige teksten.
Veel van dit spul was opgeslagen in oude forten als voorraad voor de troepen (mobcomplexen)
In de jaren 60 is dat spul verkocht, waarbij een groot aantal ervan ook in Nederland terechtkwam via de bekende dumphandelaren.
Practisch gesproken, kun je er niets mee, er moeten speciale batterijen in die al 40 jaar niet meer gemaakt worden. Het zijn leuke ojecten voor de show, dat wel.
De waarde is moeilijk te zeggen, er zijn liefhebbers voor , maar die dingen werden in zulk grote aantallen geproduceerd dat ze echt niet zeldzaam zijn. Verzekeren heeft ook geen zin want zoals gezegd ze zijn zo'n 70 jaar oud inmiddels. Antiekwaarde enkele tientjes.
Houd het in ere als een leuk aandenken aan je Opa, zou ik zeggen.

73 = Groeten Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BC-611F

#3 Bericht door PA3DAT »

Dag Jesse, heb je al gegoogled? Hij lijkt mij inderdaad van 1959, dat is ook niet vreemd voor zo'n oude "walkie-talkie".
Verder zitten er radiobuisjes in, om 'm te laten werken is een accu nodig die nu niet meer bestaat. Als ie het doet
heeft hij een aantal kanalen in het bereik 3,5 tot 6 MHz, met AM-modulatie. Het zendvermogen is slechts 36 mW, dat
is 0,036W. Zo weinig zendvermogen op een frequentie met zo'n véél te kleine antenne betekent dat het bereik, normaal
gesproken, niet meer is dan een paar honderd meter tot een paar kilometer.

De waarde is "wat de gek er voor geeft". Een nieuwe (imitatie), speciaal voor verzamelaars van 'militaria' verkopen ze
in de VS voor 135 USD.

Meer info op http://www.kadiak.org/joe/bc611.htm
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: BC-611F

#4 Bericht door PA3LS »

Hij heeft niet een aantal kanalen, maar één. Er zit een kristal in voor de zend/ontvangstfrequentie, en een antennespoel. De antennespoel is geschikt voor een band (bijvoorbeeld 3500-4500, 4500-5500, 5500-6500) en de kristal voor iedere frequentie afzonderlijk.

Verder moeten er inderdaad speciale batterijen in.

De waarde is niet bijzonder groot. Ik heb er ooit 2 gekocht voor 25 euro per stuk. Dat was wel een beetje aan de lage kant, maar meer dan 100 euro zul je er niet voor vangen. De modellen uit de 2e wereldoorlog zijn wél weer geld waard vanwege de verzamelwaarde voor WO2 verzamelaars.

Ik heb er nog steeds spijt van dat ik de mijne ooit verkocht heb...

Jesse184
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:56

Re: BC-611F

#5 Bericht door Jesse184 »

Bedankt voor de snelle reply!

Hij is ingesteld op de 3705 80meter VMARS.

Aan de linkerkant zit een erg lange batterij in die mijn opa toen zelf heeft gebouwd en gesoldeerd. Met als omhulsel een PVC pijp (haha). En aan de rechterkant kunnen 2 dikke 1.5v batterijen in. Ik zal binnenkort van die nieuwe dikke batterijen kopen en de antenne eens uitschuiven om te kijken of de radio het nog doet.
Maar had net gezien op een Franse website dat een identieke 611F te koop stond voor 450 euro.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: BC-611F

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

3705 kHz is 1 van de frequenties waarop veel surplus gebruikers werken.

Als je wilt luisteren ( je mag NIET zenden zonder F registratie ) moet je dat op zondagmorgen tussen 10:00 en 12:00 doen, dan houdt de SRS een ronde op die frequentie. Je kunt je telefonisch inmelden en dan verteld de ronde leider dat je mee luistert.
Als je opa SRS lid was vinden de andere leden dat meestal erg leuk, zorg dat je zijn oude call weet.

Misschien wordt je wel zo enthousiast dat je zelf je registratie gaat halen..... en dan mag je terugpraten.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: BC-611F

#7 Bericht door Thijzer »

Voor de BC-611 heb ik eens een batterij gemaakt van 10 stuks 9V blokjes en dat werkte prima. Let op met de 1,5V batterij, dat moeten dus niet 2 D-cellen in serie zijn, dan gaan je buisjes stuk. 2 stuks parallel moet het zijn, dus even draadjes aan solderen. Hij werkt een hele tijd op zo'n batterijpakketje.

De BC-611 uit de 2e Wereldoorlog levert nog wel 100 of 200 euro op, een Franse niet helaas doordat er teveel van zijn, in tegenstelling tot exemplaren uit de oorlog. Dus je kunt ermee spelen, meer niet denk ik.

Het binnenwerk is trouwens een genot om naar te kijken. De PTT toets verplaatst een slede over de hele lengte die in alle blokken contacten wisselt. Is nogal ingenieus gemaakt en was destijds de eerste "portofoon" die je gewoon mee kon nemen. Daarvoor waren het zware logge dingen.
Het bereik is maar kort, maar destijds een hele vooruitgang omdat je anders niks had.

Leuk speelgoed, pure nostalgie.

Jesse184
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:56

Re: BC-611F

#8 Bericht door Jesse184 »

Nostalgie is het zeker! De 611 heeft ook echt nog een ouderwetse geur.

Mijn opa was PA3ECO. Maar inmelden mag wel zonder vergunning? Normaal luister ik altijd via de Green Hack SDR . Maar ik kan dus wel gewoon naar de 3705 luisteren via de 611? Want op mijn woonadres zie ik helaas nergens een zendamateur mast.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BC-611F

#9 Bericht door PA3DAT »

Jesse184 schreef:Maar inmelden mag wel zonder vergunning?
Als je het maar telefonisch doet, via de telefoon dus en niet met de zender:
Hans PE1KWH schreef:Je kunt je telefonisch inmelden en dan vertelt de rondeleider dat je mee luistert.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Jesse184
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:56

Re: BC-611F

#10 Bericht door Jesse184 »

En met telefonisch inmelden bedoel je dat ik de rondleider moet opbellen of?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BC-611F

#11 Bericht door PA3DAT »

Inderdaad. En die meldt dan in de ronde dat jij meeluistert.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: BC-611F

#12 Bericht door Hans PE1KWH »

Je opa was inderdaad lid van de SRS ( Surplus Radio Society http://www.pi4srs.nl/leden-info/verenigingsnetten ).

Plaats reactie