Android tablet/telefoon als serial terminal ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3GUO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2013, 11:50
Roepletters: PA3GUO

Android tablet/telefoon als serial terminal ?

#1 Bericht door PA3GUO »

Ik kan op een PC (of laptop) een USB2SERIAL converter aansluiten, en die dan op bijvoorbeeld mijn Kenwood D7 portofoon (heeft ingebouwde TNC) aansluiten. Ik heb dan alleen maar een simpel terminal programma op mijn PC nodig en kan bv packet doen.

Ik heb ook een Android telefoon, en met een USB OTG kabeltje kan ik er een externe USB stick op aansluiten. Zou het niet mogelijk moeten zijn om daarop ipv een externe USB stick, er een USB2SERIAL converter op aan te sluiten, zodat ik met een Android telefoon mijn D7 kan bedienen?

In de Android Playstore zijn veel terminal programma's (App's), hun beschrijving suggereert dat dit moet kunnen, maar ik krijg bij alle App's de melding dat er geen device is connected.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd ?

Henk PA3GUO

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Android tablet/telefoon als serial terminal ?

#2 Bericht door PA3BAS »

Ik denk dat je een usb/serial converter en een usb-otg kabel moet gebruiken. Ik weet niet welke usb/serial converters er worden ondersteund door android...

Edit: ik heb niet goed gelezen: je had dit al bedacht. Ik denk dat je dat goed hebt bedacht. Clou is het vinden van een converter die wordt ondersteund door android. Of drivers voor android, maar dat komt dan weer op hetzelfde neer...;)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Android tablet/telefoon als serial terminal ?

#3 Bericht door PH2LB »

uit ervaring weet ik dat mijn FTDI USB2Serial ondersteund wordt door mijn motorola tablet (oud beestje maar ok).

Veel moderne telefoon en tablets pakken die ook niet.

Misschien toch een handige stap te gaan voor een bluetooth 2 serial. De meeste telefoon/tablets ondersteunen wel bluetooth serial protocol stack.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Android tablet/telefoon als serial terminal ?

#4 Bericht door PA3CQN »

http://www.prolific.com.tw/US/ShowProdu ... 30&pcid=41

Youtube staat ook vol met handige filmpjes en links.

En in de playstore meer dan genoeg terminal programma's die alle converters ondersteunen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Android tablet/telefoon als serial terminal ?

#5 Bericht door PE1LGW »

Maak zelf gebruik van een USB serieel omzetter bij Ali*****s gekocht op een wat oudere packard bell tablet, deze heeft een standaard USB aansluiting, en werkt zonder problemen.
Probleem ligt vaak aan de tussen kabel, dit moet een otg kabel zijn, en zijn het vaak niet.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie