Rtty / Cw decoder

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd2eds
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jul 2013, 17:47
Roepletters: pd2eds

Rtty / Cw decoder

#1 Bericht door pd2eds »

Lange tijd geleden toen ik nog luisteramateur was had ik een zelfgebouwde rtty / cw decoder aangesloten aan een
Commodor 64
Op zich ging het vrij goed om rtty en cw te ontvangen en dit om te zetten in leesbare tekst op het beeldscherm.
Het gehele systeem heb ik niet meer.
Nu wil het weer eens oppakken en mijn vraag is welk systeem kan ik hiervoor aanschaffen.
Ben benieuwd naar de reacties.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Rtty / Cw decoder

#2 Bericht door PH2LB »

Als je een PC-tje in de shack hebt staan met een geluidskaart er in, kun je via FLDigi (en andere pakketten) heel veel modus decoderen.

Als je ook wilt zenden, moet je even een interface boxje maken, hoe dat moet staat hier geloof ik al vaker op het forum uitgewerkt.

Zo heb ik er laatst ook weer een gebouwd : http://www.ph2lb.nl/blog/index.php?page=digimode-box
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Rtty / Cw decoder

#3 Bericht door pa1bvm »

PC ( met geluidskaart) in de shack > Windows erop > audio van de radio met kabeltje naar PC

voor CW zou je kunnen denken aan het programma CW skimmer ( niet gratis !!)

http://www.dxatlas.com/cwskimmer/

73 Rick

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Rtty / Cw decoder

#4 Bericht door on4aef »

Beste OM
Ik heb hier één en ander gemaakt met nog een echte RTTY hardware modem zoals het vroeger was zoals u zei met
u C64 en C128 en echte actieve filters voor space en mark.
Waarvan ik van mening ben dat deze modem nog steeds beter waren,maar die discussie ga ik uit de weg...
Probleem dat zich actueel stelt(en heb het zelf ondervonden)is dat al dat modern software gedoe geen RS232 en of één of ander TTL signaal niveau meer kan ontvangen.
Al deze software spullen zijn gemaakt om te gebruiken via een SOUNDCARD !!!
Dus als je nog met een echte modem wilt werken met actieve filters moet je er voor zorgen dat je de TTL of RS232 signalen die uit zo'n ding komen om te gaan zenden en of ontvangen eerst omzet in verstaanbare audio toontjes,die je dan
uiteindelijk naar opnieuw een soundcard van u PC stuurt.
Ik heb dit gedaan en werkt uit de kunst,op die manier kun je om het even welk modern software programma terug gaan
gebruiken met je retro modem met actieve filters.
Ik noem dit nu eens echt RTTY plegen op deze manier ...
Al de rest van deze moderne spullen en modi zijn maar een paar kabeltjes verbinden naar de soundcard,meer niet ?
Voor ieder wat wils uiteraard !

Beste 73's Jean on4aef.

pd2eds
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jul 2013, 17:47
Roepletters: pd2eds

Re: Rtty / Cw decoder

#5 Bericht door pd2eds »

Alvast bedankt voor de info.
Ik zal eens aan de gang gaan met een soundcard, en software
Ben benieuwd hoe het gaat hiermee

PA3FBO
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Rtty / Cw decoder

#6 Bericht door PA3FBO »

Iets meer als een jaar geleden weer de hobby opgepakt, mijn PK232MBX werkte nog.
PCPakratt in een DOS box en een USB naar serieel adapter.

Vroeger met een VERON RTTY converter (oude tonen) en een T100b en later met een VIC-20 veel RTTY ontvangen. Ik heb de indruk dat heel veel commerciele stations niet meer aan RTTY of AMTOR doen.

Plaats reactie