Kenwood TS700

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Kenwood TS700

#1 Bericht door on4aef »

Beste leden ;

Sinds geruime tijd ben ik bezig met de herstelling van de FM-IF unit van de Kenwood TS700 waar een 10.245 Mhz oscillator het niet meer doet.
Probleem dat er is,dat ik de oscillator langs geen kant meer terug operationeel krijg.
Alle componenten blijken goed te zijn,deze zijn stuk per stuk apart uitgesoldeerd en uitgemeten geweest op de werkbank.
Ik heb gans de identieke schakeling nagebouwd op een test bordje met een BF241 en bijvoorbeeld een standaard 10.00 Mhz cristal.
Ook deze setup krijg ik niet opgang tot oscilleren .
Ik heb stellig de indruk zelfs al is setup gebruikt in de originele TS700 dat deze schakeling niet echt altid 100% werkt en zéér kritisch is ?
Mijn vraag is nu is dit de correcte theoretisch opzet van deze schakeling,en wat zijn eigenlijk de critische componenten en waarden waaraan moet voldaan zijn bij deze Colpitts opstelling.
Ik heb op het test bord met allerlei component waarden aan het experimenteren geweest en niets duidt op een verbetering in de zin van enige oscillatie.
Misschien is de versterkingsfactor van de NPN HF transistor bepalend ??
De metingen voer ik uit met een 2*10 Mhz scoop.
Met mijn counter krijg ik de output niet gemeten(vermoedelijk is de amplitude te klein vooo de gevoeligheid van mijn Heathkit counter)
Misschien graag enige info,hoe ik de de output van deze schakeling best meet (RF probe- scoop en of andere meet opstelling)?
Wat is de waarde van amplitude ik mag verwachten van dergelijke oscillator (mVpp)?
Origineel is er een 2SC460 geplaast en dit zou overeenkomen met een BF241 e.a.
Heeft soms iemand ervaring met dergelijke schakelingen,die me een paar wenken kan geven,omwille van iets dat ik over het hoofd zie ?
Ik ben steeds bereikbaar op on4aef@telenet.be

Met vriendelijke groeten Jean.
Bijlagen
TS700 FM-IF unit.pdf
KENWOOD TS700 FM-IF unit 10.245 Mhz
(165.93 KiB) 254 keer gedownload
TS700 FM-IF unit.pdf
(165.93 KiB) 229 keer gedownload

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kenwood TS700

#2 Bericht door PE1PQX »

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar heb je al naar de service manual gezocht?

http://www.k9rod.net/ts-700-sm.pdf
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Kenwood TS700

#3 Bericht door PA2LAD »

Bij een toestel wat lang stil heeft gestaan, ga je soms x-tallen tegenkomen die niet meer willen gaan trillen. Noem het een soort reumatiek. Krijg je ze op gang, dan dan blijven ze dat meestal ook doen als je regelmatig je toestel gebruikt. Na een vakantie kan je weer tegen het weer niet op gang komen aanlopen. De schakeling zal best goed werken, anders had er al een hoop klachten over bestaan. Kijk eens of de gebruikte elco`s nog wel in orde zijn. Je zou inderdaad met een scoop wat kunnen meten. Een 10 MHz versie is op z`n gat af goed. Beter is een scoop/spectrumanalyser die wat hoger in frequentie kan meten. Hou in de gaten dat je meetprobe hoogOhmig moet zijn, anders slaat je oscillator af bij aanraking van de probe. Respect voor het feit dat je zo knutselt. Dat mogen meer zendamateurs doen. :wink:

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Kenwood TS700

#4 Bericht door on4aef »

Bedankt beste OM's voor de tips.

Gezien de éénvoudige opzet van de oscillator schakeling met een 2SC460 een simpele NPN transistor vrees
ik er een beetje voor dat mijn scoop de oscillator doet afslaan ?
Elco's zitten er in het stukje oscillator schema niet in,enkel een 150pF en 680pF en een koppel C van 5pF aan oscillator
uitgang,éénvoudig als dat,en ik krijg nochtans de oscillatie niet op gang.
Vandaar gans de oscillator opzet opnieuw gebouwd met allemaal nieuwe componenten op een experimenteer bordje om op die manier een werkende schakeling te bouwen en ook dit lukt me niet !!!!
Vandaar mijn twijfels over gans deze schakeling of dit wel de goed manier is voor een 10.245 Mhz oscillator te bouwen ?
Ik denk desondanks inderdaad weinig klachten,dat de schakeling gebonden zit aan kritische componenten om te werken.
Zo is de capaciteit van 680pF een grote mica condensator die bijna niet op de voorzien plaats op de print kan !!!
Zijn waarde is wel in overeenstemming met het schema,maar wie zegt dat er origineel niets anders in zat ???
Ik bezit van alle Kenwood TS700 modellen de nodige service manuals,dus dit is niet het probleem ...
Alvast bedankt voor de info omtrent deze manuals.
Of dat mijn scope probe van mijn METRIX OX710B hoog of laagohmig is heb ik geen weet van ?
Inderdaad vrees ik het ergste,dat ik door de éénvoud van de oscillator opzet,ik zijn output signaal wat vermoedelijk klein in amplitude is,gewoonweg niet kan gaan meten ?
Ik deed van de week testen met het oude 10.245 Mhz crystal met het bouwen van een oscillator met de 74 IC-reeks.
En deze oscillator werkte uit de kunst met deze opzet !!
Vandaar ik betwijfel of dit wel een echt betrouwbaar design is ?
Deze Kenwood sets uit de jaren 70 zijn nu ook geen super transceivers als je bedenkt hoe deze gebouwd zijn ..
En hoe ze opgevat zijn ,zelfs een CW sidetone is niet aanwezig (dit is toch een essentieel iets men dunkt)
CW keying gebeurt niet rechtstreeks met de handpomp,men moet telkens met een handswitch de set in SEND mode zettten en dan pas kan men CW sleutelen enz enz ...

Vriendelijke groeten en nogmaals bedankt voor de tips.

73's Jean ON4AEF.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kenwood TS700

#5 Bericht door PE1PQX »

Je zou de oscillator ook kunnen 'testen' door er een ontvanger naast te zetten die de juiste frequentie kan ontvangen.
Dit natuurlijk zonder een elektrische koppeling.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Kenwood TS700

#6 Bericht door PA1Bj »

De BF241 heeft B C E anders geconfigureerd als de 2SC460: zie PDF bij: http://shop.griederbauteile.ch/en/produ ... ts_id=4028

Als oppik-antennetje van de ontvanger kun je het beste een stukje draad van ca. 10 cm gebruiken. Dit vlakbij de oscillator leggen, omdat het meestal maar zwak is. En zo pikt ie weinig ether-signalen op.

succes
Bijlagen
BF241.pdf
(39.58 KiB) 210 keer gedownload

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Kenwood TS700

#7 Bericht door on4aef »

Bedankt OM,voor de nuttige suggesties ..
Ik geef het nog niet zo direkt op hoor !
Inderdaad de pin configuratie van een BF241 is anders dan de originele 2SC460 maar dit maakt niet uit.
Ik doe met deze transistoren proeven in een test omgeving op een external test bordje,dus maakt niet uit.
Ik kijk enkel of de transistor eigenschappen wat in lijn liggen met de originele als vervanger voor deze proeven !!!
Ja zelfbouwers en herstellers ze zijn nog ver te zoeken in hamradio,ik zie dit ook aan de weinige replys en
de hams die met techniek nog actief bezig zijn hi .....
Ik dacht dat er nog meer Kenwood TS700 gebruikers waren,maar blijkbaar niet ?
Maar het blijft een hobby en het "moet" niet morgen operationeel zijn hi ...
Alvast bedankt en beste 73's Jean ON4AEF.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Kenwood TS700

#8 Bericht door PA1Bj »

De schakeling is ook heel simpel en moet haast wel werken met ieder BF-je.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Kenwood TS700

#9 Bericht door PA1Bj »

Werkt het al ? Heb die oscillator eens nagebouwd met een BF199 :idea: en: geen oscillatie met 680 en 150 pF.
Daarna wel en ook betrouwbaar maar met resp. 150 en 56 pF ! De frequentie was toen 10.253 Khz.
Door weer 470 pF parallel te zetten tussen B en E ging dit naar 10.246 Khz.
Op div. kristallen werkte het probleemloos.

succes! pa1bj
P2151140.JPG
P2151141.JPG

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Kenwood TS700

#10 Bericht door on4aef »

Beste OM
Bedankt voor de toelichting.
Als ik het goed begrepen heb.
Is bij u de 680pF tussen emittor en basis vervangen geweest door een 150pF ?
Is de 150pF naar massa vervangen geweest door 56pF ?
Heb ik dit correct begrepen ?
En heb je alsnog achteraf de C van 150pF tussen de emittor en basis terug naar 470pF gebracht om de frequentie bij te krikken naar 10.246Mhz ?
Wat me verbaasd is dat deze waarden enorm afwijken van de originele waarden aanwezig in de print.
Vraag me wel af hoe dergelijke oscilattor dan voorheen heeft gewerkt met de andere waarden.
Ik heb die originele 150pF en 680Pf nagemeten in de LC-meter en die waarden blijken nog correct te zijn !!!
Het crystal kan verouderd zijn voor deze originele C waarden maar ook met een nieuw crystal blijkt deze
schakeling niet te werken.
Ik heb ook de theorie nagezien omtrent deze Colpitts schakeling en ook hier blijkt volgens de theorie dat deze 680pF en 150 pF geen correcte waarden te zijn voor frequenties van +- 10Mhz ??
Allemaal zeer raar desondanks al deze oscillatoren in de verschillende TS700 modellen gebouwd zijn met deze waarden ?
Hoe hebben deze oscillatoren dan ooit stabiel gewerkt,ik lees er ook weinig klachten over in de reflectors.
Ik ga op u aangeven nu eens proberen met mijn origineel TS700 10.245 Mhz crystal en zien of ik met u opgeven waarden die crystal oscillator ook aan de praat krijg .....
Ik had voorheen al gexperimeteerd met andere C-waarden maar vermoedelijk de verkeerde waarden,ja op die manier blijft het gokken,ook als het niet overeenstemt met de theorie rond deze Colpitts oscillatoren ?
Blij dat u deze toelichting heeft gegeven,nu lukt het mij hopelijk wel ?

Graag tot wederhoren en 73's Jean ON4AEF.

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Kenwood TS700

#11 Bericht door on4aef »

Beste OM
Schakeling met u opgegeven waarden nagebouwd met een BF199 en een willekeurig crystal van 4.0 Mhz.
Inderdaad ik bekom 80mVpp en een mooie oscillator dit uit de kunst stabiel en nauwkeurig werkt.
Ik heb de crystal vervangen door aangekochte crystals op Ebay van 10.245 Mhz en de oscillator werkt niet meer.
http://www.ebay.com/itm/10-245-MHz-Crys ... Sw8d9Usu9Y
Zouden deze crystals FAKE zijn ??????????????????
Of is de schakeling vrij kritisch en moeten de C-waarden aangepast worden en die 470pF geplaatst ?
Ik heb wel niet de 470 pF tussen B en E gezet ?
Met slechts 150pF en de 56pF en een 4Mhz crystal werkt het nu uit de kunst en de counter geeft 3.999.617 aan Hz

73's Jean ON4AEF

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Kenwood TS700

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

Je zou eens kunnen proberen het kristal in een griddipper te doen. Meestal werkt het wel en dan kun je zien of het een "fake" kristal is.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Kenwood TS700

#13 Bericht door PA1Bj »

Beste Jean,

Dat 10.245 mhz kristal kon wel eens defect zijn.
De C waardes zijn verder niet kritisch. Met een var. C van 500 pF parallel aan de
150 pf ging hier de frequentie al snel omlaag. Bij zo'n 100 pf werd het al 10.247 mhz.
Bij max. capaciteit (500 pf) sloeg hij echter af. De reden zal zijn dat de cap. reactantie dan al gedaald
is tot zo'n 25 ohm. Dan gaat de verliesfactor van de C een rol spelen.
Men heeft waarschijnlijk zo'n hoge waarde gekozen in de TS-700 omdat de freq. stabiliteit dan iets beter is.
Echter moet de C dan van goede kwaliteit zijn.

Met een 10.240 mhz kristal oscilleerde deze hier op 10.245 mhz met de 150 en 56 pf C's.
Ook slaat de oscillator pas af onder de 3 V voedingsspanning.

Overigens zaten deze 10.240 en 10.245 kristallen veel in CB bakjes.
Hier is er een te koop: ken dat bedrijf en altijd alles o.k.
http://dutchrfshop.nl/10-245-mhz-kristal.html

Dus dat moet toch een keer lukken ! :)
Succes, pa1bj

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Kenwood TS700

#14 Bericht door on4aef »

Beste OM b
Nogmaals bedankt voor de fijne opmerkingen en reacties.
Ik heb opnieuw een test gedaan met de geleverde Ebay 10.245 Mhz crystallen en ze blijken uiteindelijk toch te werken .
Ik bekom 30mVpp maar bij het plaatsen van die 470pF tussen E en B van de BF199 transistor valt
de oscillator onmiddelijk af,dan maar zonder die 470pF !!
Ik kan de frequentie ook niet exact meten of die wel degelijk correct 10.245 Mhz is,want voor mijn Heathkit IB1102 counter
is dit blijkbaar 30mVpp te weinig input signaal ?
Op de scoop daar en tegen heb ik nu een mooi oscillator signaal...
Wat die 500pF parallel capaciteit betreft,vandaar dat hij in de TS700 met 680pF nooit kan werken en afslaat desondanks de schema's en de schakeling in de transceiver,allemaal zéér raar vind ik ...
Hoe heeft dat ding dan voorheen kunnen werken met een mica capaciteit van 680pF en 150pF ???
Snap er de jota van hoor ...
Volgens mij is zelfs het gebruikte transistor type kritisch,ben benieuwd of het gaat werken met een 2SC460 transistor uit de TS700 ?
Stel me de vraag wat zou u met de bestaande oscillator schakeling op de FM-IF print van de TS700 doen ?
Vervang ik nu die 2SC460 door een BF199 en pas ik de schakeling aan enz ?
Probeer dit maar eens aan iemand te vertellen,om die manier wordt herstelling een nacht merrie,uiteindelijk ga je toch voor top een bestaande schakeling en schema's die voorheen werkten ?
Ik heb er geen verklaring voor hoor ...
In elk geval mijn dank voor u tijd en het toeleveren van deze belangrijke info ..

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Kenwood TS700

#15 Bericht door PA1Bj »

Beste Jean

Mooi, dat is toch vooruitgang. De activiteit van een kristal kan met de jaren afnemen.
Dat kan een reden zijn die deze moeilijk oscilleert. Ik zou toch een BF199
in de TS-700 zetten. Deze heeft nl. meer gain. Verder zeker niet kritisch.
Eerst met 150 en 56 pf. Als de freq. dan duidelijk te hoog is, kun je de 150 pf verhogen.

Frequentie bepalen deed ik hier gewoon met beluisteren op een transceiver FT-897
in de stand USB.

succes weer !
pa1bj

Plaats reactie