Stand alone APRS TRX'je?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#16 Bericht door elsinga »

Ik kwam ook deze nog tegen: http://www.jaeger-edv.de/Shop/index.php ... &Itemid=53
Afbeelding

Is met 275 euro wel aan de prijzige kant... Maar: 5W en volledig configureerbaar.

En deze: https://www.argentdata.com/catalog/prod ... cts_id=164
Afbeelding

Zal met invoerrechten en zo vanaf $229,- ook wel in de buurt van de bovenstaande komen. Wel 5W en zo.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1mix
Berichten: 476
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#17 Bericht door pe1mix »

Of je gaat knutselen...........................
Een KF-161 en een tracker van het amateurmuseum.
Is een leuk knutselproject en je helpt het museum er ook nog eens mee.
Is goed aan het werk te krijgen en anders is er hulp op het forum :wink:

@PA4DHG, met APRS kun je veel enige beperking is fantasie.
Hier niet weg te denken bij de JOTA en andere Scouting activiteiten.

Groeten Eric.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#18 Bericht door PA3JMS »

5 Watt is aan de krappe kant. Ik heb zelf eens een aprs tracker gemaakt (afgeleid fan de KF161) en gekoppeld aan een baofeng. Je merkt dan tocht dat je niet overal gehoord wordt. ik vind die koop dozen dan erg prijzig. Kan je makkelijk voor zelfbouwen

Ik werk nu met de tweede VFO in mijn FT8900 en maak gebruik van de NF in en uitgang. Daar aan gekoppeld een interface en een oude smart phone met APRSdroid. Met de FT8900 kan ik dan 20 of 25 Watt maken. (Heb ik een topic van gemaakt.) Dit gaat beter maar je merkt nog steeds dat ik niet overal gehoord word. (Ten zuiden van Rotterdam). Dit kan omdat de set een dubbele VFO heeft en een packet aansluiting achter op de set.

Op de vraag wat kan je ermee? Zijn al wat antwoorden gegeven. Maar wil toch reageren. Het leuken is het zelf bouwen maken, knutselen en testen. Daarnaast vindt ik het mooie van een tracker in de auto gekoppeld aan een zender dat het niet via het internet gaat. Daarnaast kan ik kan op mijn SMARTPHONE op een kaart zien of er een andere amateur in de buurt is. Je kan dan via een directe verbinding een QSO met hem maken. Zo toch wel wat leuke contacten gemaakt onderweg. Niets via repeaters, praat groepen, linken, etc. Lekker ouder wets :wink: Als je gaat zoeken op APRS zie je dat er ook veel meer mogelijk is. Bijvoorbeeld tekst berichten sturen.
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#19 Bericht door elsinga »

Ik ga de combinatie KF161 en tracker van het museum ook eens onderzoeken. Want 300 euro voor een koopdoosje dat dan ook nog eens niet overal gehoord wordt is wel wat jammer... ;) Plus, knutselen is ook leuk! 8) :mrgreen:

Hmmm.... de KF161's die nu aangeboden worden op Marktplaats doen maar 6W, dus ook niet heel veel... Is die KF161 tracker ook in bijvoorbeeld een Condor 16 in te bouwen? Of is daar een gelijkwaardige tracker voor te krijgen? Condor's zijn beter te krijgen en hebben net iets meer vermogen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1mix
Berichten: 476
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#20 Bericht door pe1mix »

De tracker is in principe voor elke set te gebruiken.
Heeft gewoon LF in en uit nodig, dat zou dus geen probleem mogen zijn.
Wellicht dat er wat moet worden gespeeld met audiolevels.
Heb de documentatie in dropbox staan:
https://www.dropbox.com/s/w3t8hle2k9b7i ... n.pdf?dl=0

Overigens denk ik niet dat je het verschil heel erg zal merken tussen 6 en 10W.
Ik zie ze niet meer op de site van het museum staan, je zou Cor even kunnen mailen.
Volgens mij moeten ze er zijn en 161's ook.
De laatste zijn in principe klaar en werkend alleen liggen ze lang en er zullen wellicht wat tantaaltjes vervangen moeten worden.
Is mogelijk, zo heb ik er al een aantal op mijn bank gehad.

Mochten er geen bouwsetjes meer zijn bij het museum dan heb ik er nog een aantal.
Wellicht heb ik zelfs nog ergens een T813 met Tinytrak overcompleet liggen.
Ik gebruik eigenlijk zelf alleen nog maar de 163's met tracker in mijn APRS rugzakjes om wat te standaardiseren.

Groeten Eric.

jwsmid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2008, 22:25
Roepletters: PE1RZM

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#21 Bericht door jwsmid »

Voor iedereen die voor zelfbouw gaat heeft Lz1PPL ook een APRS Tracker die ook gebaseerd is op http://unsigned.io en hij gebruikt ook een DORJI818V module.
Op http://www.lz1ppl.com/projects/micro-aprs-tracker/ staat ook het schema en een arduino sketch

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#22 Bericht door sottezero »

Tja, ik heb tijdenlang APRS gedaan... voordat ik paranoide werd en dacht dat mensen ook daadwerkelijk gingen kijken waar ik was :-)

Tijd lang rondgereden met een Kenwood TMD700 maar die 2.5mm jackplug en mijn Garmin Etrex werkten nooit goed samen.
Toen een tijd lang mijn Yaesu VX7 gebruikt, todat die gestolen werd. Toen een VX8 gekocht (vond de VX7 toch prettiger).
Nu gebruik ik aprsdroid, mijn gsm staat toch altijd aan, logt ook voor google traceback en heeft altijd verbinding, ook in buitenland.
Voordeel is ook dat niet tijdens QSO's elke 5 minuten het signaal wegvalt omdat de TX van de APRS unit de antenne nodig heeft.
Ook vervelend als je hem op scannen had staan en daardoor verder gaat met scannen en je dus het qso helemaal kwijt raakt en na 100 kanalen weer terug komt.

Tijdje geleden een Icom handheld gekocht voor digitaal, en dat werkt ook wel een beetje maar alleen als je dus op een systeem hoorbaar bent die ook internet heeft.

Een klein trackertje zou wel erg leuk zijn... maar een grotere doos zou ik ook wel weg kunnen werken. in mijn kofferbak kan ik onder de vloer nog wel een condor of 10 kwijt zonder daar last van te hebben.
Enig probleem is dat als mijn accu van mijn auto leeg is, dat ie ook niet meer start.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#23 Bericht door PA3BAS »

sottezero schreef:Enig probleem is dat als mijn accu van mijn auto leeg is, dat ie ook niet meer start.

Dat valt te beveiligen natuurlijk. Arduino en relais oid.
.... But will it blend?

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#24 Bericht door sottezero »

Nu even gedaan met een 7Ah AGM accu en een scheidingrelais. Wanneer de spanning over beide accu's (auto + agm) te laag wordt, schakelt ie de auto accu uit. Start ik de auto en gaat de DC-DC omvormer weer de accu opladen, dan gaat automagisch het relais open en worden beide accu's geladen. Relais kan 70A trekken, dat is ongeveer 1000% van wat de AGM zal trekken in vol aan laadstroom.

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#25 Bericht door PD3UTR »

Ik ben op zoek naar een Arduino schema voor aprs die ik dan aan mij porto zou kunnen koppelen op de microfoon ingang zodat hij regelmatig de aprs signalen de ether in stuur en ik zichtbaar in beeld ben. Heb al aardig want rond zitten neuzen op internet.

Maar ik kan wel korte filmpjes vinden maar geen goed bruikbaar schema hoe ik zelf zo iets kan bouwen van diverse onderdelen.
Hoop dat er iemand is die een schema hiervan heeft hij hoeft alleen maar te zenden automatische als de porto word aan gezet.

Mocht er een goed schema zijn dan kunnen we weer aan ons volgt bouwproject beginnen, alvast dank.
Ik denk dat meerdere zendamateurs met dit idee rond lopen om het zelf te bouwen in een compact klein kastje.

Alvast dank eventueel voor het schema indien dit kan en heeft.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur
73's

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#26 Bericht door elsinga »

Luisteramateur, je weet dat je alleen APRS mag doen als je zendamateur bent? :wink:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#27 Bericht door PD3UTR »

Ja snap ik heb mij radio licentie hoor PD call sign mocht je het schema bezitten of kunnen plaatsen zou fijn zijn ben er al een tijdje naar opzoek.

gr,
PD3UTR
73's

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#28 Bericht door PA3BAS »

Luisteramateur schreef:Ja snap ik heb mij radio licentie hoor PD call sign mocht je het schema bezitten of kunnen plaatsen zou fijn zijn ben er al een tijdje naar opzoek.

gr,
PD3UTR
73's
Volgens mij is er een mogelijkheid om je call in te voeren in je profiel. Voorkomt een hoop gedoe zoals hierboven....

Zie hieronder:
Bijlagen
image.png
Laatst gewijzigd door PA3BAS op 18 feb 2016, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#29 Bericht door pa3met »

elsinga schreef:Luisteramateur, je weet dat je alleen APRS mag doen als je zendamateur bent? :wink:
ik denk niet dat AT gaat klagen als je een appje gebruikt trouwens ;-)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Stand alone APRS TRX'je?

#30 Bericht door PA3BAS »

pa3met schreef:
elsinga schreef:Luisteramateur, je weet dat je alleen APRS mag doen als je zendamateur bent? :wink:
ik denk niet dat AT gaat klagen als je een appje gebruikt trouwens ;-)

Dat zal inderdaad weinig problemen geven...:)
.... But will it blend?

Plaats reactie