twee zenders met elk een eigen antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

twee zenders met elk een eigen antenne

#1 Bericht door PA9S »

Mijn transceiver is een Yaesu FTDX5000 met een 6-band hexbeam antenne (6-10-12-15-17-20m).

Voor de UHF en VHF banden gebruik ik een Yaesu FT991 met een diamond X50 antenne (2m, 70cm)
Nu overweeg ik om er een HF-multiband antenne (9-band vertical) bij aan te schaffen die dan aan de FT991 zal komen te hangen.

Mijn vraag is nu:
Wanneer beide transceivers in de shack "AAN" staan, moet ik dan oppassen dat ik bij het uitzenden met de ene transceiver (200W) de ingang van de andere transceiver kan opblazen ?. (De antenne's staan hooguit een meter of 10 uit elkaar.)

Ik kan me zo voorstellen, wanneer de ontvanger van de FT991 op exact dezelfde frequentie staat ingesteld als de FTDX5000 waarmee ik 200W kan weg sturen, dat de ingang van die FT991 een ongebruikelijk hoog signaal voor zijn kiezen krijgt.
En wanneer het een harmonische betreft zou dit ook nog steeds een redelijk groot signaal kunnen zijn.
Is hiervoor een beveiliging in de transceivers gebouwd ? Of moet ik gewoon oppassen dat ik maar één transceiver tegelijk aan heb staan ?
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#2 Bericht door EA5JEX »

Je hebt inderdaad grote kans de ingang van de ontvangende tranceiver op te blazen als de antenne erin zit.
Je ziu met een relais via het ptt contact van de tranceiver de antenne ingang van de andere ttanceiver kunnen kortsluiten. Of zit er een aparte rx ingang op, die zijn wel beveiligd.
Kees

Roy pd8rw
Berichten: 487
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#3 Bericht door Roy pd8rw »

Bandpass filters gebruiken? ?

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#4 Bericht door PA9S »

pa5cw schreef:Je hebt inderdaad grote kans de ingang van de ontvangende tranceiver op te blazen als de antenne erin zit.
Je ziu met een relais via het ptt contact van de tranceiver de antenne ingang van de andere ttanceiver kunnen kortsluiten. Of zit er een aparte rx ingang op, die zijn wel beveiligd.
Kees
Hallo Kees,
Dank voor je reactie. Ik snap het. Mijn vermoeden is dus niet geheel onterecht.

Maar dan is dit dus sowieso aan de orde.... ook wanneer de ontvangende transceiver aan staat op een andere frequentie
Alle signalen komen immers binnen bij die ontvangende transceiver ..... ongeacht de stand van zijn VFO !

Hoe gaat dat dan bij 'contest-teams' die met zijn allen tegelijk gezellig naast elkaar op meerdere banden aan het zenden zijn ? Of gebruiken ze daar de bovengenoemde bandpass filters ... ?

Zou de transceiver ook schade kunnen oplopen als deze uit staat .... of wordt dan de antenne aansluiting automatisch met aarde verbonden tijdens het uitschakelen ? Als dit namelijk niet zo is, kan ik inderdaad een relais of handschakelaar gaan inzetten om problemen te voorkomen.
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#5 Bericht door ON5DRE »

Ik dacht dat ze op contest-stations het multiplier mee in TX zetten als het running station in TX gaat. ( zonder modulatie dan. )
maar misschien lukt het handmatig wel met een simpele coax-switch per TRX. de common aan de TRX, 1 uitgang van de switch aan de antenne, en aan de andere uitgang een dummyload.
als je dan vergeet om te schakelen, "dump" je het vermogen in een dummy.

( of misschien automatiseren : gebruik ipv de switch een coax relais, en detecteer een spanning van de moment dat 1 transceiver aangezet wordt. kijk eens op 1 van de ACC connectors, of misschien een opto-coupler op de spanning voor de electreet ? )

grtz,
Kevin ON5DRE.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#6 Bericht door pa1bvm »

meestal gebruiken de contest stations coax stub filters en " mono " band antennes ..
misschien bruikbaar voor jouw situatie

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#7 Bericht door EA5JEX »

Sommige contest stations gebruiken SO2R, single operator, 2 radios.
Dit lijkt me de beste oplossing voor jou.

Op het moment dat 1 zender in de lucht is, wodrt de antenne van de andere set kortgesloten.
http://sj2w.se/shop/?product=6x2-v4-so239n

http://kk1l.com/kk1l_2x6switch/

http://www.kiwi-dx-lodge.com/downloads/ ... mation.pdf

http://www.ebay.com/itm/PCB-6-2-remote- ... Swe-FU8fTI

Kees

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#8 Bericht door PA3DAT »

pa5cw schreef:Op het moment dat 1 zender in de lucht is, wordt de antenne van de andere set kortgesloten.
http://sj2w.se/shop/?product=6x2-v4-so239n
Ik heb Mikael SJ2W daar zojuist naar gevraagd via Skype-chat, ik vroeg hem:
Mikael, question concerning the 6×2 v4 PCB: when you transmit with radio 1, is radio 2 grounded? I don't think so,
I don't read it anywhere on your webpage.


Zijn antwoord:
No, its not grounded. But isolation is very good between and there is no risk of selecting the same antenna.
PA9S schreef:Mijn vraag is nu:
Wanneer beide transceivers in de shack "AAN" staan, moet ik dan oppassen dat ik bij het uitzenden met de ene transceiver (200W) de ingang van de andere transceiver kan opblazen ?. (De antenne's staan hooguit een meter of 10 uit elkaar.)
In ieder geval NIET wanneer ze op verschillende banden staan, bijv. de één op 40m en de ander op 20m.
Wanneer ze beide op exact dezelfde frequentie staan dan zou het kunnen? Ik heb dat dus vaak meegemaakt
zónder schadelijke gevolgen.

Ik heb met mijn FT857 vaak over een band gedraaid, waar anderen toevallig net gingen zenden: op radiokampjes,
Bentheim, Jota etc. etc. Dan heb je even een hele brede splatter en een signaal van dik boven de s9+60dB.
Dit heeft bij mij nog nooit geleid tot schade aan de ontvanger. Maar ja, wat niet is kan nog komen... :P
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#9 Bericht door Frankyboy »

Op VHF wel meegemaakt helaas :(

Poos geleden tijdens speciale call PI25BEA / TRIX (mei 2005 via PI4FLD deze call 4 maal mogen gebruiken)

Met een TS2000 100 Watt in de richtantenne op 2 Meter. (SSB)
Een Yeasu FT-8000 op de diamond rondstraler staan (FM), ja die ontvanger ging dus helaas dood. Ontvangst FET eruit, was gelukkig een simpele reparatie, maar we konden er niet meer mee werken.

Deze heeft dus alleen 1 mei dienst gedaan :lol: blij dat het niet andersom was :oops:

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#10 Bericht door PD2R »

Ook op verschillende banden kunnen er problemen ontstaan wanneer de harmonischen niet goed onderdrukt worden maar doorgaans niet op een niveau dat er schade ontstaat.
Het fysiek scheiden van de antennes is de beste remedie. Horizontaal vs verticaal gepolariseerde antennes scheelt ook al.
Tijdens de World Radio Team Championships (WRTC) gebruiken de teamleden (2) elk hun eigen transceiver om verbindingen te maken. Ze hebben echter slechts de beschikking over enkele antennes. Zo heeft elk team een 3 band yagi voor 10, 15 en 20 meter meter en dipolen voor 40 en 80 meter. Toch zijn ze in staat om op 10 en 15 gelijktijdig verbindingen te maken middels een triplexer. Heel goede bandpassfilters zijn daarbij wel essentieel.

Het moet dus goed te doen zijn met twee aparte transceivers en aparte antennes zolang je maar niet op de zelfde frequentie komt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#11 Bericht door PA0FRI »

PA9S schreef:Mijn vraag is nu: Wanneer beide transceivers in de shack "AAN" staan, moet ik dan oppassen dat ik bij het uitzenden met de ene transceiver (200W) de ingang van de andere transceiver kan opblazen ?.
Je kan zelf een indruk krijgen hoe erg het kan zijn. Sluit één van den antennes via de voedingskabel aan op een SWR meter en 50 Ohm dummyload. Deze antenne is dan een signaalgenerator. Ga ga dan zenden met de andere antenne. Kijk hoever de SWR meter een uitslag geeft. Ook in de gevoeligste stand.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#12 Bericht door PA3DAT »

En is dat erg Frits?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#13 Bericht door Bert_1 »

En wat als iemand in de directe omgeving ook op dezelfde band gaat werken waar je niks van weet?
Bert

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#14 Bericht door Frankyboy »

Ik denk dat het wel behoorlijk dicht op elkaar moet staan hoor.

Even een foto uit de oude doos opgezocht:

Afbeelding

Zoals je ziet stond het bij mij toen wel erg dicht op elkaar, eigenlijk een beetje naïef dat ik daar verder niet bij nagedacht had :oops:
100 Watt in de Tonna en een mobiele set aansluiten op de rondstraler.

Ik zie nu net dat ik de Diamond al had verwisseld voor een driebander met 6 meter erin, maar maakt voor het verhaal niet uit.

Bewezen in ieder geval dat deze afstand met 100 Watt niet goed is voor je ontvanger :lol:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#15 Bericht door PE1PQX »

Frankyboy schreef:...

Bewezen in ieder geval dat deze afstand met 100 Watt niet goed is voor je ontvanger :lol:
Ik wil hier toch even op inhaken. Als een eventuele ontvanger kapot gaat kan het ook zijn dat de bescherming aan de antenneaansluiting van de gesneuvelde trx erg minimaal is.
Hier heb ik vrij regelmatig 300Watt + in een 16el antenne (16JXX2) gestopt, en de 2m FM doos die op mijn 'zwamstick' nog geen 4 meter daarboven heeft totaal geen schade opgelopen.
Dus bewezen dat het ook met 300 Watt + wel goed kan gaan.
(Wil niet zeggen dat dergelijk schade nooit kan en mag voorkomen, het gebeurt gewoon)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie