twee zenders met elk een eigen antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#16 Bericht door Goos »

Het grote gevaar van 2 zenders met elk een antenne dicht bij elkaar , die niet elk afzonderlijk gefilterd zijn, is dat het signaal van de ene in de eindtrap van de andere gaat mengen en weer uitgestraald wordt.
De ouderen onder ons die bij de politie verbindingsdienst gewerkt hebben kunnen hier het nodige over vertellen.

Verder natuurlijk het "roestige dakgoot" effect. De "veroorzaker" is dan vaak lastig te vinden vooral bij nog meer zenders , denk aan omroeptorens .

Tuidraden op de korte golf zijn er ook berucht om, maar dit is makkelijk te vinden met een gieter.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#17 Bericht door Frankyboy »

PE1PQX schreef:
Frankyboy schreef:...

Bewezen in ieder geval dat deze afstand met 100 Watt niet goed is voor je ontvanger :lol:
Ik wil hier toch even op inhaken. Als een eventuele ontvanger kapot gaat kan het ook zijn dat de bescherming aan de antenneaansluiting van de gesneuvelde trx erg minimaal is.
..
Zou kunnen, we hebben ook verbindingen met de rondstraler gemaakt ( 50 Watt) en de Kenwood TS2000 had daar blijkbaar geen last van.

We hadden tijdelijk hier een mobiele set Yeasu FT-8000 ingezet voor FM rondstraal. Dat is natuurlijk niet echt een hightech set.
Er was 1 fetje overleden. Schade 2 eur en wat prutswerk maar dat valt onder hobby :wink:

Het antwoord is dus lastig, antennes, afstand, gebruikte sets. Het kan dus zeker goed gaan maar er is een risico.

Aanvulling: Bij mijn oude opstelling loop je zeker risico met de Yeasu FT-8000.

Er is ook niets te vinden in een manual hierover, je ziet altijd netjes de gevoeligheid, maar wanneer het over is staat er natuurlijk niet bij.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: twee zenders met elk een eigen antenne

#18 Bericht door PE1PQX »

e.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van de tranceivers in kwestie.
Als FM-doos heb ik hier een Kenwood TM-D7e (in mijn shack) en een TM-D700 (in de keuken).
De TM-D7 is aangesloten op de rondstraler die minder dan 4m boven de 2 meter hark staat, de TM-D700 zit daar onder (een zij-armpje aan de zijkant van de mast)
Weet niet of het helemaal duidelijk is, maar hier staan foto's van mijn mast (onderste 2):
http://www.pe1pqx.eu/home/amateur-radio ... -6-en-slot
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie