Aanschaf apparatuur

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Aanschaf apparatuur

#16 Bericht door PE1DON »

sjaak afhaak schreef:Gebruikte apparatuur in Ham Radio is erg duur en dat is best raar. Nieuwe sets zijn vaak beter en betrouwbaarder en hebben CTCSS standaard.

Op 2ehands bieden mensen meer dan 10 jaar oude mobielsetjes aan voor 200 euro terwijl je een gloednieuwe van Icom koopt voor iets meer.
Dat is inderdaad een fenomeen wat ik op veel 2de-hands sites zie. Komt dat nu omdat de HAM-radio fabrikanten een bepaald model zo lang ongewijzigd op de markt houden?

Een zeer populair modelletje is de FT857 en FT897 van Yaesu is in 2002 op de markt gekomen en pas einde 2014 uit productie genomen. Dat is bijna 12 jaar dat een bepaald model op de markt is.
Het lijkt wel of een amateur die in 2002 een nieuwe FT897 koopt en deze na 10 jaar te koop aan biedt hij nagenoeg de helft van de nieuwprijs durft te vragen.
Als je dat met een ander bekend stukje electronica doet (bijvoorbeeld een LCD TV) dan wordt er met het vingertje naar het voorhoofd gewezen.
Met zendapparatuur wordt dat blijkbaar geslikt. Ik denk dat de afschrijving van apparatuur best wel hoger wordt als de fabrikanten met meer innovatie komen en vaker nieuwere modellen in de markt zetten.
IK weet wel dat dit " de marktwerking " heet maar dat de economische afschrijving zo laag ligt vindt ik wel 'bijzonder'
---
73's de PE1DON

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Aanschaf apparatuur

#17 Bericht door jan58 »

Als de fabrikant vaker nieuwe modellen ontwikkeld/uitbrengt word
volgens mij de prijs van de nieuwe apparatuur ook duurder.
Ze willen graag de ontwikkel kosten ook terug verdienen.
En dat moet dan in een kortere tijd gebeuren.
En aangezien niet in ieder straat een zendamateur woont zijn de aantallen
niet te vergelijken met een tv.En tv worden 2 dehands meer aangeboden
dan een hf set en is daarom ook vaak voor prikkie te koop.
En zolang er nog steeds mensen zijn die een hoge prijs betalen voor dergelijke dingen zal de prijs niet zakken. Vraag/aanbod spelletje.

Gr Jan

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Aanschaf apparatuur

#18 Bericht door sottezero »

Ik heb een TS2000 aniversary model gekocht in een gekke bui.
Een van de weinige apparaten die ik zonder 3 jaar studeren kon bedienen met alles erop en eraan wat je maar wil.
Wil je beter, slimmer enz. kan dat altijd nog later.

Je kunt met een nieuwe McLaren beginnen als je net je rijbewijs hebt, maar misschien is een 15 jaar oude Subaru Legacy ook wel handig om te beginnen.
Zo is de TS2000 ook overal best wel goed in, en als je dan toch iets apparts wil kun je ook nog een 2de set kopen.

Plaats reactie