Squelch-instelling

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
joep
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2015, 21:03

Squelch-instelling

#1 Bericht door joep »

Ik bezit sinds kort een simpel portofoontje (Baofeng) waarvoor geen gebruikersgids Nederlands beschikbaar is. Er zit een squelch-level op die loopt van 0 tot 9. Op 09 alleen ruis, alles daarfvóór niks, tot zich iemand meldt. Vraagje: wat is de ideale instelling? Het betreft de Baofeng uv-b5, wellicht bij leden bekend.
Bvb dank voor een reactie,
Joep

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Squelch-instelling

#2 Bericht door PE2AAB »

Joep,

Dit topic zal de mod even verplaatsen naar (zend)ontvangers, het past daar beter.


Betreft je porto.
Niet om te zeuren maar ik moet je er even op wijzen dat gebruik hiervan niet is toegestaan zonder benodigde vergunning. Aangezien je bezig met het behalen van deze vergunning zal daar niet moeilijk over gedaan worden maar het is raadzaam om dat even in je post te vermelden omdat anders de beer los is op dit forum :D

De ideale instelling van het squelch niveau (ofwel het 'ruisonderdrukkingsniveau') is afhankelijk van je omgeving en situatie. Heb je weinig storing in de regio zal het ergens rond 1 of 2 liggen. Heb je meer rommel in de omgeving zal het 4 a 5 zijn. Let wel dat, hoe hoger je je niveau instelt, hoe sterker het station moet zijn om zich aan je hoorbaar te maken.

Ik geloof dat ik de instelling ergens rond de 2 heb. Op het randje tussen wel/geen ruis (maar dan wel aan de geen ruis kant natuurlijk ;-))

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Squelch-instelling

#3 Bericht door PA0ETE »

Onderwerp verplaatst.

Welkom Joep. En zolang het een vraag over de squelch betreft is er niets aan de hand. Als je gaat vragen hoe je het zendvermogen kunt instellen gaan er terecht wat wenkbrauwen omhoog :-)

Die Baofengs zijn helemaal geen gekke apparaten hoor.

Wees welkom hier, succes met de studie in elk geval!

(beheerder van dit forum)

joep
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2015, 21:03

Re: Squelch-instelling

#4 Bericht door joep »

PA0ETE schreef:Onderwerp verplaatst.

Welkom Joep. En zolang het een vraag over de squelch betreft is er niets aan de hand. Als je gaat vragen hoe je het zendvermogen kunt instellen gaan er terecht wat wenkbrauwen omhoog :-)

Die Baofengs zijn helemaal geen gekke apparaten hoor.

Wees welkom hier, succes met de studie in elk geval!

(beheerder van dit forum)

Plaats reactie