Yaesu FT-897D : SO-239 : interne plugverbinding naar print.

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Yaesu FT-897D : SO-239 : interne plugverbinding naar print.

#1 Bericht door PD0Q »

LS..
Ben recent in het bezit gekomen van een FT-897D (een van later gebouwden van na 2010 ) en verwonderde me toch wel over de vrij hoge ruis die deze set standaard gaf.

Het bekende 897 static/ruis euvel..?? (de TOKO filtertjes) ...echter ..die zien er prima uit ..
Hmm..als antenne eruit is is er ook geen ruis ..probleem duidt dus niet op het overbekende TOKO issue in dit geval..
Viel me wel op dat als ik aan de plug van de tussenkabel naar de RT-11 tuner rommel het ruisen sterker/zwakker wordt.. ..
dus in 1e instantie gewoon nieuw kabeltje gesoldeerd ipv van de RG-8 fatso die ik er tussen heb ..echter..weer opnieuw ruis bij beweging..

Set verder geopend daar ik de eigenlijke SO-239 entry zelf verdenk ... en bingo ...
De verbinding tussen achterzijde plug en print is nogal gebrekkig gedaan af factory .. koper draadverbinding zit gewoon los in de soldeer op de print ...duh...
waarschijnlijk heeft er een flinke zware coax aangezeten bij een vorige eigenaar wat op termijn stress heeft gegeven op de soldering aan de printzijde..
Hoogstwaarschijnlijk wel de hoofdreden geweest waarom setje in de verkoop is gegaan ..

Easy fix ..
Och..wie weet helpt dit verhaaltje weer anderen die een soortgelijk effect bemerken bij hun 897s daar dit waarschijnlijk bij heel veel setjes zal optreden vroeger of later .

73 Henk

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897D : SO-239 : interne plugverbinding naar pr

#2 Bericht door PD7MAA »

De nieuwe FT-991 heeft hier ook last van.

https://forums.qrz.com/index.php?thread ... re.502666/
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Plaats reactie