Mobiel set inbouw Volvo V60

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#1 Bericht door Roy pd8rw »

Is het een optie om je set op een plank te schroeven en die aan de onderzijde voorzien van klittenband? Als dit niet goed genoeg pakt op de vloerbedekking kun je evt de andere kant van het klitteband met een paar steekjes met naald en draad vast naaien aan de vloerbedekking.

De kabels krijg je eigenlijk altijd wel weggelegd door/onder de middenconsole .autoradio eruit en dan kun je vanaf daar 'hengelen' naar je kabels als je er niet met de hand bij kunt. Bij de meeste autos staat de middenconsole namelijk over de middentunnel heen en zit deze niet extreem vast geschroefd. Kwestie van voorzichtig beginnen en goed kijken of je een schroef of plug over het hoofd hebt gezien ipv iets teveel kracht zetten.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#2 Bericht door elsinga »

Zie een draadje elders hier op het forum, maar ik heb mijn set aan de middenconsole hangen met een U-beugeltje. Niks schroeven, wel alles binnen bereik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#3 Bericht door PA3JMS »

De body onder de bestuurders stoel op een plank gemonteerd.

Een speaker achter mijn hoofd gemonteerd. Zit bij mij een honden rek waar ik hem aan vast kon maken. Kan me ook voorstellen dat je een simpele beugel maakt waardoor hij achter of onder de hoofdsteun gemonteerd kan worden. Kabeltje kan dan direct naar de set onder je stoel.

Voor het frontje zelf een steun gemaakt waarmee hij in het midden console geplaats kan worden. Kabels naar de set onder de stoel zijn bijna niet te zien.

Antenne op de dak rail. coax via de achterklep en tussen de stoelen en onder de matten door naar de set. Ook bijna niet te zien.

Voeding is een 7Ah uur accu, Staat ook onder de stoel. Moet alleen af en toe mee naar binnen om op te laden. Ga nog een lader maken die ik aan sluit op de sigaretten aansluiting. Voordeel van de accu is dat het een stevige buffer is. Hoef ook niet bang te zijn dat de voeding onderbroken raakt. (los zittende sigaretten aansluit stekker)
73 Jan

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60 Veiligheid !

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

Aardig idee om een plank of accu onder de bestuurdersstoel te leggen, desnoods met klittenband maar dat wordt wel een projectiel als je een keer een klapper maakt.
Ernstig letsel aan enkels en achillespees kunnen er dan voor zorgen dat lopen een lange tijd erg moeilijk gaat.

Denk ook aan spullen op de hoedenplank. Als die jouw of je passagier raken......

Zet het goed vast zodat het niet door de ruimte kan vliegen. Doe er een paar stevige ty-wraps aan vast naar de verankeringen van de stoel.
Aan de zijkant van de middenconsole is de beste plek als je het daar kwijt kunt.

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#5 Bericht door PE1DON »

Hoi,

Ik rijd dan ook rond in een Volvo, maar dan de V70. Ik heb zelf ook een Icom 2730E en ik heb de basisunit gewoon in de bagageruimte gebouwd. Ik weet niet hoe dat bij de V60 geregeld is, maar een V70 heeft een dubbele bodem in de kofferruimte. En in de dubbele ruimte zit ook een bodemplaat met allemaal vakjes
http://www.gebruiktevolvotest.nl/conten ... calecanvas
In een van die vakjes kun je de beugel van de Icom schroeven met enkele van de meegeleverd grote parkers. En in die beugel hang je dan de Icom set
Op de roofrail van de auto heb ik een Diamond beugel geplaatst met de antenne. De coax kabel gaat langs de achterklep naar beneden en met een zwanenhalsbocht naar binnen. Bocht is belangrijk als je wilt voorkomen dat er regenwater naar binnen loopt.

Vanuit de bagageruimte heb ik een kabel lopen naar het dashbord. Op het dashboard zit een Brodit houder met daarop de metalen beugel om het frontje van de Icom 2730 te bevestigen.
Voor de bestuurdersstoel zit een luidspreker met een aantal parkers in de bodem geschroefd. Deze luidspreker is via een kabel aangesloten op de luidsprekeraansluiting van de Icom.
De spanning 12Volt spanning heb ik afgetapt van een dikke 12 volt kabel die ik in de ruimte naast het reservewiel gevonden heb. Je kunt een kabel met een (veiligheids)speld testen op spanning. Dan weet je voordat je de kabel aanpelt of er 12V op staat. Staat er spanning op dan snij je de kabel aan, soldeert daar een snoer aan vast en tape het geheel weer af met zelfvulkaniserend tape. De Icom heb ik ingesteld op een AutoPowerOf tijd van 60 minuten.

Ik zal binnenkort op mijn WebSite wel een compleet artikel plaatsen hoe het geheel in de auto gemonteerd is. (http://www.pe1don.nl)

Evert
PE1DON
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#6 Bericht door PA3JMS »

De accu die ik gebruik is een 7ah accu. Een brandmeld centale accu. Deze is dus niet zo groot. Hij staat naast de set op de plank. De accu staat in een uitsparing en daardoor redelijk vast. Om dat alles onder de stoel gemonteetd zit verwacht ik niet dat dit het grootste probleem is bij een klapper.
73 Jan

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#7 Bericht door ON5RKN »

nu we het toch over auto's hebben...

Ik zoek iets voor op mijn bestelwagen ( citroen Berlingo ) te plaatsen

het voortuig doet vooral dienst om te opereren als /P bij allerhande activaties en ook
om te gebruiken in B-EARS IN pa DARES

Wat is dus zoek is een soort opbouw montagedoos waarlangs diverse antennekabels in de wagen
kunnen worden gebracht zonder een deur of raam open te laten

minimum 3 coax RG213 en of RG58 stuurkabel rotor en 2 tot 3 spare ingangen
bestaat er zoiets betaalbaar? of iemand een idee?
Ik heb al eens navraag gedaan bij een bedrijf die commandovoertuigen
voor hulpdiensten inricht maar die kwamen met te zot duren oplossingen voor de dag

Ronny

sottezero
Berichten: 815
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#8 Bericht door sottezero »

ik heb ooit voor een SUV met zonnepanelen een dakdoorvoer gekocht.
Eigenlijk bedoeld voor een boot, maar als het goed is voor een boot is het ook goed voor een auto.
Doorvoor was 2 voudig 6mm2 nodig en kostte 20 euro exclusief speciale lijm (en die lijm was bijna 2x zo duur als de doorvoer).

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#9 Bericht door Randy »

ON5RKN schreef:(...)Wat is dus zoek is een soort opbouw montagedoos waarlangs diverse antennekabels in de wagen
kunnen worden gebracht zonder een deur of raam open te laten(...)
Google even op: MFJ cable pass thru. Er zijn kant en klare oplossingen voor. Eigenlijk bedoeld als doorvoer in het kozijn, maar ik zie geen reden waarom het in de auto niet zal werken. Al moet je wel rekening houden met weersinvloeden, rijweerstand, etc.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#10 Bericht door PA1OKZ »

Heb je iets aan mijn foto's gehad EJ?

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#11 Bericht door pe1br »

ON5RKN schreef: Wat is dus zoek is een soort opbouw montagedoos waarlangs diverse antennekabels in de wagen
kunnen worden gebracht zonder een deur of raam open te laten

minimum 3 coax RG213 en of RG58 stuurkabel rotor en 2 tot 3 spare ingangen
bestaat er zoiets betaalbaar? of iemand een idee?
Ik heb al eens navraag gedaan bij een bedrijf die commandovoertuigen
voor hulpdiensten inricht maar die kwamen met te zot duren oplossingen voor de dag

Ronny
Ik zou eens in de caravan handel kijken, daar hebben ze ook kant en klare oplossingen voor antenne en stroom kabels.
Die zijn vast aan te passen naar wat jij wilt:
Afbeelding
http://www.johnscross.co.uk/bullfinch-e ... point.html

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#12 Bericht door PE2AAB »

Eric,

Ik heb een On Glass antenne ooit geïnstalleerd, weliswaar voor 27MC, maar deze na een weekje weer mogen vervangen. Dat capacitief overbrengen werkt niet echt lekker. Hele gekke dingen die in de auto gebeurde als de PTT werd ingedrukt.

Wat een 2m/70cm versie doet (bestaan er wel dualband sprietjes?) weet ik niet maar ikzelf zou er niet meer voor kiezen.

Ik vind de oplossing van PE1DON wel mooi.

Ik weet dat Paul, PA0SON, ook een antenne op een Volvo heeft en, ik geloof, met een achterklep beugel.
Afbeelding
http://www.diamondantenna.net/k400.html
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero
Berichten: 815
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Mobiel set inbouw Volvo V60

#13 Bericht door sottezero »

Ik heb jaren met een on-glas antenne rondgereden, heerlijk.
Nooit gezeik dat je hem niet bij je hebt, vergeet erop te zetten, geen krassen in de lak van magneetvoeten, geen gaten boren in het dak.
Blijft ook met 300km/h gewoon zitten, mag je in duitsland ook boven de 130km/h rijden in tegenstelling tot raamklem antenne's en zuignap/magneetvoet antennes.
Gewoon lekker plakken. Eerst een goede antenne zoeken (ken er maar 2), goed positioneren,, goed afregelen en dan werkt het als een trein.

ECHTER....

Werkt niet op getinte ramen, werkt niet op ramen met metaal film erin en erop, zonwerend glas en hatchbacks.

Werk nu (mijn huidige auto is inmiddels al de 6de met standaard zonwerende ramen vanaf fabriek) met een Diamond achterklep mount met een super gainer 7900 op een Diamond K600 mount. Op de huidige met een President LS-11CPL mount overigens omdat de Diamond K600 niet een groot genoeg opening had tussen de klem.

Plaats reactie