Prijzen van Portofoons

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Prijzen van Portofoons

#1 Bericht door PE9PE »

Beste radiovrienden,

Ik vraag mij af wat volgens jullie een portofoon mag kosten.
Een enkelband 2mtr of 70cm, dus geen dualband inclusief CTCSS, 1750Hz, snellader en groot batterypack.
Ik lees dan ook graag de onderbouwing waarom het dat bedrag mag/moet zijn.


73

Rob van den Ent
PE9PE

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

porto prijzen

#2 Bericht door pa3dsc »

Hier kun je voordelig winkelen.

http://www.jancorver.org/price/index.htm

Wat er niet in zit dat knutsel je er bij.

73 Martin pa3dsc

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: porto prijzen

#3 Bericht door PE9PE »

pa3dsc schreef:Hier kun je voordelig winkelen.

http://www.jancorver.org/price/index.htm

Wat er niet in zit dat knutsel je er bij.

73 Martin pa3dsc
Beste Martin,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest.
Ik bedoelde nieuwe portofoons.
Ook ben ik geïnteresseerd wat de gemiddelde (als die er is) amateur voor zo'n portofoon wil betalen en zo ja waarom.

73

Rob van den Ent
PE9PE

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#4 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik zou voor een portofoon 100 euro willen betalen.
Helaas heb je ze niet voor die prijs.
Waarom ik zeg 100 euro:
-een gsm, met veel complexere elektronica heb je voor die prijs en minder.
-PMR porto's heb je voor een paar tientjes. Het verschil tussen PMR en ham is niet zo heel groot, alleen het vermogen en de frequenties.
Voor die paar extra's mag hij dan wel wat duurder dan een paar tientjes zijn.

Helaas worden er niet zo veel HAM porto's verkocht waardoor ze niet zo goedkoop verkocht worden :(
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#5 Bericht door pe2er »

De nieuwe monoband VHF/UHF porto's uit China kun je voor rond de 100 Euro makkelijk aanschaffen. Als je even shopt voor rond de 70 Euro ook nog wel...

Vind ik een redelijke prijs.

Heb ooit €440 uitgegeven aan een dualband porto (TH-F7e). Dat vond (en vind) ik hem nog steeds waard ;-)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

#6 Bericht door PE9PE »

pe2er schreef:De nieuwe monoband VHF/UHF porto's uit China kun je voor rond de 100 Euro makkelijk aanschaffen. Als je even shopt voor rond de 70 Euro ook nog wel...

Vind ik een redelijke prijs.

Heb ooit €440 uitgegeven aan een dualband porto (TH-F7e). Dat vond (en vind) ik hem nog steeds waard ;-)
Beste Yannick en PE2ER,


Bedankt voor jullie reactie.
Die Chinese portofoons heb ik naar gekeken, maar geen enkele heeft CE/R&TTE en RoHS keur.
Dan kunnen wij natuurlijk zeggen, niets mee te maken, maar wij hebben daar wel mee te maken.
Tot nu toe betalen wij bij de bekende merken Icom, Yaesu, Kenwood en Alinco meer om deze reden maar ook omdat wij daar 2 jaar garantie op krijgen.
De Europese apparaten en importeurs moeten daar nu eenmaal terecht aan voldoen.
Omdat die Chinese dat niet kunnen zijn ze zo goedkoop.
Dus je betaald, in mijn ogen, voor de kwaliteit welke je geleverd krijgt.

Dat GSM apparaten zo goedkoop zijn heeft te maken met de aantallen.
Een minimum aantal van een produktie is 100.000 stuks in één keer.
Ik zie nog niet dat er 100.000 stuks portofoons van Kenwood of de andere merken gemaakt worden voor onze radiohobby in één produktierun.
PMR446 is een veel grotere markt en de aantallen, als ik de handel mag geloven, zijn daar vele malen hoger dan ook weer voor onze hobby.
Lijkt mij ook logisch omdat het licentievrij is.
Ik ben er nog steeds niet wat zo'n portofoon mag kosten voor onze hobby mag kosten.
Ik zie graag meer opmerkingen en prijsvoorstellen met onderbouwing komen.

73

Rob van den Ent
PE9PE

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#7 Bericht door pe2er »

PE9PE schreef:Die Chinese portofoons heb ik naar gekeken, maar geen enkele heeft CE/R&TTE en RoHS keur.
Dat hebben de zenders die ik zelf bouw ook niet, dus...
PE9PE schreef:Dan kunnen wij natuurlijk zeggen, niets mee te maken, maar wij hebben daar wel mee te maken.
...inderdaad, daar heb ik niets mee te maken.

CE Keurmerk heb je nodig als je iets wilt vérkopen in Europa. Zonder dat keurmerk mag je hier niets aanbieden. Om een product te kópen boeit dat keurmerk niet. Als het apparaat voldoet aan bijvoorbeeld FCC Part 15 is het prima acceptabel voor mij persoonlijk.

Zelfde voor RoHS - zal mij bommen of er teveel lood in m'n porto zit..

R&TTE is voor een zendamateur geen vereiste - onze apparatuur hoeft geen type-goedkeuring te hebben ;-)

Twee jaar garantie - boeit me ook niet. Voor die 100 Euro koop ik wel een nieuwe als 'ie afbreekt...

Toto zover mijn botte-bijl benadering.

Maar ik begrijp dat jou een hoger bedrag beter uitkomt Hahahahahahaha ;-)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

#8 Bericht door PE9PE »

pe2er schreef:
PE9PE schreef:Die Chinese portofoons heb ik naar gekeken, maar geen enkele heeft CE/R&TTE en RoHS keur.
Dat hebben de zenders die ik zelf bouw ook niet, dus...
PE9PE schreef:Dan kunnen wij natuurlijk zeggen, niets mee te maken, maar wij hebben daar wel mee te maken.
...inderdaad, daar heb ik niets mee te maken.

CE Keurmerk heb je nodig als je iets wilt vérkopen in Europa. Zonder dat keurmerk mag je hier niets aanbieden. Om een product te kópen boeit dat keurmerk niet. Als het apparaat voldoet aan bijvoorbeeld FCC Part 15 is het prima acceptabel voor mij persoonlijk.

Zelfde voor RoHS - zal mij bommen of er teveel lood in m'n porto zit..

R&TTE is voor een zendamateur geen vereiste - onze apparatuur hoeft geen type-goedkeuring te hebben ;-)

Twee jaar garantie - boeit me ook niet. Voor die 100 Euro koop ik wel een nieuwe als 'ie afbreekt...

Toto zover mijn botte-bijl benadering.

Maar ik begrijp dat jou een hoger bedrag beter uitkomt Hahahahahahaha ;-)
Beste PE2ER,


Bedankt voor je reactie maar je haalt duidelijk een aantal dingen door elkaar.
Om met het laatste te beginnen: NEE mij komt een hoger bedrag niet goed uit, maar wij moeten wel appelen met appelen vergelijken.
Wij spreken over apparatuur hier volgens de wet geïmporteerd en niet over Ping Pong apparatuur.

ELK apparaat wat verkocht wordt in Europa heeft CE/R&TTE (Dit is geen typegoedkeuring maar een algemene EMC keuring) en RoHS nodig.
OOK zendapparatuur voor ons moet daaraan voldoen volgens ETS 300684 Zie deze link http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch ... tID=110549.
Dus je vergist je.
Voor Mobilofoons en Portofoons is dat ETS 300086 en voor PMR446 is het ETS 300296.

Zelfbouw is gelukkig een uitzondering maar moet wel aan minimumeisen voldoen overigens.
Of jij het nu zelf importeert (dan moet je het aan de norm aanpassen) of bij een bedrijf besteld dat het voor jou importeert.
Het is zelfs zo wanneer jij een commercieel apparaat importeert en dat voldoet niet aan de eisen jij strafbaar bent.
M.a.w. als jij storing veroorzaakt met een niet goedgekeurd commercieel apparaat ben jij diegene die het op moet lossen en bij ernstige storing kans van inbeslagname en intrekking machtiging/vergunning/registratie.
Het is mij duidelijk dat jij dat niet belangrijk vindt, maar voor de zuiverheid van het antwoord van mijn vraag wel.

Ondanks alles bedankt vor je botte bijl antwoorden en geniet van je goedkope Chinese importen zou ik zeggen.
Ik wacht geduldig af wat anderen te melden hebben.

73

Rob van den Ent
PE9PE

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#9 Bericht door pe2er »

PE9PE schreef:Ondanks alles bedankt vor je botte bijl antwoorden en geniet van je goedkope Chinese importen zou ik zeggen.
Bedankt Rob,

Dat we van inzicht verschillen, daar zijn we het gelukkig wel over eens :)

Mag ik je vragen met welk doel je deze informatie verzamelt?

Erwin

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

#10 Bericht door PE9PE »

pe2er schreef:
PE9PE schreef:Ondanks alles bedankt vor je botte bijl antwoorden en geniet van je goedkope Chinese importen zou ik zeggen.
Bedankt Rob,

Dat we van inzicht verschillen, daar zijn we het gelukkig wel over eens :)

Mag ik je vragen met welk doel je deze informatie verzamelt?

Erwin
Hallo Erwin,

Ik heb geen speciaal doel.
Hoor regelmatig allerlei qso's over dit soort zaken en dacht laat ik het gewoon eens hier vragen.
Ook omdat ik ervaar dat er veel ongenuanceerde of onvolledige opmerkingen kreten geroepen worden tijdens qso's.
Als men het uitschrijft dan is het soms toch allemaal anders dan men in eerste instantie riep omdat ze er dan eerst toch wat langer over nadenken.
Ik ben overigens al jaren importeur in de professionele communicatie met Mobilofoons en Portofoons en al zo'n meer dan 30 jaar zendamateur.
Daardoor weet ik een heel klein beetje waar ik het over heb met keuringen zoals CE en R&TTE etc.

Veel plezier met onze mooie hobby.

73

Rob van den Ent
PE9PE

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#11 Bericht door vk2gwk »

Dan zal ik eens antwoord proberen te geven op de vraag....

Voor een portofoon, monoband of multiband heb ik NIKS meer over. Die dingen hebben voor mij afgedaan. Ik heb er nog een in de kast liggen die er al jaren niet meer is uitgeweest. Vroeger gebruikten Agnes (VK2GWI - PA3ADR) en ik die dingen om elkaar te kunnen bereiken als we onderweg waren: bijv. bij het shoppen elkaar terug vinden. Nu hebben we allebei een mobile phone.....makkelijker, betrouwbaarder enz.

De porto's hebben voor mij afgedaan toen de repeaters "vervuilden" en je je daar met goed fatsoen niet meer kon laten horen. Zonder bruikbare repeater is het bereik dermate beperkt dat ik het bijna kan beschreeuwen.

Dus de optimale prijs? Je hoeft me er nog geen eens een kado te doen. :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#12 Bericht door Steef »

Ik heb twee jaar geleden een duo band porto gekocht op de beurs in rosmalen.
Dit is tevens een breedband ontvangertje met zelf een feriet antenne.

Ik heb er later wel een klein mobiel sprietje bij gekocht maar goed.

Ik heb er sinds die tijd toch wel veel plezier van gehad, en heb de porto eigenlijk altijd bij me. Hij staat niet vaak aan! Maar het is wel handig om eventueel wat tijd mee te doden (meestal luisteren).

Ik vind dat een accu lading erg lang mee gaat, en dit is wel erg belangrijk!
De porto was ongeveer 280,00 euro. Gezien de mogelijkheden en het feit dat ik slechts 1x in de 3 a 4 weken de porto op hoef te laden vind ik dat dit een prijs is die nog net kan voor zo'n porto.

Let wel! Voor veel mensen is 280 euro een bedrag waar zij hard voor meten sparen!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa3gws
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2006, 21:04
Locatie: delft

#13 Bericht door pa3gws »

ik denk dat je eerst voor jezelf moet uitmaken wat je er max aan kwijt wil
en dan gaan zoeken naar een exemplaar wat overeen komt met jou wensen
ik heb zelf lang geleden een kenwood TM-78E gekocht voor 1000,00 GULDEN
dat was toen een redelijke prijs voor een nieuwe porto
en ik moet zeggen dat ik er nog steeds plezier van heb
maar ik was toen nog vrijgezel en de meeste centjes verdwenen in de hobby
dus het is maar net wat je ermee wil en wat je wilt investeren in een porto
Het radio virus is ongeneesbaar het steekt steeds weer de kop op.

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Porto reactie van Ray

#14 Bericht door pd9ray »

Eerlijk gezegd vindt ik voor een duoband porto 100 tot 150 euro redelijk.
Ik heb een Icom Ic-e 90, en daar heb ik een bedrag van 289 euro voor betaald.
Dit was in de periode vlak na het behalen van mijn licentie.
Hoewel ik erg zuinig ben op mijn spullen, is het apparaat ook al een keer terug geweest voor reparatie.
Het was bezweken aan de hoge temperatuur die het zelf produceert.
Eerlijk is eerlijk, binnen een week had ik 'm terug en was ie kosteloos gerepareerd, maar het advies luidde: niet langer als een minuut zenden op hoog vermogen, en hierna 5 minten laten afkoelen.
Met andere woorden: Het apparaat produceerd te veel warmte, en bezwijkt hieraan, en dan moet je maar minder lange doorgangen maken.
Dat was trouwens niet de eerste pech die ik had met dit toestel.
Toen ik 'm kocht waren de accu's zover ontladen, dat ze van het ladertje geen stroom meer accepteerden.
Dus als ik dit van tevoren geweten had, en gewten had dat ik er zo weinig gebruik van zou maken, dan had ik voor 60 tot 100 euro ook zo'n chinees portootje opgehaald.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Ray

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Porto reactie van Ray

#15 Bericht door PE9PE »

pd9ray schreef:Eerlijk gezegd vindt ik voor een duoband porto 100 tot 150 euro redelijk.
Ik heb een Icom Ic-e 90, en daar heb ik een bedrag van 289 euro voor betaald.
Ray


Hallo Ray,

Bedankt voor je reactie.
Kun jij mij dan vertellen waarom 100 tot 150 Euro redelijk zou zijn?


73

Rob van den Ent
PE9PE

Plaats reactie