FT-991

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: FT-991

#46 Bericht door PG7VG »

Jammer dat (m.i.) zo'n mooie set deze slechte start maakt......
73, Peter.

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: FT-991

#47 Bericht door PA1WBU »

PD7PG schreef:Jammer dat (m.i.) zo'n mooie set deze slechte start maakt......
Kinderziektes komen wel vaker voor. Niet heel leuk maar als de leverancier/fabrikant snel en adequaat handelt
en ze oplost dan is het te overzien.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: FT-991

#48 Bericht door PA2LAD »

PD7PG schreef:Jammer dat (m.i.) zo'n mooie set deze slechte start maakt......
Onderdelen kunnen pas na verloop van tijd problemen gaan geven door te weinig koeling b.v. of je hebt b.v. een probleem met bepaalde filters in je ontvanger. Die worden gemaakt en komen vervolgens terecht in allerlei merken toestellen. In de consumentenhandel wordt er vanuit gegaan dat 10% van de verkochte materialen iets mankeert en terug komen. Misschien een troost: ik werk wel eens aan projecten van veel grotere waarde en ook die hebben problemen :wink:

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: FT-991

#49 Bericht door on7wp »

nog eens ruststromen...

1,5 A russtroom per FET is wel waanzinnig veel, temeer als je de 3de orde IM getallen ziet in de ARRL review. De set is gewoon TX-matig bar slecht, en er een eindtrap achter zetten is helemaal te gek, tenzij het een type is dat je met minder dan 10W kan uitsturen zoals een Expert 1,3K.

40 Watt ruststroom in dergelijk klein doosje daar valt over te discussieren. Feit is dat Yaesu druk bezig is een lamentabele reputatie op te bouwen wat betreft de eindtrappen en hun ruststroom, denken we maar even aan de eerste generatie FT817 die zichzelf opblies, de FT857 en FT897 die allemaal geleverd werden met foutief (meestal te laag) geregelde ruststromen alsook het probleem met de driver die zich half opblaast wat resulteert in lage output op 70 cm.

Toen ik de advertenties zag verschijnen van de FT991 zette ik hem meteen op mijn verlanglijstje, met de intentie om hem 1 jaar na lancering te kopen ivm de bugs. (ik had een van de eerste IC7000 van Icom met niet anders dan problemen dus mijn lesje geleerd) Nadat ik de diverse reviews las besloot ik af te zien van de aankoop, de zender is gewoon te slecht en de synthesiser helemaal benedenmaats. De zijbandruis is waanzinnig hoog voor de huidige stand van de techniek. Dit kan nooit een goede ontvanger zijn met dergelijke benedenmaatse synthesizer.

Wat me ook opvalt is dat er zeer veel FT991 op tweedehandssites aangeboden worden 'amper gebruikt' wat een zeer bedenkelijk signaal is.

Ik kom meer en meer tot het besluit dat alleen radios van voor 2000 (remember de lood historie) op termijn betrouwbaar zijn en weinig uitval vertonen. Mijn FT1000D, IC775DSP, TS830, Kachina, IC275-475-1275, TS690 geven geen krimp ondanks dagelijks gebruik. Helaas zijn er maar weinigen uit dat tijdperk met DSP...

Ik denk niet dat ik nog veel nieuwe zoot ga kopen.

Pedro.Wyns@gmail.com ON7WP

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: FT-991

#50 Bericht door radioshack »

Voor iedereen die wel van nieuwerwets spul houd en het nog niet gezien heeft heb ik het één en ander over de FT-991 beweerd:http://www.amateurtele.com/index.php?artikel=168


8)
PD7PG schreef:Jammer dat (m.i.) zo'n mooie set deze slechte start maakt......
Idd! :D De DNR is echt top! Zelfs bij S3 SSB ontvangst op letterlijk 10cm draad klinkt het ruisvrij als FM!
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FT-991

#51 Bericht door Gerton »

radioshack schreef:Voor iedereen die wel van nieuwerwets spul houd en het nog niet gezien heeft heb ik het één en ander over de FT-991 beweerd:http://www.amateurtele.com/index.php?artikel=168


8)
PD7PG schreef:Jammer dat (m.i.) zo'n mooie set deze slechte start maakt......
Idd! :D De DNR is echt top! Zelfs bij S3 SSB ontvangst op letterlijk 10cm draad klinkt het ruisvrij als FM!
Gelezen..mooi verslag. Ene.... Ik ben super blij met mijn ft911. Zo rustig om te luisteren lijk fm.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: FT-991

#52 Bericht door ----- »

radioshack schreef:De DNR is echt top! Zelfs bij S3 SSB ontvangst op letterlijk 10cm draad klinkt het ruisvrij als FM!
Zelf zou ik het gedrag op de 40 meter band met een fullsize antenne tijdens de CQWW een betere test vinden om te kijken of je ontvanger goed is.

pe1rbr
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2015, 10:00
Roepletters: PE1RBR

Re: FT-991

#53 Bericht door pe1rbr »

Ben ook echt onder de indruk van DNR (nadeel is dat je nu waarschijnlijk beter hoort dan het tegenstation :lol: ). Lijkt me beter verstaanbaar voor de kids tijdens de JOTA 8) . Ben alleen wel bang dat deze FT-991 nog even terug mag :( Het lijkt er een beetje op dat er op 40 meter niet meer dan 10 Watt uit komt :shock: :cry: . Op 20 nog wel bijna 100 Watt. Was qua serienummer een twijfelgeval (5J***) en heb gelukkig ook garantie. Eerst maar eens bij een collega amateur aan een externe PO meter gaan hangen.

pe1rbr
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2015, 10:00
Roepletters: PE1RBR

Re: FT-991

#54 Bericht door pe1rbr »

Hmmm, Net even weer gekeken op 40 en wil hij wel weer meer dan 10 Watt leveren. Misschien moet ik ook mijn endfed maar eens tegen het licht houden.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: FT-991

#55 Bericht door pa3kc »

pe1rbr schreef:Hmmm, Net even weer gekeken op 40 en wil hij wel weer meer dan 10 Watt leveren. Misschien moet ik ook mijn endfed maar eens tegen het licht houden.
Meten is weten.

Meter en dummyload er aan en je weet het. Dit is gis werk.

Een week geleden heb ik trouwens de cashback mogen ontvangen van Yaesu.

pe1rbr
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2015, 10:00
Roepletters: PE1RBR

Re: FT-991

#56 Bericht door pe1rbr »

De set is nu even een paar nachtjes logeren. Output bleek inderdaad niet te kloppen (ik heb het eerst thuis getest met een dummy load). Vanaf 14 Mhz tot 28 Mhz klopte het vermogen wel maar daaronder en daarboven op HF kwam hij dus wat adem tekort.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: FT-991

#57 Bericht door PA1GVZ »

Nieuw firmware (V2.12) voor de FT-991. Alleen nog te vinden op de Japanse website.

https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search

De belangrijkste wijzigingen:
1. Voeg de "WATER Fall2" in het menu van de modus 117 (scope weergavemodus), een multi-color waterval scherm dat de sterkte van het signaal in verschillende kleuren weergeeft.
2. Functionele verbetering en optimalisatie.
Waterval kleur.JPG
Waterval kleur.JPG (25.65 KiB) 6698 keer bekeken

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: FT-991

#58 Bericht door pa5wil »

PA1GVZ schreef:Nieuw firmware (V2.12) voor de FT-991. Alleen nog te vinden op de Japanse website.

https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search

De belangrijkste wijzigingen:
1. Voeg de "WATER Fall2" in het menu van de modus 117 (scope weergavemodus), een multi-color waterval scherm dat de sterkte van het signaal in verschillende kleuren weergeeft.
2. Functionele verbetering en optimalisatie.
Waterval kleur.JPG
Via de link kan ik alleen de handleiding downloaden, geen 2.12 firmware
Wil

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: FT-991

#59 Bericht door PE2AAB »

Wil51 schreef:
PA1GVZ schreef:Nieuw firmware (V2.12) voor de FT-991. Alleen nog te vinden op de Japanse website.

https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search

De belangrijkste wijzigingen:
1. Voeg de "WATER Fall2" in het menu van de modus 117 (scope weergavemodus), een multi-color waterval scherm dat de sterkte van het signaal in verschillende kleuren weergeeft.
2. Functionele verbetering en optimalisatie.
Waterval kleur.JPG
Via de link kan ik alleen de handleiding downloaden, geen 2.12 firmware
Iets naar beneden scrollen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: FT-991

#60 Bericht door pa5wil »

dank het is gelukt. downloaden dan. upgraden moet ik nog doen :D Taal menu veranderd toch niet naar japans? Kan ik toch niet beter wachten tot firmware op europese website staat?
Wil

Plaats reactie