QYT KT8900, korte test

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

QYT KT8900, korte test

#1 Bericht door PD8RK »

Vorige week heb ik (na bijbetaling aan DHL :? ) mijn QYT KT 8900 ontvangen.

Hobby gaat nog steeds op klein budget, maar de baofeng was voor basis toch iets te weinig met 4w. Deze setjes kosten via aliexpress ongeveer 95 eur incl programmeerkabel, en als je pech hebt 35 eu kosten aan douane. Doen 25/20 watt op VHF/UHF, niet kunnen verifieren, geen metertjes hier helaas.

Eerste indruk na een paar dagen valt niet tegen. Verstaanbaarheid is volgens de rapporten prima. Set wordt iets warm maar niet te veel. Is ook een aardig brok alu waar ie van gemaakt is.
De software wordt over gemopperd blijkbaar, maar zodra je de prolific 3.2.0.0 drivers erin hebt gezet draait t prima (zodra je de knop 'engels' hebt gevonden...)

Speakertje is mooi duidelijk. Formaat lekker handig klein. Al met al, tot nu toe tevreden!
Mochten jullie nog vragen hebben of iets getest willen hebben, hoor ik t wel.
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: QYT KT8900, korte test

#2 Bericht door EA5JEX »

Ik vraag me af hoe het met de bestendigheid tegen sterke signalen is. Dat is bij de Leixen een probleem. Ook de modulatie kwaliteit en natuurlijk harmonische uitstraling.
Kees

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: QYT KT8900, korte test

#3 Bericht door PD8RK »

Op modulatie goede rapporten gehad, maar bekend is natuurlijk dat de quality control hit or miss is uit china...

Grootsignaalgedrag moeilijk te zeggen aangezien ik m als vaste set gebruik en niet in de buurt van masten of wat dan ook zit.
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: QYT KT8900, korte test

#4 Bericht door bubbe »

Ziet er ook leuk uit mooi klein dus is in elke auto wel ergens te plaatsen . schermpje lijkt op die uit de baofeng uv-5r
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: QYT KT8900, korte test

#5 Bericht door PD8RK »

menusysteem lijkt er ook erg op. Denk voor 90% baofeng-engine :-), zwaardere eindtrap.
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: QYT KT8900, korte test

#6 Bericht door PE2P »

Volgens mij is dit dezelfde set onder andere naam
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=123831
en die heeft een ventilator achter op
lijkt wel een mod.
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: QYT KT8900, korte test

#7 Bericht door PD8RK »

klopt. Is dezelfde in de plus versie. Toch wordt die van mij niet heet dus noodzaak van de mod ontgaat mij enigszins. Misschien was ie nodig om een duurdere plus versie te kunnen introduceren :-)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: QYT KT8900, korte test

#8 Bericht door PA3RIS »

Is wel een leuk ding voor weinig geld. Zou ook leuk zijn voor bijvoorbeeld APRS. Ik rijd nu nog rond met een oude Condor 16 in de auto.

PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: QYT KT8900, korte test

#9 Bericht door PA2GLA »

Het is wel jammer dat er alleen een nep S-meter op zit. Of kun je die zelf nog programmeren?
73's Jan PA2GLA

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: QYT KT8900, korte test

#10 Bericht door PD8RK »

Helaas. Niks S meter... Is gewoon grote busy indicator :)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: QYT KT8900, korte test

#11 Bericht door radioshack »

Sinds eergisteren ook een goedkopie setje ontvangen voor in de werkplaats. En het kassie uiteraard even op de testbank gehad. 8)

De ontvangstgevoeligheid lijkt prima. (Uit mijn hoofd iets van -127 dBm...) De harmonischen zijn echter wel om te huilen. De (sterkste) derde harmonische valt midden in de 70 cm band en is ongeveer 30 dB zwakker dan de grondgolf. Van een "echte" zender mag verwacht worden dat er een onderdrukking van 60 dB gehaald kan worden. Dit is dus een factor 1.000 meer ongewenste emissie... Uit een snelle test blijkt dat de onderdrukking op 70 cm wel de 60 dB "norm" haalt.
amateurtelecom-QTY-KT8900-VHF-harmonics.png
Het voornemen is dat verdere testen en resultaten hier gaan verschijnen: http://amateurtele.com/index.php?artikel=213
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: QYT KT8900, korte test

#12 Bericht door PD0FYA »

Factor 1000 blijft echt 30dB. Vermogen dan. Ik geef toe dat het slecht is maar factoren worden niet voor niets uitgedrukt in dB. Niemand weet wat je bedoelt als je factoren gebruikt. Want als je de harmonischen gaat meten in Volt aan de uitgang van je Chinese transceivertje zie je daar een factor 32 ongeveer. Niet duizend.

Wat overigens ook interessant is, is dat output filters normaliter worden ontworpen in 50 Ohm systeem. Als er echter een mismatch is, afhankelijk van deze mismatch en de opbouw van het filter in de transceiver, gedragen deze filters zich soms anders in real life. Bedenk dus dat meten in 50 Ohm misschien verschillen zichtbaar maakt die bij een reële belasting er wel eens anders uit kunnen zien.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: QYT KT8900, korte test

#13 Bericht door radioshack »

meganerd schreef:Factor 1000 blijft echt 30dB. Vermogen dan. Ik geef toe dat het slecht is maar factoren worden niet voor niets uitgedrukt in dB. Niemand weet wat je bedoelt als je factoren gebruikt. Want als je de harmonischen gaat meten in Volt aan de uitgang van je Chinese transceivertje zie je daar een factor 32 ongeveer. Niet duizend.

Wat overigens ook interessant is, is dat output filters normaliter worden ontworpen in 50 Ohm systeem. Als er echter een mismatch is, afhankelijk van deze mismatch en de opbouw van het filter in de transceiver, gedragen deze filters zich soms anders in real life. Bedenk dus dat meten in 50 Ohm misschien verschillen zichtbaar maakt die bij een reële belasting er wel eens anders uit kunnen zien.
Voor een leek/minder ervaren amateur zegt 30 dB wellicht niet zo veel. Als er sprake is van een factor geeft dat meer gevoel. Een overschrijding van een factor 2, 1.000 of 10.000.000 geeft een aardig inzicht in de mate van overschrijding. In het begeleidend schrijven, dat ik voor het gemak hieronder heb toegevoegd, staan de limieten in dBc en dBm weergegeven voor de cracks. ;-)

"According to the Dutch "Gebruikersbepalingen amateurfrequentiegebruik" number 212-3.3 of the 20th of augustus 2012 part 3.1 it's not allowed to radiate spurious signals of -36 dBm or -60 dBc between 50...1.000 MHz wherever the highest number is applicable. The highest harmonic (at 435 MHz) is -29,55 dBc (decibell relative to the carrier). This is approximately 30 dB (1.000 times) worse than alowed. The transmit power during the test is 20 Watts. At 435 MHz this is approximately 30 dB less of 20 Watts. This is approximately 20 mW / 13 dBm. The maximum limit is -26 dBm. Therefore the spurious radiaton doesn't meet the limits. The third harmonic (the worst one) is represented at the 70 cm band. (144 MHz * 3 = 432 MHz and 146 MHz * 3 = 428 MHz) When transmitted at the 70 cm band, the -60 dBc limits are met at a first glance and therefore shouldn't be a problem."

Ik sluit mij aan dat een afwijking in impedantie invloed kan hebben op het gedrag van een filter. Ik betwijfel echter of een misaanpassing van een substantiele impedantie ineens zorgt dat de demping van het filter ineens 30 dB meer dempt. Daarbij is 50 Ohm de standaard en een extra variabele introduceren in een meting lijkt mij niet bijdragen aan de duidelijkheid. Ik test ook de zender en tenslotte niet de transmissielijn en/of de antenne.

Ik betwijfel zelfs of er wel een laagdoorlaatfilter in het circuit opgenomen is. Zelfs een kristaloscillator zonder laagdoorlaatfilter presteert in sommige situaties beter. Opmerkelijk is dat het probleem van de harmonischen niet optreed bij 70 cm. Denkbaar is het dat er één laagdoorlaatfilter is toegepast op de antenne aansluiting en daardoor tot ongeveer 500 MHz niets dempt. Ik hoop het schema nog te kunnen achterhalen om te kijken over een LC kring te vinden is. Beter nog, ik hoop in het circuit een opening te vinden waar een laagdoorlaatfilter in het VHF circuit bij te plaatsen is. Maar ik ben nog niet in gelegneheid geweest om in het kassie te kijken. ;-)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Plaats reactie