Ervaringen met de Yaesu FT-991

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#16 Bericht door PA3HHO »

PC9T schreef:Wat mij wel al opvalt is dat er al gauw enkele FT991's op internet te koop staan, en eigenlijk allemaal met dezelfde klacht. Storing door PLC's en voedingen van LED verlichting, waardoor bijna onbruikbaar.
Volgens mij worden ze echt niet massaal aangeboden hoor, ik zie ze in ieder geval niet. Mogelijk dat bij sommigen de verwachtingen te hoog gespannen waren m.b.t. IF DSP functionaliteit. Die is echt goed te noemen, maar is niet opgewassen tegen storing van import LED verlichting of PLC. Ik vind de ontvanger op HF zeer prettig om naar te luisteren en de bonus is natuurlijk 2m én 70cm. De ontvanger van de FTdx-3000 is overigens absoluut niet gelijk aan die van de FTdx-1200 zoals hierboven wordt gesuggereerd. De "architectuur" van de FTdx-3000 is gelijk aan de hoofdontvanger van de FTdx-5000 (double conversion), de "architectuur" van de FTdx-1200 is gelijk aan de subontvanger van de FTdx-5000 (triple conversion). De FT-991 heeft de (oude) "architectuur" van de FT-950 / FT-2000 maar waarschijnlijk nog enigszins verbeterd. De FT-950 had een prima ontvanger en daarmee is de FT-991 echt wel een stap voorwaarts t.o.v. de FT-897D. Of dat het verschil maakt tussen wel of niet kunnen werken van je tegenstation, dat betwijfel is. Feit is dat de FT-991 prettiger luistert dan de FT-897D en de IF DSP functies beter werken dan de AF DSP op de FT-897D.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#17 Bericht door pd0ejn »

Goedendag radio professionals,
Het schijnt dat deze radio niet wil samenwerken ( CAT besturing ) met de eerdere, vrije te gebruiken versie`s van Ham Radio de Luxe.
Dat vind ik een zeer ernstig min punt, temeer daarmee ook de digi modes niet via HRD te gebruiken zijn.
Lang leve de nieuwste software.....
Verder een leuke set !

Groeten van Rene.
Luctor-Et-Emergo

Roy pd8rw
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#18 Bericht door Roy pd8rw »

Dan gebruik je n1mm+als logbook/cluster hulpje index etc
En voor het digi gebeuren is er wel meer aanbod als hrd en veel nog gratis ook. Minstens zo goed of misschien wel beter als hrd digipan mixW etc .

pd4rw
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 jun 2008, 09:47

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#19 Bericht door pd4rw »

Hallo.

Ik heb sinds een paar weken ook de FT-991 erbij gekocht als 2 de set.
Bevalt goed werkt samen met ham radio de luxe 6.3 en ook met N1MM+.
Nu heb ik alleen een vraag over het C4fm system fusion ,hoe moet dit ingesteld worden ?
Ik heb de laatste software erin gezet en de manual gedownload maar dan?
k ben echt een HF man, maar het zit er op en dan wil ik het graag werkend hebben....
Op HF werkt de set goed het is echt een Yaesu set met ongeveer de zelfde menu structuur als andere Yaesu,s.
Krijg mooie modulatie rapporten i.s.m. een Heil pro set plus equaliser gewoon op de standaard instellingen
Heb er dit weekend mee meegedaan aan de WAE contest en leuke Dx er mee kunnen werken.

Ron PD4RW
YAESU FTdx-5000d

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#20 Bericht door pa3met »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Als je PLC in de buurt hebt maakt de type set niet zoveel. Er zullen er ongetwijfeld zijn die het "iets" kunnen onderdrukken.

Ondanks dat ik zelf een PLC in huis heb merk ik hier op HF nauwelijks wat van. Op 2M wel storing van mijn eigen PLC.
noem het maar "iets"

PLC off: https://www.youtube.com/watch?v=gnwc3O1DiKI

PLC on: https://www.youtube.com/watch?v=bDAq7XzyDSE

PLC van de buren draai ik vrijwel compleet weg.

https://www.youtube.com/watch?v=V1E7vvTF6-Q

(de antenne is steeds afgestemd op de freq die in het display staat voor maximaal genot van de PLC)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#21 Bericht door PA3HHO »

Lijkt mooi maar ik zou het wel eens willen horen op een frequentie waar gemoduleerd wordt. Kun je daar ook ff een filmpje van maken? Als het van onverstaanbaar naar verstaanbaar gaat, dan ben ik wel onder de indruk...
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#22 Bericht door pd0rkc »

pd4rw schreef:Hallo.

Ik heb sinds een paar weken ook de FT-991 erbij gekocht als 2 de set.
Bevalt goed werkt samen met ham radio de luxe 6.3 en ook met N1MM+.
Nu heb ik alleen een vraag over het C4fm system fusion ,hoe moet dit ingesteld worden ?
Ik heb de laatste software erin gezet en de manual gedownload maar dan?
k ben echt een HF man, maar het zit er op en dan wil ik het graag werkend hebben....
Op HF werkt de set goed het is echt een Yaesu set met ongeveer de zelfde menu structuur als andere Yaesu,s.
Krijg mooie modulatie rapporten i.s.m. een Heil pro set plus equaliser gewoon op de standaard instellingen
Heb er dit weekend mee meegedaan aan de WAE contest en leuke Dx er mee kunnen werken.

Ron PD4RW
Nog even wachten met Fusion.
Het Yaesu C4FM fusion netwerk werkt nog niet.
Yaesu heeft toegezegd om in oktober met een nieuwe firmware update te komen die dat dan wel mogelijk zou maken.

73s Cor PD0RKC

pd4rw
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 jun 2008, 09:47

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#23 Bericht door pd4rw »

Bedankt voor de info.
Had inmiddels vernomen dat fusion nog even gaat duren.
We wachten af .
YAESU FTdx-5000d

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#24 Bericht door PA3DAT »

Pd2Juz schreef:Wat opvalt, is dat er alweer een aantal op de bekende verkoop site staan/stonden.. (2ehands dus)
Interessant, ik dacht: eens even kijken! Er staan er inderdaad 2 op, op dit moment. Beide nieuw, van de handel!
Gewoon winkel-advertenties dus, geen "gebruikten"...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#25 Bericht door radioshack »

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een FT-991. Tot nu toe naar volle tevredenheid. :roll:

Ik heb mijn bevindingen tot nu toe op papier gezet. Voor de geïnteresseerde is het hier: http://amateurtele.com/index.php?artikel=168 te vinden. Naar mate de tijd vordert zal de tekst nog wel worden uitgebreid.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#26 Bericht door pa3kc »

radioshack schreef:Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een FT-991. Tot nu toe naar volle tevredenheid. :roll:

Ik heb mijn bevindingen tot nu toe op papier gezet. Voor de geïnteresseerde is het hier: http://amateurtele.com/index.php?artikel=168 te vinden. Naar mate de tijd vordert zal de tekst nog wel worden uitgebreid.
RF gain/QSL losgekoppeld!
Bij ons gaat de RF gain via een knop op de set op de 991 en de QSL gaat via het bureau :wink:

De tuner is zwaar waardeloos. Ik heb nog niet eerder een tuner meegemaakt die het niet eens voor elkaar krijgt om bijna resonante draden niet te kunnen afstemmen.

Soms tuned de tuner en dan lijkt het goed te zijn gegaan en dan bij TX slaat de swr helemaal fout.
"valse start"
De FT-991 heeft eigenlijk een valse start gemaakt. De vroege serie van de FT-991 had last van een falende eindtrap. Dit openbaarde zich voornamelijk in AM uitzendingen slecht van kwaliteit waren en het zendvermogen te veel of te weinig was. Er wordt (waarschijnlijk onterecht) beweerd dat dit zou komen door een verkeerde bias instellen. Echter geeft de reparatie deskundige aan dat het zeer aannemelijk dat er een slechte productieserie van de RD100HHF1-101 FET’s is geweest. Hierdoor werkte de HF eindtrap niet goed. Het gevolg van een falende FET in de eindtrap is dat de ruststroom verloopt en de “verkeerde” ruststroom is een gevolg van de falende FET. Veel FET’s zijn onder garantie al vervangen. Ik heb vernomen dat dit probleem tot de 5I serie voor kan komen en vanaf de 5J serie het probleem al in de fabriek is opgelost.
De falende eindtrap heeft dus niets te maken met het ontwerp van de zendontvanger of de kwaliteitscontrole in de fabriek, maar de oorzaak is een slechte kwaliteit van een toegeleverd component.
TX in AM klinkt bij mijn 991 nog steeds zwaar beroerd en met geen mogelijkheid goed te krijgen. Als ik jouw review mag geloven dan is er iets niet goed met mijn exemplaar S/n: 5K1901** ?

Leuke review, het is inderdaad een fijne set, maar dat AM niet werkt zoals het moet is toch wel een ergernis.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#27 Bericht door pa3kc »

Nog even getest zonder de MD-100 er aan maar met de stock hand mike.

Met de stock mike komt er redelijke, tot goede audio uit bij 40w in AM.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#28 Bericht door radioshack »

pa3kc schreef:*knip*
Bij ons gaat de RF gain via een knop op de set op de 991 en de QSL gaat via het bureau :wink:

De tuner is zwaar waardeloos. Ik heb nog niet eerder een tuner meegemaakt die het niet eens voor elkaar krijgt om bijna resonante draden niet te kunnen afstemmen.

Soms tuned de tuner en dan lijkt het goed te zijn gegaan en dan bij TX slaat de swr helemaal fout.
*knip*

TX in AM klinkt bij mijn 991 nog steeds zwaar beroerd en met geen mogelijkheid goed te krijgen. Als ik jouw review mag geloven dan is er iets niet goed met mijn exemplaar S/n: 5K1901** ?

Leuke review, het is inderdaad een fijne set, maar dat AM niet werkt zoals het moet is toch wel een ergernis.
:roll: Tja, autocorrect van Word... QSL is vervangen door SQL, lang leve ctrl+h. Dank voor de melding!

Bijzonder van de tuner. Ik heb er nog geen testen mee gedaan, maar dit klinkt wel opmerkelijk. Ik zal er eens "induiken".

Ook van AM hoor ik wilde verhalen. Ik ben voornemens om met de signaalgenerator een 1KHz gemoduleerd signaal te bekijken met de SA en scoop. En dan een 1KHz toon in de FT-2000 voeren en in de FT-991 om te kijken of er een verschik waar te nemen is tussen de drie bronnen op de SA en scoop. Maar dat zal pas gebeuren als de tijd/prioriteit het toelaat. Maar het is zeker een test waard!

Wat ik mij heb laten vertellen is dat er mogelijk een slechte batch aan eindtorren is geweest waardoor de eindtrap problemen gaf. Bij de 5I reeks zou het in ieder geval voorkomen en bij de 5J zou het (uit de wandelgangen) over moeten zijn. Ik weet alleen niet of er een relatie is tussen AM en de problemen met de eindtorren... Opmerkelijk is trouwens dat je met AM een 40W draaggolf kan maken in plaats van 25W...

In omdat het mooi is om naar te kijken: 8)
amateurtelecom_ft-991_front.JPG
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#29 Bericht door PA0LMD »

pa3kc schreef:Nog even getest zonder de MD-100 er aan maar met de stock hand mike.

Met de stock mike komt er redelijke, tot goede audio uit bij 40w in AM.

Ja, die 40W is dus teveel, moet 25 Watt zijn.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#30 Bericht door pa3kc »

Is dit een foutje van Yaesu Leo?

Moet ik hem zelf dan op 25 Watt zetten om veilig te zijn?

Plaats reactie