Ervaringen met de Yaesu FT-991

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#31 Bericht door PA0LMD »

pa3kc schreef:Is dit een foutje van Yaesu Leo?

Moet ik hem zelf dan op 25 Watt zetten om veilig te zijn?
Om goed AM te kunnen moduleren moet de uitgangsspanning 50% van max zijn zodat je tot 100% op kunt moduleren.
50% spanning is 25% van het vermogen.
De afregeling van de 991 is complex, ik heb nog niet uitgezocht hoe je AM Carrier in kunt stellen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#32 Bericht door radioshack »

PA0LMD schreef:
pa3kc schreef:Is dit een foutje van Yaesu Leo?

Moet ik hem zelf dan op 25 Watt zetten om veilig te zijn?
Om goed AM te kunnen moduleren moet de uitgangsspanning 50% van max zijn zodat je tot 100% op kunt moduleren.
50% spanning is 25% van het vermogen.
De afregeling van de 991 is complex, ik heb nog niet uitgezocht hoe je AM Carrier in kunt stellen.
Aannemelijk is het dat het in het service menu [18-02] is. "TX CAR AM". (Blad 32.) Maar ik brand mijn vingers er niet aan om aan de instellingen de draaien... :o Dat laat ik aan de expert over... Maar het lijkt er wel op dat de AM carrier softwarematig te wijzigen is...
Wanneer de carrier op 40W staat, zou je dan slechte audio kunnen krijgen waar "iedereen" over klaagt?

---
amateurtelecom_ft-991_hf_pa.JPG
Meer foto's zijn hier te vinden: http://amateurtele.com/index.php?artikel=168
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#33 Bericht door PA2OLD »

Heeft de 991 geen service menu zoals de FT-897?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#34 Bericht door PA0LMD »

radioshack schreef:
PA0LMD schreef:
pa3kc schreef:Is dit een foutje van Yaesu Leo?

Moet ik hem zelf dan op 25 Watt zetten om veilig te zijn?
Om goed AM te kunnen moduleren moet de uitgangsspanning 50% van max zijn zodat je tot 100% op kunt moduleren.
50% spanning is 25% van het vermogen.
De afregeling van de 991 is complex, ik heb nog niet uitgezocht hoe je AM Carrier in kunt stellen.
Aannemelijk is het dat het in het service menu [18-02] is. "TX CAR AM". (Blad 32.) Maar ik brand mijn vingers er niet aan om aan de instellingen de draaien... :o Dat laat ik aan de expert over... Maar het lijkt er wel op dat de AM carrier softwarematig te wijzigen is...
Wanneer de carrier op 40W staat, zou je dan slechte audio kunnen krijgen waar "iedereen" over klaagt?

Dat kan de oorzaak zijn, zodra ik hier een 991 heb ga ik TX CAR AM meten/ wijzigen.
Het is ook niet duidelijk of je tijdens het afregelen echt een Carrier output krijgt, lijkt alleen een ALC aanwijzing te zijn.

---
amateurtelecom_ft-991_hf_pa.JPG
Meer foto's zijn hier te vinden: http://amateurtele.com/index.php?artikel=168
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#35 Bericht door PA0LMD »

PA2OLD schreef:Heeft de 991 geen service menu zoals de FT-897?
Ja, maar heel veel complexer dan bij de 897 Ben
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#36 Bericht door pa3kc »

PA0LMD schreef:
pa3kc schreef:Is dit een foutje van Yaesu Leo?

Moet ik hem zelf dan op 25 Watt zetten om veilig te zijn?
Om goed AM te kunnen moduleren moet de uitgangsspanning 50% van max zijn zodat je tot 100% op kunt moduleren.
50% spanning is 25% van het vermogen.
Ja dat begrijp ik.

Ik vroeg mij af of het misschien schadelijke voor de set is als je toch in AM met 40 Watt gaat zenden.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#37 Bericht door PA1ZP »

Hi

In theorie en 100% gemoduleerd is 40 watt AM carrier teveel voor je FTding eindtrap want dat zou 160 watt PEP zijn maar het ding zal de 100% wel niet halen schat ik, kon wel eens de reden zijn van de distortie instorten van een FET op AM PEP levels ergens heel vroeg of in de eindtrap .
Al die goedkope Jappen kistjes in AM vaak is het helemaal niks in vergelijk met een echte oude buizen AM set.

komt omdat de AM in die sets eigenlijk geen AM is.
Het is meer DSB op draaggolf volgens mij, en vaak klinkt het voor geen meter, mijn KW TS590 is ook niet best op AM, over de FT857/897 maar niet te spreken.

Het zit er nog op AM maar ze hadden het zend gedeelte beter weg kunnen laten.
Schilt teleurstellingen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#38 Bericht door PA0LMD »

pa3kc schreef:
PA0LMD schreef:
pa3kc schreef:Is dit een foutje van Yaesu Leo?

Moet ik hem zelf dan op 25 Watt zetten om veilig te zijn?
Om goed AM te kunnen moduleren moet de uitgangsspanning 50% van max zijn zodat je tot 100% op kunt moduleren.
50% spanning is 25% van het vermogen.
Ja dat begrijp ik.

Ik vroeg mij af of het misschien schadelijke voor de set is als je toch in AM met 40 Watt gaat zenden.

Niet schadelijk, maar wel slechte kwaliteit AM
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#39 Bericht door PA2OLD »

Voor de FT-897 zou dat dus 12,5 watt zijn, theoretisch.
Bij mij staat de carrier veel lager (instelling in het service menu en proefondervindelijk vast gesteld).
Op 12,5 watt (theoretische maximale output 50 watt in de 2 meter band) zie je bij moduleren dat de powermeter nog steeds terug gaat in plaats van iets omhoog.
De AM vervormd dan behoorlijk
Pas bij 8,5 watt carrier (in mij 897) is dat effect weg en klinkt de AM modulatie zelfs goed.
Misschien is er zoiets ook bij de 991 aan de hand?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#40 Bericht door radioshack »

pa3kc schreef: *knip*
TX in AM klinkt bij mijn 991 nog steeds zwaar beroerd en...
PA2OLD schreef:Voor de FT-897 zou dat dus 12,5 watt zijn, theoretisch.
Bij mij staat de carrier veel lager... *knip* Misschien is er zoiets ook bij de 991 aan de hand?
Jullie hebt gelijk! Ik heb het hier getest en het is bij mij ook "ruk". (Met nieuwe eind torren, dus daar is geen causaal verband tussen.) De hoeveelheid [RF PWR] heeft geen invloed op het geheel. Ik ben toch maar "zelf gaan dokteren". En met succes.

[disclaimer aan] Let op! Het volgende is afgeregeld op basis van onderbuik gevoel en niet van wetenschappelijke kwaliteit. garantie tot de deur. :roll: [disclaimer uit]

Ik heb in het service menu het carrier level aangepast en de audio is nu prachtig. ik heb het volgende gedaan. Nb, er is een tweede AM HF ontvanger nodig om het signaal te kunnen beluisteren.

naar service menu
- Schakel de FT-991 uit en plaats een dummyload aan de HF antenne aansluiting.
- Druk [A/B]+[A=B]+[FAST] tegelijk in;
- Schakel de FT-991 in als de drie knoppen nog ingedruk zijnt;
- Nu ben je in het service menu beland, let dus op dat je per ongeluk niets wijzigt!;

instellingen verifiëren
- Draai aan de [MULTI] knop naar service menu optie 18-2;
- Hier staat de instelling van de CM carrier level;
- Noteer de originele instelling in de handleiding voor de zekerheid. In mijn geval was het level 066, dit zal bij elke set anders zijn...);
- Draai aan de afstemknop naar 14.200MHz;
- Druk de PTT knop in van de microfoon zonder te moduleren;
- Lees de S-meter aanduiding af, volgens de instructie zou dit S7 moeten zijn. Bij mij was dit S9. (...);
- Laat de PTT knop los;

instellingen wijzigen
- De level instelling van menu item 18-2 is met de [CLAR/VFO-B] knop te wijzigen;
- Druk de PTT knop in en spreek in de microfoon;
- Luister op de tweede ontvanger naar het gemoduleerde audio;
- Aannemelijk is dat dit "als karton" klinkt;
- Verlaag de instelling met de [CLAR/VFO-B] door deze tegen de klok in te draaien totdat het audio mooi helder klinkt;
- Mogelijk moet de audio van de luister-ontvanger wel iets harder worden gezet om het goed te horen omdat het signaal zachter wordt;
- Als de klank naar wens is, kan de PTT knop losgelaten worden;
- Noteer de nieuwe instellingen "voor de administratie";
- Houd de [MENU/SETUP] knop ingedrukt om de wijzigingen te bevestigen. De FT-991 herstart nu automatisch.
- Kloar.

Officieel hoort de instelling S7 te zijn, maar dat klink slecht. Met bovenstaande handeling wordt dus afgeweken van de instructie. Maar de audio kwaliteit is veel beter. Mogelijk heeft iemand een betere methode om het juiste carrier level te verifiëren en "echt" af te regelen. *Kijkt met een schuin oog naar de expert. Lees: Leo.* 8)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

-Verwijderd account

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#41 Bericht door -Verwijderd account »

Zijn er eigenlijk wel transceivers die in staat zijn om zuivere AM-modulatie te geven zonder ingrepen?
En dan bedoel ik dus radio's die pakweg de laatste 20 jaar geproduceerd zijn.

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#42 Bericht door PA0LMD »

Ja, die 40W carrier gaf het al aan, de AM modulatie is niet goed ingesteld bij de 991.
Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik testen : 1 kHz op mic ingang en modulatie zichtbaar maken op scoop en dan instelling aanpassen.
ik ga ook de ervaringen delen met Yaesu.

Aan de AM modulatie wordt duidelijk weinig aandacht besteed door de fabrikanten.
Ook bij de 897 stond af fabriek de carrier vaak te hoog ingesteld.
Andere sets heb ik geen gegevens van omdat ik er eerlijk gezegd nooit veel aandacht aan heb besteed en de gebruikers overigens ook niet.
Meten is (z)weten

-Verwijderd account

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#43 Bericht door -Verwijderd account »

PA0LMD schreef:Aan de AM modulatie wordt duidelijk weinig aandacht besteed door de fabrikanten.
Ergens wel begrijpelijk ook, het is immers Antieke Modulatie.
Maar kennelijk bestaat er een toenemende belangstelling om weer gebruik te maken van AM. De bekende wekelijkse AM-ronde in de regio Arnhem is daar een voorbeeld van. Mogelijk wellicht ook elders.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#44 Bericht door radioshack »

PA0LMD schreef:Ja, die 40W carrier gaf het al aan, de AM modulatie is niet goed ingesteld bij de 991.
Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik testen : 1 kHz op mic ingang en modulatie zichtbaar maken op scoop en dan instelling aanpassen.
ik ga ook de ervaringen delen met Yaesu.

*knip*
Sorry, ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ook even de (quick and dirty) scoop test geprobeerd. (Lees, 1KHz via een speaker naar de mike laten gaan. Er was even geen UTP kabel voor handen...)
De resultaten zijn wel goed. Bij een constant signaal op de microfooningang is het AM signaal op de scoop zichtbaar. (Via dummy met meetuitgang.) Wanneer ik in het service menu de waarde hoger maak (vanaf 0), komt er steeds meer modulatie zichtbaar op de scoop. Het valt op dat er een punt komt dat de verticale uitwijking op de scoop stopt, ondanks dat het niveau wordt opgevoerd. Dit is ook het kantelpunt waarbij de vervorming optreed. Vermoedelijk raakt er dan ergens iets overstuurd met de brakke audio als gevolg. Wanneer je de service instelling verhoogt, begint de s-meter uit te slaan op de FT-991. Dus als je moduleert (fluit) in de mike en de service menu waarde opvoert komt er een punt dat de s-meter uitslaat. Draai dan de instelling een paar tikjes terug zodat de s-meter niet meer uitslaat. Dit lijkt het punt te zijn dat er geen vervorming in de audio optreed. Mogelijk is het dan zonder meetapparatuur zelf af te regelen... Leo, ik ben benieuwd of je deze bewering deelt...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#45 Bericht door PA2OLD »

PA4DHG schreef:Zijn er eigenlijk wel transceivers die in staat zijn om zuivere AM-modulatie te geven zonder ingrepen?
En dan bedoel ik dus radio's die pakweg de laatste 20 jaar geproduceerd zijn.
Ja, na 56 AM-Rondes (PI4ANH) in de 2 meter band is er een set die er bovenuit steekt qua modulatie, zelfs een hele mooie AM modulatie dat is de Kenwood TS-2000 !
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie