Ervaringen met de Yaesu FT-991

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Ervaringen met de Yaesu FT-991

#1 Bericht door pa1dde »

Zijn er al amateurs die ervaringen hebben met deze nieuwe transceiver?
Ben vooral geinteresseerd in de 'plussen' en 'minnen'
Op eham.net staan er ook al wat maar ben benieuwd naar amateurs uit ons land :)

http://www.eham.net/reviews/detail/12025

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#2 Bericht door pd0rkc »

De Yaesu FT991 is nog maar pas in productie.
Je kan beter een paar jaren wachten voor dat je deze set wilt kopen.
In het verleden kwam het voor dat een fabrikant wat aanpassingen/mods doet in der loop der jaren.

73s Cor PD0RKC

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#3 Bericht door pa1dde »

pd0rkc schreef:De Yaesu FT991 is nog maar pas in productie.
Je kan beter een paar jaren wachten voor dat je deze set wilt kopen.
In het verleden kwam het voor dat een fabrikant wat aanpassingen/mods doet in der loop der jaren.

73s Cor PD0RKC
Dat is mij bekend Cor, is er nog maar een paar maanden ofzo :wink:
Ik ben ook geenszins van plan deze transceiver te gaan kopen, maar ben benieuwd naar ervaringen van amateurs die deze sprong wel gewaagd hebben.
De recensies op Eham.net zijn niet allemaal even positief, vandaar.
Wellicht verandert er nog wel wat met hardware en firmware-updates.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#4 Bericht door pa3met »

http://www.reddit.com/r/amateurradio/co ... y_a_ft991/

een van de eerste dingen die me op viel (geen idee of het waar is, ik heb en wil geen 991, ook niet gratis. Ok, wel gratis, gaat hij ongeopend MP op.)

"If you are sold on the waterfall, be aware that you can't monitor and display at the same time"
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#5 Bericht door PA1 »

Eham moet je met een korreltje zout nemen, veel "amateurs" kraken transceivers af terwijl ze die zelf niet eens in de shack hebben staan, hetzefde niveau als kieskeurig.nl. Als er wat met de doos is, is het apparaat erin ook gelijk waardeloos. Niets van aantrekken en advies inwinnen bij diegenen die de set ook echt hebben, zoals je dus doet met je startpost.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#6 Bericht door PD5DJ »

pa3met schreef:http://www.reddit.com/r/amateurradio/co ... y_a_ft991/

een van de eerste dingen die me op viel (geen idee of het waar is, ik heb en wil geen 991, ook niet gratis. Ok, wel gratis, gaat hij ongeopend MP op.)

"If you are sold on the waterfall, be aware that you can't monitor and display at the same time"

Hier sla je de spijker op de kop,

Het is een mooie radio, en ik sta ook nog in overweging om iets dergelijks voor een velddag aan te schaffen.
Nu heb ik diverse transceivers in mijn bezig gehad, allemaal met bandscopes.
Je begrijpt wel ik ben "sold" aan bandscopes.

Bij de FT-991 is deze dus niet werkzaam tegelijkertijd met het audio. (audio valt even weg tijdens het sweepen)

Dit was dus voor mij een afknapper.

Erg zonde.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#7 Bericht door PA3HHO »

Ik heb er sinds gisteren eentje... Ben er erg tevreden mee. Ontvanger is mooi rustig en IF DSP functies zijn on par met die van de FTdx-3000. Qua middenfrequent heeft de ontvanger de zelfde architectuur als de FT-950 en de FT-2000 en die vond ik ook al prettig. Op een drukke band zullen er ongetwijfeld sets zijn die het beter doen.

En ja dat de audio even wilt valt bij een sweep lijkt me vrij logisch bij een transceiver met één ontvanger en is ook niet zo vreemd in deze prijsklasse. Ze hadden de feature ook weg kunnen laten maar ik vind het zo best handig om even te kijken of er wat te doen is op 2m FM.

Het is t.o.v. de FT-897D, daar is het immers de opvolger van, een shack-in-a-box-deluxe HI.

Afbeelding
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#8 Bericht door pd0ejn »

Goedemorgen radio professionals,
Mijn oude ic-910 heeft ook band sweep en daarbij valt de audio niet weg.
Zelfs een tm-v71 heeft het en daar blijft de audio ook hoorbaar....
mvgr Rene.
Luctor-Et-Emergo

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#9 Bericht door PA3HHO »

Dat zijn VHF/UHF transceivers met een dubbele ontvanger, een niet ongebruikelijke optie op VHF/UHF ivm full duplex (crossband) verbindingen en dual band monitoring. Appels en peren dus. De IC-7400 of IC-706MKII zou een betere vergelijking zijn, die hebben beiden een "simple bandscope" waarbij tijdens sweep ook geen ontvangst te horen is. Hetzelfde geldt overigens voor de huidige IC-9100 (€2995!!); geen ontvangst bij sweep. Een tweede ontvanger brengt nu eenmaal kosten met zich mee. De FT-2000 had overigens een slim compromis; wel een tweede ontvanger die echter front-end / preselectie / filters deelde met de hoofdontvanger.

Een scope is voor mij "nice to have" en niet meer dan dat, ik gebruik 'm zelden of nooit en het is zeker niet de reden dat ik deze transceiver heb gekocht (gold zelfs ook voor de FTdx-3000 die ik ooit had). Ik moet zeggen dat ik het een best een leuke feature vind en op deze manier ook prima werkbaar (audio valt fractie van een seconde weg bij sweep). Zoals gezegd, Icom past dit ook al jaren toe zelfs bij veel duurdere transceivers. Niets vreemds dus.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
peet-ffb
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:02
Roepletters: pa3pf

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#10 Bericht door peet-ffb »

niks mis met de ft-991
doet wat hij moet doen

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#11 Bericht door pc9t »

Loop ook al een tijdje te twijfelen over de aanschaf van een FT991.

Wat mij wel al opvalt is dat er al gauw enkele FT991's op internet te koop staan, en eigenlijk allemaal met dezelfde klacht.

Storing door PLC's en voedingen van LED verlichting, waardoor bijna onbruikbaar.

Nu komt bij mij de vraag, is dit enkel met de FT991 of hebben ze dan ook met andere transcievers (mobiel hier last van) bijv. de IC7100.

Vindt het op zich wel een leuk ding om te zien, maar om daar nu € 1375,00 voor te betalen is ook van de zotte.

Dan print ik wel een a4 en prik ik die op de muur en kan ik er ook naar kijken.

Ben benieuwd naar de info.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PC9T schreef:Storing door PLC's en voedingen van LED verlichting, waardoor bijna onbruikbaar.
Dit is een externe factor en heeft niets met een set te maken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#13 Bericht door pc9t »

Komt bij mij alleen de vraag of deze set niet in staat is om dit te onderdrukken, maar misschien is geen een set in staat om dit te doen.

Gelukkig heb ik tot nu toe nog met geen 1 van genoemde problemen van doen, maar je weet niet wat je buurman morgen in huis haalt.

En dan zou het zonde zijn als je er dan echter komt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt.

Het HF gedeelte zal meer voor portable gebruik zijn en VHF/UHF voor basis gebruik.

Maar liever vooraf van de benodigde info voorzien dan achteraf "had ik het maar geweten dan had ik ...."
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Als je PLC in de buurt hebt maakt de type set niet zoveel. Er zullen er ongetwijfeld zijn die het "iets" kunnen onderdrukken.

Ondanks dat ik zelf een PLC in huis heb merk ik hier op HF nauwelijks wat van. Op 2M wel storing van mijn eigen PLC.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Ervaringen met de Yaesu FT-991

#15 Bericht door Pd2Juz »

Wat opvalt, is dat er alweer een aantal op de bekende verkoop site staan/stonden.. (2ehands dus)

mooie set trouwens!
veel plezier ermee Pleun :D

m.vr.gr.John :wink:

Plaats reactie