yaesu FT101ZD geen audio

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

yaesu FT101ZD geen audio

#1 Bericht door Ton_O_E »

Tijdens de Jota, is bij mijn set (Yaesu FT101ZD) de audio uitgevallen. Van het ene op het andere moment, een plok
en daarna niks meer. Alles functioneert verder prima, de meter slaat uit enz. Ook via de phones uitgang blijft het stil.
Ik heb het deksel er nog niet af gehad.
Is dit iets bekends?
Als ik tijd heb zal ik de multimeter eens opzoeken en hem openen.
Ik heb weinig verbindingen gemaakt afgelopen jaar, maar ik had hem toch wel vaak op luisteren staan :(
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#2 Bericht door PA0PGA »

Kijk eerst naar het kleine relais op het audio board,
Als je wel S-meter uitslag hebt zit het waarschijnlijk daar.
Denk eraan: Vrijwel alle problemen met sets van deze leeftijd zijn contactproblemen in schakelaars, relais en kabelverbindingen.
Houd de contact cleaner maar bij de hand. :wink:

73, Wim
Real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#3 Bericht door PD0AC »

Controleer in ieder geval het audio IC, een AN214.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#4 Bericht door PA1PDB »

Mooie set. Staat al een tijdje op mijn verlanglijstje :D
Aangezien hij er met een plok mee stopte zou het audio IC best wel eens defect kunnen zijn zoals PD0AC al aangeeft. Mocht dit zo zijn vervang ook de condensator tussen het IC en de luidspreker. Als deze door ouderdom sluiting heeft gemaakt gaat ook je nieuwe IC weer stuk.

Luispreker kan ook stuk zijn probeer een wat een hoofdtelefoon doet.

73'

PA1PDB
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#5 Bericht door Ton_O_E »

Alle schakelaartjes worden ook slecht inderdaad. Het is een hele mooie set inderdaad, vooral omdat ik er jaren mee werk.
Ik krijg vaak complimenten over mijn modulatie.
Ik heb een hekel aan sets met 26 functies onder één knopje :D . Hij stopte ermee toen hij op "luisteren" stond, zomaar.
Het relais zal dan al een beetje vreemd zijn. Wat kan ik controleren aan het audio IC? Dan heb ik denk ik al een scoop
nodig. Die kan ik wel lenen. Ik heb ook de schema's er wel bij.
De koptelefoon doet het ook niet inderdaad.
Contact spray, heb ik wel eens verhalen over gehoord, dat dit de levensduur niet ten goede komt?
Maar als ik hem toch uit elkaar moet halen, lijkt een flinke revisiebeurt wel op zijn plaats.
Het knopje voor de width deed al tijden moeilijk en ook de verzwakker (10/20dB)

De AN214 is een versterker? Dan zal ik op de ingang nog signaal moeten hebben, te meten met de scoop lijkt me
Moet ik hem er dan eerst uithalen, of zou je in kapotte toestand de ingang wel moeten kunnen meten?
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#6 Bericht door PD0AC »

Je kan ook een toongenerator op de ingang van de AN214 aansluiten als je geen scoop hebt. Gewoon een 1000Hz fluitje erop, zo doe ik dat vaak in plaats van de scoop te pakken. De AN214 gaat vaak stuk als de sets op leeftijd komen, vandaar dat ik die even vermeldde. Tot op heden was het vervangen ervan altijd een schot in de roos, maar kijk inderdaad de C's in het audiocircuit ook even na.

De AN214 is officieel niet meer in productie, maar op eBay volop te vinden.

Afbeelding
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA3BYK
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mei 2011, 20:48
Roepletters: PA3BYK
Locatie: Pijnacker

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#7 Bericht door PA3BYK »

Hallo.

Ik wil geen open deur intrappen, want er zijn al een paar zinnige opmerkingen geplaatst.
Pa0PGA heeft volkomen gelijk, sets van deze leeftijd krijgen zeker mechanische problemen.
Maar een belangrijke aanwijzing is de plok !
Ic kan stuk gaan, maar de ervaring leert dat er dan een onderbreking ontstaat (meestal)
Dit geeft in de regel geen plok.
Ik denk eerder in de richting van een elko die sluiting heeft gekregen.
Elko's van deze leeftijd zijn ook zeer verdacht.
En dan met name die in de voedingslijn, die krijgen meestal de grootste stress te verduren.
Ik zou voorzichtig zijn met de set weer aan te zetten (mogelijk sluiting aanwezig) en zodra je hem open hebt eerst de spanning op het audio IC meten. Elko's in de audiolijn kan natuurlijk ook.
Mocht er iets met een elko zijn, bedenk dan dat het ook voor de andere geldt, op voorhand vervangen is geen slecht idee voor sets van deze leeftijd.

73's Bas.
Zet 3 zendamateurs in een kamertje, geef ze 1 probleem en na een kwartier heb je 5 meningen.

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#8 Bericht door PA0PGA »

Het audio IC in de 101ZD is de uPC-2002 en valt slechts zelden uit
Het AN214Q IC werd gebruikt in zijn voorloper, de FT101B en E en sommige andere sets.
Een defecte elco zou ook goed kunnen, het is zelfs zo dat in veel FT-101ZD's enige elcos verkeerdom geplaatst zijn op de print.
Normaal geeft dat niet veel problemen, hoewel ik ze altijd direct vervang bij reparatie.
Zie blz 3-25 van het Servicemanual, dat o.a. van de FoxTango site gratis te downloaden.
Met een scoop moet de fout in ieder geval makkelijk te vinden zijn.

73, Wim
Real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#9 Bericht door Ton_O_E »

Zijn de schakelaartjes in de regel te redden met een beetje contactspray?
of is er een beter middeltje
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#10 Bericht door PA0PGA »

Ton,
Ja hoor, je moet alleen voorzichtig zijn met de schakelcontacten, dat je ze niet verbuigt.
Het beste kun je wat contactspray in een flessendop of zo spuiten en met een penseeltje de contacten bewerken. Zo voorkom je ook dat de halve transceiver volgespoten wordt met de spray.
Je moet de contactreiniger met mate gebruiken, een druppel is al teveel.
Eventueel het restant met wat wattenstaafjes of keukenpapier verwijderen, er blijft dan genoeg over op de contacten waar het allemaal om ging.
Maar ik zou eerst even alle relevante spanningen meten op de audioprint, en de elco's nameten met een ESR meter (kun je misschien van een bevriende amateur lenen).
Klakkeloos elco's vervangen wordt veel gedaan, is veel werk en heeft niet veel nut, de oude elco's zijn vaak beter dan de nieuwe NOS, die al jaren ergens op de plank gelegen hebben.
Vaak wordt gedacht dat het bruine spul wat veel elcos tussen print en elcohuis hebben, een teken is van lekkage, maar dat is het absoluut niet: Het is gewoon een soort kit om de elco vast te zetten op de print, deze transceivers werden ook mobiel gebruikt en zo werd voorkomen dat door het rammelen in de auto, problemen konden ontstaan. In de loop van meer dan 30 jaren is de kit verhard en bruin geworden, maar dat kan geen kwaad.
Doe alles rustigaan, vervang alleen dingen die echt defect zijn, dan weet ik zeker dat je mooie oldtimer je nog veel plezier kan bezorgen.

73, Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#11 Bericht door Ton_O_E »

Ja, dat lijkt mij ook de beste manier, Ik ga samen met PE1ONW, die in de elektronica werkt, een avondje bij hem op de zaak zitten,
daar hebben we veel meet gereedschap tot onze beschikking. Eerst hier thuis aan de gang, om te kijken of het ic defect is, dan
kan ik vast een nieuwe regelen. Ik denk dat ik het soldeerwerk ook aan hem uitbesteed ik zit zelf in de industrie, wij doen alles met klemmen
en stekkers :) het fijne soldeerwerk gaat wel, maar hij kan het beter. Dan kan ik ondertussen mooi alle contacten en potmeters reinigen.
Al het stof er uit, de buitenkant een beetje poetsen en dan kan hij hopelijk weer een paar jaartjes verder.
Voorheen PA3TON

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#12 Bericht door pe1hzg »

PA3TON schreef: Eerst hier thuis aan de gang, om te kijken of het ic defect is, dan
kan ik vast een nieuwe regelen.
Halfgeleiders gaan niet vaak spontaan stuk. Als het echt het IC is, en er is geen duidelijke oorzaak, vergeet dan niet loterijloten te kopen want dan gebeuren er dingen die zich zelden voordoen.

Koptelefoons gebruikt? Externe speakers aangeslotendie je anders niet gebruikt? Kortsluiting gemaakt? Het zou helpen als je hier iets over zegt. Zo niet, dan verwacht ik dat het vervoer een slecht contact opgeleverd heeft.

Vooralsnog denk ik eerder aan contacten. Ik ken de FT101 niet goed, ik weet niet of de detector/audiotrap op een insteekprint zit maar ik zou bij de boekhandel een pennengum halen (geen vette potloodgum, een pennengum), deze printen er even uithalen, de contactvingers schoonpoetsen met de gum (Ik ga er van uit dat de connectoren werken met contactvingers) en goede kans dat het ding daarna weer speelt.

Je weet dat er een paar honderd volt op de buizen staat, en 600V op de PA? kijk uit!

Geert Jan

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#13 Bericht door Ton_O_E »

Ja, dat weet ik allemaal, ik ben zendamateur :) Zoals in de eerste post staat, is hij tijdens het luisteren zomaar uitgevallen met een plok.
lijkt me toch een duidelijke omschrijving, meer kan ik er niet van maken. Ik heb 's ochtends nog de noordpool gewerkt en een stuk of 5 andere verbindingen.
Ik vind het wel logisch klinken, dat als er wat condensatoren slecht zijn, er gelijkstroom komt op de ingang van de versterker, en dat die dan op een gegeven moment zegt: "Het is mooi geweest"
We zullen zien, de uitkomst van het onderzoek zal ik zeker hier posten.
Voorheen PA3TON

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#14 Bericht door PA2LAD »

PA3TON schreef: We zullen zien, de uitkomst van het onderzoek zal ik zeker hier posten.
Nog steeds geldt:
Meten is weten en gissen is missen :wink:

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: yaesu FT101ZD geen audio

#15 Bericht door Ton_O_E »

Het begin is er:

Ik heb trouwens nog een RF-out en een IF-out op de achterkant van de set. Kun je hier nog iets mee testen?
Lijkt me geen uitgang om een versterker op aan te sluiten.
Bijlagen
2013-11-04 20.50.16.jpg
Voorheen PA3TON

Plaats reactie