yaesu FT 2000 (grd) aarden

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1EHA

#16 Bericht door PD1EHA »

Dit was mijn vraag

Hallo achterop de yaesu FT 2000 zit een boutje waarmee ik de tranciever kan aarden.
Mag dit aan de CV (centrale verwarming) leiding,of is het beter om het gelijk op de AARDE te doen van de 220 volt.

PA0WV
Dit kreeg ik als antwoord,mijn vraag aangaande (de rest heb ik niet om gevraagd)

Waarom dat schroefje dan op je Jezu zit?
Misschien wel voor amateurs die geen randaarde hebben en dan hun kast kan worden verbonden met een draad aan de waterleiding of zo.
Jezus zullen wel over de ganse aardbol worden verkocht met alle stekkers eraan die in de wereld voorkomen, zelfs voor noodstroomgeneratoren.

Als je dan alle antwoorden en linkjes bekijkt,word het er niet duidelijker op.
De een zegt dit en ander weer dat, en in mijn vraag ,vraag ik of het beter is om het via de CV of de aarde van de 220 te doen.(als alternatief en NIET als bliksem afleider)

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#17 Bericht door PH7CW »

Hoi Cyber,

Wat voor aarde heb je nodig?
Je gaf al aan dat het niet voor bliksemafleiding is.
Blijft over:
a) aarde als tegencapaciteit voor de antenne.
b) aarde om te voorkomen dat je onder spanning komt te staan als jij je set aanraakt.
c) zowel a als b

Als je daar antwoord op hebt gegeven is het misschien handig voor ons om te weten welke mogelijkheden je hebt. Kun je bijvoorbeeld een aardnetwerk in je tuin(?) aanleggen of heb je alleen mogelijkheid voor 1 of meer aardpennen?
73,Erik

PD1EHA

#18 Bericht door PD1EHA »

Optie B

Want ja waar dient hij voor?

PA0WV schrijft, dat hij is voor mensen die geen aarde hebben dan kunnen ze hem aan BV een waterleiding vast maken.
Vervolgens hoor ik overal HIJ MAG NIET AAN DE AARDE VAN DE 220)
Ik wil graag horen wat de opties zijn.

1 kan en mag en functioneerd het als ik hem koppel aan de waterleiding?
Volgens PA0WV kan het wel.
2 Of is het beter hem rechtstreeks bij de aarde van de 220 erop te zetten?.
Andere opties zijn in mijn situatie niet makkelijk.

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#19 Bericht door PH7CW »

Wat ik van jouw begrijp is:
- Je hebt geen of slechte mogelijkheid om een eigen aarde te maken.
- je hebt de aarde alleen nodig om geen oplazer van de set te krijgen.

Wat ik zelf in jouw geval (met de beperkingen die jij hebt) zou doen:
a) Probeer eerst de set op de aarde van de 220V aan te sluiten. Geeft dit geen storing? dan zou ik het zelf zo laten.
b) Geeft het wel storing probeer dan de verwarming. Werkt dat wel? laat het dan zo.
c) werkt dat ook niet ga dan toch eens bekijken of je een aardpen kan (laten) slaan.

M'n keuze om eerst de aarde van 220V en dan pas de aarde van de CV zou proberen is om de volgende reden: De waterleiding aan de CV is geen gerantie voor goede aarde omdat waterleidingen inmiddels ook van kunststof kunnen zijn. Je zou dan via de randaarde van de CV-ketel toch weer op de aarde van de 220V komen. Maw via de CV heb je een onzekere weg van de aarding.
73,Erik

PD1EHA

#20 Bericht door PD1EHA »

PH7CW schreef:Wat ik van jouw begrijp is:
- Je hebt geen of slechte mogelijkheid om een eigen aarde te maken.
- je hebt de aarde alleen nodig om geen oplazer van de set te krijgen.

Wat ik zelf in jouw geval (met de beperkingen die jij hebt) zou doen:
a) Probeer eerst de set op de aarde van de 220V aan te sluiten. Geeft dit geen storing? dan zou ik het zelf zo laten.
b) Geeft het wel storing probeer dan de verwarming. Werkt dat wel? laat het dan zo.
c) werkt dat ook niet ga dan toch eens bekijken of je een aardpen kan (laten) slaan.

M'n keuze om eerst de aarde van 220V en dan pas de aarde van de CV zou proberen is om de volgende reden: De waterleiding aan de CV is geen gerantie voor goede aarde omdat waterleidingen inmiddels ook van kunststof kunnen zijn. Je zou dan via de randaarde van de CV-ketel toch weer op de aarde van de 220V komen. Maw via de CV heb je een onzekere weg van de aarding.
Kijk daar heb ik uiteindelijk wat aan bedankt.
Overigens ondervind ik bij beide manieren geen storing.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#21 Bericht door PF1JM »

Cyber,

"Aarde" in de zin van randaarde (bescherming tegen 220V) heb je bij deze set al, aangezien er een aansluiting voor een netsnoer met randaarde aan de achterkant van de set zit. Persoonlijk zou ik dat schroefje dus niet aan de randaarde hangen. Het schroefje is bedoeld om de set aan een goede RF-aarde te hangen. Dit is zeker van belang bij een eindgevoede antenne, maar ook bij andere asymmetrische antennes kan het helpen QRM te verminderen. Gebruik je een symmetrische antenne, dan is RF-aarde niet belangrijk.

De randaarde van het net is een slechte RF-aarde. Koop/maak dan liever een "kunstmatige aardetuner" (bijvoorbeeld de MFJ artificial ground), waarmee je een draad van een meter of 2 resonant maakt op de frequentie waarop je werkt, of leg draden van 1/4 golf lengte voor elke band waar je op wil werken, bij voorkeur meer dan 1 per band. Deze draden kun je prima in je shack leggen, maar zorg wel dat ze buiten bereik liggen. Een goede RF-aarde is in geval van asymmetrische antennes en/of voedingslijnen van belang, aangezien de RF-aarde deel uitmaakt van je totale antennesysteem.

Antennetheorie is niet altijd eenvoudig. Ik raad je dan ook aan om ofwel het ARRL Antennabook (in het Engels), ofwel Rothammel's Antennenbuch (in het Duits) te lezen (een kleine investering, zeker in vergelijking met de aanschafprijs van deze set ;-) ).

Succes.

Jeroen PF1JM

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#22 Bericht door vk2gwk »

Overigens is de randaarde van het netsnoer wat uit je set komt rechtstreeks verbonden met die schroef aan de achterkant. Dus als je de stekker in een randaarde stopcontact (heet dat officieel niet "wand contact doos" ) heb je verder geen draden nodig..... Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PD1EHA

#23 Bericht door PD1EHA »

Ik heb wel de FT 2000 D uitvoering (200 watt) dat houd in dat er dus een apparte voeding bij zit met randaarde.
Vanuit de voeding gaan er dus weer draden naar de set 0f daar ook de aarde draad bij zit weet ik niet.

Zo,n 2 dagen geleden stuurde ik een X aantal watt uit en vervolgens zat ik met mijn vinger aan de 2de aansluiting van mijn MD 100 micrphone.
Ik moet zeggen dat voelde niet prettig ha ha

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#24 Bericht door wbeekman »

Ik gebruikte die aansluitingen om elke apparaat via een gezamelijke koperen pijp met elkaar te verbinden.
Ik bereikte ermee, dat alle apparatuur op hetzelfde potentiaal zaten wat de aardverbinding betreft.

Hierdoor kon ik ook niet mijn mond verbranden aan de microfoon.
(bij kleine misafstemming )
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#25 Bericht door vk2gwk »

Hoogfrequente spanning op de microfoon (of andere delen van de installatie) haal je niet weg met een aarde draad aan de schroef/lichtnet aansluting. Dat hangt af van je antenne configuratie, voedingslijn, antenne afstemming enz. Als je een langdraad antenne hebt aan een tuner in de shack, zit je op sommige frequenties (afhankelijk van de lengte van de langdraad) aan de zgn "hete" kant. Zonder voldoende tegencapaciteit - vanaf de tuner - zul je dan ook met een goede draad naar een goede aarde HF op je microfoon kunnen voelen/je vingers branden.

Die tegencapaciteit hoeft helemaal niet "de grond in". Ik heb een hele tijd (vooral tijdens kamperen) voor 20 en 40 M een "paardestaart" gebruikt: een koperen strip met daar aan bevestigd radialen van 5 en 10 M lengte (alles bij elkaar zo'n 25 stuks) . Die bundel draden spreidde ik dan rond de caravan. Zonder de paardestaart was je vergeven van de HF (aaardlek schakelaar op tilt, HF instraling in de audio = vervorming, mondje branden....) Met de paardestaart stemde de antenne prima af, waren tegenstations een stuk sterker (en ik dus bij hun vanwege beter antenne rendement) en bleef alles rustig in de tent. :)

Ik gebruik diezelfde opstelling nog steeds als ik in NL ben vanaf mijn tijdelijke QTH daar.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#26 Bericht door hunter »

vk2gwk schreef: Voor afvoeren van "rommel en aardlek en veiligheid enz" is de gewone huis-aarde meer dan voldoende. Die hoort gewoon aan de veiligheids eisen te voldoen.....

Wel is het van zeer groot belang dat je voor een goede HF tegencapaciteit van je antenne zorgt (wanneer je met ongebalanceerde antennes werkt, zoals langdraad, vertical enz.). Anders kun je net zo goed een straalkachel als antenne gebruiken. Maar daar helpt die aardpen weer niet voor.
Hoe werkt dit eigenlijk voor de luister amateur? kan ik mijn ontvangers wel aarden aan het aardlek zoals de kachel of stop contact?

Ik heb een rf systems MLB ergens moet ik die ook aarden staat in de handleiding, maar ja, waar aan?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#27 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Voor alleen ontvangst geld hetzelfde.

Heb deze soort antenne geprobeer en met analyzer er aan gemeten. Met de antenne en analyzer geaard werd het allemaal veel gunstiger.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: yaesu FT 2000 (grd) aarden

#28 Bericht door pe2kp »

cyber schreef:Hallo achterop de yaesu FT 2000 zit een boutje waarmee ik de tranciever kan aarden.
Mag dit aan de CV (centrale verwarming) leiding,of is het beter om het gelijk op de AARDE te doen van de 220 volt.

bedankt.
Ik zou niet graag HF laten afvoelen via de CV installatie. De 230 V aarding zit al op de voedingen van je set. Dus extra toevoegen via die weg heeft niet veel zin. Beter is om vanuit een aardpunt van je huisinstallatie te beginnen. Of wel je legt een nieuwe aarding naar je shack vanuit het punt waar de aarding je huis binnen komt.

Daar naast zou je de aarding bij je antenne masst kunnen gebruiken, en deze naar je shack toe brengen.

Echter het is niet altijd noodzaak om dit te doen.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#29 Bericht door vk2gwk »

De 230 V aarding zit al op de voedingen van je set. Dus extra toevoegen via die weg heeft niet veel zin. Beter is om vanuit een aardpunt van je huisinstallatie te beginnen. Of wel je legt een nieuwe aarding naar je shack vanuit het punt waar de aarding je huis binnen komt.
Adriaan, wat heeft dat voor zin? Die 230V aarding zit ook op dat zelfde aardpunt, dus het enige wat je maakt is een aardlus.....

Ik heb er al diverse maken op dit forum op gewezen: HF aarde en veiligheids aarde zijn twee heel verschillende dingen.

De veiligheids aarde is gewoon de 230V aarde (geel/groen). Die hoort goed te zijn en is er voor als er iets mis gaat met het apparaat (kortsluiting, doorbranden, aardlek)

De HF aarde is helemaal afhankelijk van het type antenne wat je gebruikt. Als je een goed afgestemde symetrische antenne (dipool of yagi) en ook de windom) op de juiste en aangepaste manier voedt heb je geen aparte HF aarde nodig. Voor alle andere soorten antennes (langdraden, verticals enz) heb je een aangepaste tegen-capaciteit nodig in de vorm van een aardnet, radialen en dergelijke - afhankelijk van het antenne type.

Als derde hebben we dan nog de bliksem aarde. Daar gelden weer heel andere regels voor. Volgens mij trouwens alleen noodzakelijk bij uitgebreide antenne installaties met hoge masten. We hadden vroeger de TV antenne toch ook niet geaard voor de bliksem?
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie