Portable werken met autoaccu
Portable werken met autoaccu
Ik wil binnenkort ook eens portable gaan werken op HF met mijn TS-480SAT, onder andere om eens te ontsnappen aan de QRM van de elektrische apparaten van de buren, en gewoon om dat het wel wat heeft. Mijn budget is niet al te groot en ik dacht eraan om voor portable werk een simpele, goedkope autoaccu aan te schaffen en te gaan gebruiken van 44Ah, met handvat en niet al te zwaar. Deze zal ik dan met een simpele acculader van de Aldi de dag vóór gebruik opladen. De TS-480SAT zal bij ontvangst zo'n 1,5A trekken en bij zenden denk ik zo'n 5A (bij 100W zenden trekt de TS-480SAT volgens de handleiding 20,5A, maar ik zal niet meer dan 25W gaan gebruiken, dus ik ben gemakshalve maar even uitgegaan van 1/4*20). Als ik er vanuit ga dat ik zo'n 5 uur portable ga werken, waarvan denk ik maar maximaal zo'n twee uur echt uit zenden bestaat, denk ik dat een 44Ah wel voldoende moet zijn? Maar wat gaat dit doen met de accu? De accu zal waarschijnlijk regelmatig ver ontladen worden en maar af en toe weer eens een keer opgeladen worden. Ik heb ook begrepen dat de Ah aanduiding niet zo eenvoudig te interpreteren is als je zou denken en dat de aangegeven aantal Ah van een aantal factoren afhankelijk is (in theorie zou ik er 44/5 = 8,8 uur continu mee moeten kunnen zenden, maar zo eenvoudig ligt het geloof ik niet). Zou een 44Ah accu voldoende zijn voor 5 uur portable werk? Hebben jullie nog tips of suggesties?
73
PD7MDJ
73
PD7MDJ
- pa3dsc
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
- Roepletters: pa3dsc
- Locatie: Nuenen
- Contacteer:
Re: Portable werken met autoaccu
Bob ON9CVD heeft dit onderwerp al eens uitgezocht en beschreven.
google >> on9cvd accuvoeding
google >> on9cvd accuvoeding
Re: Portable werken met autoaccu
Hoi, mijn ervaringen met een autoaccu:
Pas op met het handvat, vaak van dun plastic. Ik heb daardoor al eens een accu laten vallen.
Accu laden in een geventileerde ruimte, ik heb de mijne eens horen borrelen. Schijnt explosief gas vrij te kunnen komen.
Gebruik een semi-tractie accu, deze is gemaakt om over langere tijd dezelfde energie te leveren. Kan ook verder ontladen worden dan een startaccu voordat ie stukgaat.
Wellicht is een semi-tractie gel accu het best? Geen ervaring mee.
Pas op met het handvat, vaak van dun plastic. Ik heb daardoor al eens een accu laten vallen.
Accu laden in een geventileerde ruimte, ik heb de mijne eens horen borrelen. Schijnt explosief gas vrij te kunnen komen.
Gebruik een semi-tractie accu, deze is gemaakt om over langere tijd dezelfde energie te leveren. Kan ook verder ontladen worden dan een startaccu voordat ie stukgaat.
Wellicht is een semi-tractie gel accu het best? Geen ervaring mee.
CWops #2897
Re: Portable werken met autoaccu
Je komt nu in de camping en zonneenergie hoek terecht
Besef dat je een loodaccu nooit helemaal leeg kunt trekken - laat je de spanning te ver dalen kan je hem onherstelbaar beschadigen. Modellen als semi-tractie en gelaccus kunnen hier beter mee omgaan dan auto-accus, die zijn nml ontworpen om zo goed als altijd 100% vol te zijn.
Online kan je zoeken bij zonnepaneelleveranciers (2 x woordwaarde) zoals de Pittenspecialist in Amsterdam, of online bij Conrad.
Als je het budget hebt - ga voor een gesloten gelaccu. Bij mij is zo'n semi-tractie met vloeistof eens omgevallen achter in de auto en dat was niet leuk. Er zitten nml gaatjes in de dopjes zodat evt gasvorming bij opladen niet tot ontploffing leidt. Nuttig, maar niet als 'ie op zijn kant ligt.
PS: Leuk idee, de set mee naar de volkstuin, ruimte genoeg tussen de bomen. Nooit aan gedacht!
Besef dat je een loodaccu nooit helemaal leeg kunt trekken - laat je de spanning te ver dalen kan je hem onherstelbaar beschadigen. Modellen als semi-tractie en gelaccus kunnen hier beter mee omgaan dan auto-accus, die zijn nml ontworpen om zo goed als altijd 100% vol te zijn.
Online kan je zoeken bij zonnepaneelleveranciers (2 x woordwaarde) zoals de Pittenspecialist in Amsterdam, of online bij Conrad.
Als je het budget hebt - ga voor een gesloten gelaccu. Bij mij is zo'n semi-tractie met vloeistof eens omgevallen achter in de auto en dat was niet leuk. Er zitten nml gaatjes in de dopjes zodat evt gasvorming bij opladen niet tot ontploffing leidt. Nuttig, maar niet als 'ie op zijn kant ligt.
PS: Leuk idee, de set mee naar de volkstuin, ruimte genoeg tussen de bomen. Nooit aan gedacht!
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.
Looking for the answer? 42...
Looking for the answer? 42...
Re: Portable werken met autoaccu
Bedankt voor alle tips! Het artikel van ON9CVD is te vinden op http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~on9cvd/ ... oeding.htm
Ik ga weer verder met mezelf oriënteren. Een gelaccu lijkt mij inderdaad de beste optie, maar deze zijn nogal aan de dure kant. Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen m.b.t. mijn portable plannen.
Dit topic had ik eigenlijk in Zend(ontvang)ers willen plaatsen, maar heb ik per abuis in Ontvangers geplaatst. Kan een forummoderater dit topic misschien nog verplaatsen?
73
PD7MDJ
Ik ga weer verder met mezelf oriënteren. Een gelaccu lijkt mij inderdaad de beste optie, maar deze zijn nogal aan de dure kant. Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen m.b.t. mijn portable plannen.
Dit topic had ik eigenlijk in Zend(ontvang)ers willen plaatsen, maar heb ik per abuis in Ontvangers geplaatst. Kan een forummoderater dit topic misschien nog verplaatsen?
73
PD7MDJ
-
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
- Roepletters: PA3FAT
- Locatie: Valkenswaard
Re: Portable werken met autoaccu
Er zijn regelmatig ook gebruikte gel accu's uit beveiligings systemen. Wel wat kleiner in Ah maar dan neem je er gewoon een paar mee
Doen meen ik iets van rond de 10 Euro. Zijn meestal opgeladen geweest en worden periodiek vervangen.
Kunt ook met 5-10W zenden gaat je accu langer mee en scheelt naald dikte aan ontvangstzijde.
Doen meen ik iets van rond de 10 Euro. Zijn meestal opgeladen geweest en worden periodiek vervangen.
Kunt ook met 5-10W zenden gaat je accu langer mee en scheelt naald dikte aan ontvangstzijde.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)
Re: Portable werken met autoaccu
Zoals ik het doe en zeker als je het vaker van plan bent is:
een Einheim generator 850, (even shoppen voor een lage prijs ca. 120 euro)
een lange voedingskabel om geen last te hebben van het geluid
een simpele acculader parallel aan de accu
en een gebruikte accu die nog wel 12 volt geeft (gratis bij de garage)
Eenmalige aanschaf en daarna alleen brandstof. 0,7 liter per uur.
Bij lange tochten doe ik het op deze manier ook aan boord.
een Einheim generator 850, (even shoppen voor een lage prijs ca. 120 euro)
een lange voedingskabel om geen last te hebben van het geluid
een simpele acculader parallel aan de accu
en een gebruikte accu die nog wel 12 volt geeft (gratis bij de garage)
Eenmalige aanschaf en daarna alleen brandstof. 0,7 liter per uur.
Bij lange tochten doe ik het op deze manier ook aan boord.
73, de Johan CU3AL
geen leven zonder golven
geen leven zonder golven
Re: Portable werken met autoaccu
Bedoelde je soms de Einhell BT-PG 850 AggregaatGoza schreef:een Einheim generator 850, (even shoppen voor een lage prijs ca. 120 euro)
Re: Portable werken met autoaccu
Het plan is eigenlijk als volgt:
Ik wil de auto ergens parkeren in bijvoorbeeld de polder, de Biesbosch of ergens aan zee (Brouwersdam lijkt me wel geschikt, kan er gelijk van een mooie zonsondergang worden genoten) en van daaruit portable gaan werken.
Dan zul je nu zeggen "waarom gebruik je niet de accu van de auto"? Ten eerste omdat er geen mogelijkheid is om voedingkabels de auto in te voeren zonder te boren (wat ik dus niet wil) en ten tweede omdat ik de accu van de auto niet te veel wil belasten. Nu zat ik er dus aan te denken om in de kofferbak een accu te plaatsen en die te gebruiken voor de HF set. Vanuit de kofferbak kunnen er wel gemakkelijk kabels naar binnen worden gevoerd. Ik zal iets gaan maken (weet nog niet wat) wat er voor zorgt dat de accu tijdens het rijden niet om kan vallen. De accu moet wel gemakkelijk mee naar binnen kunnen worden genomen i.v.m. het opladen.
Ik heb even rondgekeken maar een nieuwe gelaccu valt eigenlijk af vanwege de prijs. Een gelaccu valt ook af omdat er volgens mij een speciale lader (UI) voor nodig is. Ik wil mijn cheapo lader van de Aldi gebruiken. Op Accuserviceholland.nl staat een Dynac recreatie semi tractie 50Ah accu te koop voor 65,- en ik denk dat ik daarvoor ga.
Ik weet echter niet of er van zo'n accu veel gassen komen en of deze misschien de auto inkomen en eventueel schadelijk zijn voor de gezondheid? Waterstofgas zal zolang het niet ontploft niet echt schadelijk zijn, maar het schijnt dat er ook wel eens accuzuur sporen in het gas zitten. Aanvanklijk had ik het plan om de accu aan het voeteneinde van de bijrijderskant te zetten vlakbij de HF set, maar het schijnt dat de ontwikkelde gassen slecht kunnen zijn voor metalen en elektronica. Vandaar dat ik de accu nu dus in de kofferbak wil hebben.
Er is nog een andere oplossing, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij: toch de autoaccu gaan belasten en stroom trekken van de sigarettenaansteker. Maar ik ben toch wat huiverig om via deze weg zo'n 5A te gaan ontrekken. De sigarettenaansteker is echter wel met een zekering van 10 of 15A afgezekerd, dus je zou zeggen dat het moet kunnen. Misschien dat ik dan toch met 10W of QRP moet gaan werken, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik denk dus toch dat deze optie afvalt.
Voor het portable werk ga ik overigens een Falcon Outback 1899 met magneetvoet op de auto gebruiken. Ik heb hier al veel leuke resultaten mee behaald met de antenne op de auto voor het huis en de kabel door de brievenbus naar binnen naar de HF set Een mooie, vrije, open en storingsvrije locatie aan zee zal denk ik nog meer mooie verbindingen opleveren.
Meer tips, suggesties, waarschuwingen etc. zijn van harte welkom. Bedankt aan iedereen die tot nu toe heeft gereageerd.
73s
PD7MDJ
Ik wil de auto ergens parkeren in bijvoorbeeld de polder, de Biesbosch of ergens aan zee (Brouwersdam lijkt me wel geschikt, kan er gelijk van een mooie zonsondergang worden genoten) en van daaruit portable gaan werken.
Dan zul je nu zeggen "waarom gebruik je niet de accu van de auto"? Ten eerste omdat er geen mogelijkheid is om voedingkabels de auto in te voeren zonder te boren (wat ik dus niet wil) en ten tweede omdat ik de accu van de auto niet te veel wil belasten. Nu zat ik er dus aan te denken om in de kofferbak een accu te plaatsen en die te gebruiken voor de HF set. Vanuit de kofferbak kunnen er wel gemakkelijk kabels naar binnen worden gevoerd. Ik zal iets gaan maken (weet nog niet wat) wat er voor zorgt dat de accu tijdens het rijden niet om kan vallen. De accu moet wel gemakkelijk mee naar binnen kunnen worden genomen i.v.m. het opladen.
Ik heb even rondgekeken maar een nieuwe gelaccu valt eigenlijk af vanwege de prijs. Een gelaccu valt ook af omdat er volgens mij een speciale lader (UI) voor nodig is. Ik wil mijn cheapo lader van de Aldi gebruiken. Op Accuserviceholland.nl staat een Dynac recreatie semi tractie 50Ah accu te koop voor 65,- en ik denk dat ik daarvoor ga.
Ik weet echter niet of er van zo'n accu veel gassen komen en of deze misschien de auto inkomen en eventueel schadelijk zijn voor de gezondheid? Waterstofgas zal zolang het niet ontploft niet echt schadelijk zijn, maar het schijnt dat er ook wel eens accuzuur sporen in het gas zitten. Aanvanklijk had ik het plan om de accu aan het voeteneinde van de bijrijderskant te zetten vlakbij de HF set, maar het schijnt dat de ontwikkelde gassen slecht kunnen zijn voor metalen en elektronica. Vandaar dat ik de accu nu dus in de kofferbak wil hebben.
Er is nog een andere oplossing, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij: toch de autoaccu gaan belasten en stroom trekken van de sigarettenaansteker. Maar ik ben toch wat huiverig om via deze weg zo'n 5A te gaan ontrekken. De sigarettenaansteker is echter wel met een zekering van 10 of 15A afgezekerd, dus je zou zeggen dat het moet kunnen. Misschien dat ik dan toch met 10W of QRP moet gaan werken, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik denk dus toch dat deze optie afvalt.
Voor het portable werk ga ik overigens een Falcon Outback 1899 met magneetvoet op de auto gebruiken. Ik heb hier al veel leuke resultaten mee behaald met de antenne op de auto voor het huis en de kabel door de brievenbus naar binnen naar de HF set Een mooie, vrije, open en storingsvrije locatie aan zee zal denk ik nog meer mooie verbindingen opleveren.
Meer tips, suggesties, waarschuwingen etc. zijn van harte welkom. Bedankt aan iedereen die tot nu toe heeft gereageerd.
73s
PD7MDJ
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 02 okt 2011, 11:07
- Locatie: Hardenberg
Re: Portable werken met autoaccu
Er is nog een andere oplossing, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij: toch de autoaccu gaan belasten en stroom trekken van de sigarettenaansteker. Maar ik ben toch wat huiverig om via deze weg zo'n 5A te gaan ontrekken. De sigarettenaansteker is echter wel met een zekering van 10 of 15A afgezekerd, dus je zou zeggen dat het moet kunnen. Misschien dat ik dan toch met 10W of QRP moet gaan werken, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik denk dus toch dat deze optie afvalt.
73s
PD7MDJ[/quote]
Gebruik toch die sigarettenaansteker, die 5 of 6 amp kan daar makkelijk afgenomen worden.
Je moet wel af en toe de auto starten om de accu op peil te houden of gewoon de motor laten lopen.
Blijft het ook lekker warm binnen .
Dat gesleep met een accu word je ook een keer zat en je zul zien wil je een keer weg heb je net die akku niet opgeladen.Denk ook niet dat je zoiets iedere week zal gaan doen dus voor die par keer in de maand zou ik het zo doen.
Suces groeten Jan
73s
PD7MDJ[/quote]
Gebruik toch die sigarettenaansteker, die 5 of 6 amp kan daar makkelijk afgenomen worden.
Je moet wel af en toe de auto starten om de accu op peil te houden of gewoon de motor laten lopen.
Blijft het ook lekker warm binnen .
Dat gesleep met een accu word je ook een keer zat en je zul zien wil je een keer weg heb je net die akku niet opgeladen.Denk ook niet dat je zoiets iedere week zal gaan doen dus voor die par keer in de maand zou ik het zo doen.
Suces groeten Jan
Als je niet buiten roken kunt, rook je buiten!
- Randy
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
- Roepletters: PH4X
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Portable werken met autoaccu
Mocht iemand nog gelaccu's zoeken: ik heb nog enkele UPS systemen over. Volgens mij 2x 2200VA en 1x 5KVA/2L. Afhalen in Amsterdam centrum. De gehele unit uiteraard, niet enkel de accu's. Binnenkort heb ik er weer 3 over van 5kVA/2L denk ik, al zal dit eerder Q1-2013 worden.
- elsinga
- Moderator
- Berichten: 3129
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
- Roepletters: PC5E
- Locatie: Heerenveen (JO22xx)
- Contacteer:
Re: Portable werken met autoaccu
En neem een stekwagentje mee als je Randy van zijn UPS'en afhelpt... Ik heb dat eens (bij een oud werkgever) zonder geprobeerd...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
Re: Portable werken met autoaccu
Tja, wij hadden een stuk of 4 van die dingen van HP, ik meen mij te herinneren dat die 61 Kg per stuk wogen!
Re: Portable werken met autoaccu
Nog een aanvulling: denk eraan dat je de boel afzekert. De kortsluitstromen bij een ongelukje kunnen spectaculaire dingen veroorzaken. Ik doe een accu altijd in een houten kistje, met zekering, schakelaar, voltmeter - een mishap (JOTA?) betekent alleen het vervangen van een glaszekeringetje.
Geert Jan
Geert Jan